هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تقلید

تقلید



نوشته حال حاضرتوصیه ایست دوستانه به کسانی که دوست دارند خوب باشند و خوبی ها را درجامعه تکثیر نمایند.
همانگونه که بسیاری از جنبه‌های شخصیت و رفتارهای ما از طریق مشاهده رفتار دیگران شکل گرفته، امروز نیز بسیاری از رفتار و گفتار و منش های ما، شخصیت و رفتار فرزندان و اطرافیان ما را تحت تاثیر قرار می دهد.بنابراین همواره باید مواظب گفتار و کردار خودباشیم.
عدم احترام به قوانین اجتماعی وعدم رعایت حقوق دیگران از چشم تیزبین فرزندانمان دور نمی ماند.
هستند فرزندانی که با الگوبرداری از رفتارهای نادرست و به ظاهر کم اهمیت بزرگترهای خود ،تندخو و سرکش گردیده و باعث ایجاد تنش بین خانواده و اجتماع گردیده اند.
بطورمثال والدینی که درمعابرعمومی ازشیشه خودرواقدام به پرتاب زباله می نمایند ویا هنگام پارک نمودن خودرو هیچ‌گونه جوانبی را رعایت نمی کنند به نوعی به فرزندان خود نافرمانی از قوانین را آموزش داده اند.
پدری که خود مواد مخدر مصرف می کند وحتی در ملأ عام اقدام به مصرف قلیان و سیگار می نماید چگونه میتواند فرزند خویش را از استعمال مواد مخدرنهی نماید؟
تقلید، از غرائز نیرومند و ریشه‌دار در انسان است که از طریق آن فرزندان  بسیاری از آداب  معاشرت، رسوم‌زندگی وافکار مثبت را را از دیگران می‌آموزند و در مرحله بعد، از تقلید عبور نموده  به الگو می‌رسند. چشم دریچه ذهن انسان است و فرزندان بیشتر از راه «چشم» تربیت می‌شوند نه از راه «گوش». یعنی آنها چیزهایی را که می‌بینند، باور می‌کنند و عمل می‌کنند، نه چیزهایی را که می‌شنوند. پس مراقب اعمال خود باشیم که در آینده خودرا ملامت ننماییم.
تمایل به پوشیدن لباس قهرمانان وشخصیتهای فیلمهای کارتونی و ورزشی و میل وافر کودکان به انجام حرکات وتکرار دیالوگها (نمونه کارتن پینوکیو،پسرشجاع وغیره...) نوعی ازتقلید چشمی به واسطه تماشای  فیلم های تلویزیونی میباشد.
 والدین و دیگر الگوها با رفتار مثبت خود می‌توانند خصلت‌هایی همچون امانت داری، صداقت، وفای به عهد، حق‌جویی وافکارمثبت را در فرزندان خود احیاء نموده و یا با رفتارهای اشتباه خود آنها را از میان ببرند.
علاوه بر همه این موارد به اتفاق فرزندان رفتن به اماکن ورزشی وشرکت در تمرینات ورزشی بهترین الگوی مناسب برای فرزندانمان می باشد.
ماشاا... حاجی شمس الدینی