هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تلاش برای حقوق مردم و عدالت

تلاش برای حقوق مردم و عدالت



 به گزارش هفته نامه افق کویر، شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از نهادهایی است که می‌تواند زمینه را برای تحقق مطالبات زنان فراهم کنند؛ البته برخی از نیازهای زنان مشترک است. «توجه به محیط‌های زنانه در شهر، برخورداری از شهری حامی زنان و کودکان، برقراری امنیت و آسایش برای حضور زنان و کودکان، ارتقای کیفیت سالن‌های ورزشی برای زنان و تجهیز کردن کتابخانه های محلات» از جمله مطالبات مشترکی بوده است که زنان از قشرهای مختلف در گفتگو با افق کویر به آن اشاره کردند. در ادامه گفتگوی نشریه را با اولین بانو راه یافته به ششمین دوره شورای اسلامی شهر‍را می خوانید.
افق کویر:کمی درباره خودتان بگویید. سوابق تحصیلی و شغلی‌تان درچه زمینه‌هایی بوده است؟
زهرا زارعی هستم متولد سال ۱۳۶۳؛ دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی نرم افزارکامپیوتر و کارشناس ارشد رشته فقه و اصول از حوزه علمیه قم می باشم. اکنون به عنوان مشاورخانواده و مدرس حوزه علمیه خواهران مشغول به کارهستم. همچنین مسئول کانون دانش آموختگان می باشم که عمده فعالیت های بنده جهت خدمت به جامعه آموزشی و فرهنگی شهردر این مجموعه بوده و در سالجاری با اعتماد و رای مردم عزیز بافق، در شورای شهر به امید خدا خدمت خواهم کرد.
افق کویر: چه شد که تصمیم گرفتید برای شورای شهر ثبت نام کنید؟ سابقه فعالیت درچنین زمینه‌هایی داشتید؟
با توجه به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی که قریب بیست سال در بافق داشتم به یک آگاهی و تجربه نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی رسیدم. عدم توجه کافی به مسئله مهم فرهنگ به صورت تخصصی و دیدن عواقب ناشی از این بی توجهی و به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی، باعث شد به این عرصه پا بگذارم و با طرح ها و برنامه هایی که همه را قابل اجرا و موثر در رفع این آسیب ها میدانم از ظرفیت شورای شهر استفاده کرده و در جهت رفع آن تلاش کنم. من احساس می کردم که در حق مسائل فرهنگی و اجتماعی مردم جدیت کافی نمی شود از این بابت دست به کار شدم و به امید خدا تمام تلاشم را هم خواهم کرد.
افق کویر: به نظر شما به عنوان اولین بانوراه یافته به شورا؛ چه تغییرات اساسی در مسائل فرهنگی و اجتماعی را واجب می دانید؟
بنده تغییرات اساسی در برنامه ریزی های کلان شهری را واجب و لازم می دانم مسئولین به عنوان خادم مردم نگاه خود را به تمام ابعاد زندگی شهروندان معطوف بدارند. معتقدم توسعه اقتصادی و عمرانی بدون سرمایه گذاری در زمینه های فرهنگی و اجتماعی محقق نخواهد شد.مردم حقوقی دارند که باید به آنها داده شود؛چون ازاین حقوق اجتناب شده و یا درحوزه تخصیص حقوق مردم در تمام ابعاد زندگیشان کوتاهی انجام شده است برخی مشکلات اجتماعی به بوجود آمده و موجب رنج مردم شده و مردم حق دارند که از زندگی ای برخوردار باشند که نیاز های اولیه شان تحت هر شرایطی تضمین شده باشد.
افق کویر: فکر می‌کردید به شورا راه پیدا کنید؟
همه چیز فضل خداست؛ بنده تلاشم کردم و دل نگران نتیجه نبودم؛ بحمدا… مردم نیز اعتماد کردند و در شورا راه یافتم؛ اکنون تمام سعی خود را به کار خواهم گرفت تا در راه احقاق حقوق آنها از هیچ گونه تلاشی دریغ نکنم.
افق کویر: برای فعالیت در شورای شهر چه برنامه‌هایی دارید؟
