هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تقسیمات جغرافیایی و اختلافات مرزی ربطی به دستگاه قضایی ندارد

تقسیمات جغرافیایی و اختلافات مرزی ربطی به دستگاه قضایی ندارد



در آیین تودیع و معارفه رئیس دادگستری شهرستان بافق خبرنگار با "غلام علی دهشیری" مدیرکل دادگستری استان یزد گفتگویی به شرح زیر انجام داد:
افق کویر: هدف شما از سفر به شهرستان بافق چه بود؟
در راستای تکریم از یک قاضی شریف که در این حوزه به مدت سه سال خدمت کرده است و همچنین سرکشی از همکاران قضایی است که در هفته گذشته برای بازرسی حوزه قضایی دو تیم به بافق و بهاباد سفر کردند و مسائل برررسی شده و مشکل خاصی نیست.
افق کویر: بیشترین جرائم در چه حوزه ای است؟
بعد از مواد مخدر و سرقت جرائم لسانی مثل تهمت، افترا و نشر اکاذیب و تهدید در بین مردم است‌. در بافق در حوزه ده خواسته اول در دعاوی حقوقی رتبه های خیلی خوبی را دارد و مردم وقوف به بعضی مسائل معاملات خود هستند و احتیاط دارند و با مشاور حقوقی مشورت می‌کنند. از حیث مسائل و اتهامات کیفری که در شهرستان وجود دارد در بین ۱۴ حوزه قضایی که در استان وجود دارد در وسط جدول می باشد و نیاز است که دادستان و رئیس دادگستری شهرستان بافق با مشارکت نهادهای مردمی که در شهرستان هستند برنامه ریزی در راستای آموزش و آگاه سازی داشته و مکان هایی که تولید پرونده می شوند را با آنها برخورد کنند.
هرگونه منازعات و اختلافاتی که در بین مردم از جمله مردم با مردم یا مردم با دولت و بلعکس باشد پرونده و در دفتر ثبت قضایی ثبت می شود و وارد پروسه رسیدگی می شود. در حال حاضر ۱۷۰۰ پرونده در دادگستری شهرستان است که هم در اجرای احکام و شعب تعویق و شعب کیفری دو و شعب اول حقوقی که شامل همه مجموعه ها خواهد شد.
افق کویر: با توجه به اینکه برخی پرونده ها در دادگستری مربوط به سنگ آهن است اجرای این برنامه در سالن همایش سنگ آهن ممکن است برای برخی شائبه ایجاد شود توضیح نمائید؟
تنظیم این جلسه توسط مسئولین دادگستری و فرمانداری شهرستان انجام شد و من در این کار دخالتی نداشته ام مکان، مکانی عمومی است و تاثیری قرار نیست روی افکار عمومی بگذارد. قاضی هم مستقل و شجاع است و از هیچ کس خرده برده ای ندارم و حکم اخیر نیز به ضررشان بوده است.
افق کویر: دستگاه های قضایی با رسانه ها همکاری نمی کنند و به مدیر کل ارجاع می دهند در این باره توضیح بفرمایید؟
در دستگاه قاضی بحث آمار، اطلاعات و اسرار مردم است و باید از طریق روابط عمومی اقدام کنید و بستر قانونی را فراهم می کنند و هفته قوه قضائیه نزدیک است و رئیس دادگستری نشست خبری انجام خواهد داد.
میانگین سن قضات در استان 38 سال است
افق کویر: برای سمت ریاست چرا قضات جوان به کار گرفته می شوند؟
میانگین سن قضات در استان 38 سال است، قاضی های با تجربه بازنشسته شده اند، استعداد و دانش قضات جوان نیز بالاست چون ورودی دستگاه های قضایی و آموزش ها خیلی سخت شده است و خیلی از جوانان خودشان را به خوبی نشان داده اند.
افق کویر: حکمی که برای معادن گرفته شده است، چیست؟
این حکم هنوز قطعی نشده و این حکم براساس یک قراردادی که در سال ۹۲ تنظیم شده و مجدداً در سال ۱۴۰۰ در خصوص حق مردم بافق از سهمیه معادن است تنظیم شد که این قراردادی است که الزام به انجام مفاد آن کرده که این حکم هنوز قطعی نشده است.
تقسیمات جغرافیایی و اختلافات مرزی ربطی به دستگاه قضایی ندارد و در حوزه تقسیمات کشوری است
افق کویر: آیا دادستانی می تواند در موضوع تقسیمات جغرافیایی ورود کند؟
تقسیمات جغرافیایی و اختلافات مرزی که در شهرستان وجود دارد ربطی به دستگاه قضایی ندارد و در حوزه تقسیمات کشوری است که از طریق استانداری و وزارت کشور پیگیری و هیچ ربطی به قوه قضاییه ندارد و اگر تخلف از قوانین و مقررات باشد و اقتضا کند دادستانی ورود خواهد کرد و اگر استانداری درخواست داشته باشد و احساس کند که حقی ضایع شده دادستانی ورود می کند ولی در حال حاضر روال آن در حال طی شدن است و مشکلی وجود ندارد و مردم بافق انسان های فهیمی هستند.
افق کویر: گفته می شود برخی افراد فروش و معامله سنگ آهن خارج از ضوابط اداری انجام شده است و سود کلانی بدست آورده اند چه توصیه ای دارید؟
درباره این موضوع اطلاعی ندارم، موضوع را از طریق فرماندار پیگیری کنید.

معصومه غلامرضا پور- حدیث عباسی|