مسائل فرهنگی اجتماعی شورای شهر دارای جایگاه رفیعی با موقعیت بسیار برتری برای برنامه های فرهنگی و اجتماعی واقتصادی بوده و دست شورای شهر در این حوزه در بسیاری اموربازاست. بررسی مشکلات و نارسایی های فرهنگی، هنری و آموزشی و ارائه راه حل ها و پیشنهادها به مسئولان زیربط به عهده شورای شهر گذاشته شده و تصمیم شخصی ام این است که در شورای شهر به عنوان یک فردی که تخصص فرهنگی و اجتماعی دارم؛ امورات فرهنگی و آسیب های اجتماعی را پیگیری کنم. شهروندسازی را امری مهم و جدی میدانم و تمام سعی خود را درزمینه فراهم نمودن امکانات، تسهیلات وساز و کارهای لازم برای زندگی سالم همراه با نشاط شهروندان خواهم داشت تا همه ازحقوق شهروندی خود بهره مند شوند. البته لازم به ذکر است یک پای این مسائل اجتماعی، معیشت و اقتصاد است پس برای من به عنوان یک شخص با اولویت فرهنگ و جامعه، گریزی از اقتصاد شهرهم نیست. به هرحال از کلی گویی بپرهیزیم؛ طرح های گوناگونی را انشاا… عملیاتی خواهیم کرد.
افق کویر: برنامه‌های ویژه زنان که باید فرصت‌های بیشتری برایشان فراهم شود در لیست فعالیت های شما قرار دارد؛ لطفا اشاره داشته باشید؟
در حال تدارک یک بسته جامع تحول فرهنگی درسطح شهرهستیم البته باید گفت: ضربه اصلی ای که ما می خوریم از بی طرحی نیست از بی عملی است.اما خلاصه وار اگر از اهداف چهار سال آینده ام بخواهم بگویم خواهم گفت که؛ اولا روی صنایعی چون گردشگری و آثار دستی تاکید دارم چرا که این صنایع توان درآمد زایی مغفولی دارد که باید به آن توجه کرد.تا بانوان بافقی از امکانات و تسهیلاتی برخوردار شوند که بتوانند خودشان با تولید آثاردستی مربوط به حوزه تاریخی بافق درآمد زایی کنند. طرح دیگر؛ رسیدگی به اوضاع تفریح سالم خانوارهاست تفریح مولفه مهمی در سلامت افراد است. تلاش خواهیم نمود که امکانات تفریحی در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. البته صرفا اینگونه نیست که پارک درست کنیم! برنامه هایی برای بخش های گوناگون وجود دارد. مثلا تقویت ورزش شهرستان هم نوعی تفریح درست کردن است و هم اینکه اهداف والاتری میتواند دنبال کند. شفافیت راحق غیر قابل کتمان مردم می‌دانم. این حق مردم است که از تصمیمات ما، از مخالفت ها و موافقت های ما، از تخصیص بودجه های ما و … مطلع باشند. این فرایند کمک خواهد کرد که ان شاا… در انتخابات های بعدی شورا، مردم با چشمی باز تر و دلی مطمئن تر انتخاب کنند.
افق کویر: به اهداف و طرح های خود ایمان دارید؟
ایمان دارم وخود را در برابر دریای مشکلات مسلح میدانم، بصورت کلی ایده و طرح فراوان است. بیشترین توان من در مسیر کاهش و رفع آسیب های اجتماعی خواهد بود. بنده به دنبال آن هستم تا در دوره مسئولیتم چند برنامه و طرح مناسب کوتاه مدت و میان مدت را به مرحله اجرا بگذارم که این مشارکت فکری و عملی شهروندان عزیز و همکاری و همدلی اعضای شورای شهر اسلامی که الحمدا… در منتخبین جدید همین فضا حاکم هست، را می طلبد تا بتواند در امر تسهیل و توسعه امور شهری نقش ارزنده ای داشته و موانع را مرتفع نماید و خدمت گذاری به مردم شریف را سرلوحه کار خود قرار دهد. البته طرح ها در همین موارد خلاصه نمی‌شود. کلیت امر این است که حقوق مردم و عدالت را باید رعایت کرد و من برای این هدف تمام تلاشم را خواهم کرد.
افق کویر: چه برنامه ای برای آینده درازمدت خود در ذهن دارید؟
ترجیح میدهم که فعلا روی اکنونم تمرکز کنم. من هرگز از امروز به فکر ده سال بعد و مسئولیت های آن زمان نخواهم بود. برنامه طولانی مدت در این چهار سال برای شورای شهر دارم اما برای خودم خیر؛ فعلا روی مسئولیت کنونی ام تمرکز می کنم.

الهام نصیرزاده|