هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تقرب به امام زمان (عج) در شب احیاء نیمه شعبان

تقرب به امام زمان (عج) در شب احیاء نیمه شعبان



اکبر خالقدادی | یا مهدی صاحب الزمان (عج) : رمز ظهور تو ترک گناه و یکدلی و دعای ماست ...                سلام مولای من، سلام معشوق عالمیان،
آقای خوب و مهربانم  بار دیگر شعبانی بر عمر ما گذشت در فراغت ...  تا به کی این شعبان ها را خواهیم دید بدون تو ...  چه انتظار غریبی! غریب تر از اجداد طاهرینت شما هستید ... غریب هستی چون که درشب مولود یار سفر کرده عزیز زهرا(ع) فضلیت این شب را درک نکرده ایم و کمترکسی سجاده ای بجهت فرج مولایمان باز گشود .
چه عجیب كه ، نبودن امام زمان (عج) برایمان عادت شده است ، و برای نزدیکی ظهور آقایمان   به خیال خود جشن می گیریم، شیرینی پخش می کنیم  مولودی می خوانیم  ، آذین میبندیم  . . . آیا اینها براستی نشانه های منتظِر بودن است ؟
کاش میشد بخود آییم واز خواب غفلت بیدار شد !... محبین  اهل بیت دیگر  آیا وقت آن نرسیده که امام زنده خویش را دریابیم ؟ اگر چه شادی و سرور در این شبهای  میمنت  عشق و محبت ما را به اهل بیت دوچندان میکند  ولی نباید فراموش کرد  که یک سوم غیبت حضرت موسی بد لیل اینکه قومش مضطر شدند وبه درگاه الهی ندبه و زاری کردند بخشیده شد . نباید فراموش کرد که" شب نیمه شعبان، فقط جشن و شادی نیست بلکه شب دعا، احیاء،  مناجات، شب انس و نزدیکی جستن به امام زمان (عج) نیز است ." هرساله با فرا رسیدن ماه شعبان المعظم، جان‌ها بوی عطر گل یاس می‌گیرد و آمدن بهار را نوید می‌دهد، اما فضایل آن تاحدودی در جامعه مورد غفلت واقع شده است  در فضای روایات و معارف دینی می‌توان گفت بالاترین شب بعد از لیالی شریفه قدر، شب نیمه‌شعبان که مصادف با میلاد امام عصر (عج) است؛ به احیاء و شب‌ زنده‌داری زیادتأکید شده، امام صادق علیه السّلام نقل می كند كه از امام باقر (ع) در مورد فضلیت شب نیمه شعبان سؤال كردند. امام (ع) در پاسخ فرمودند: هِیَ أَفْضَلُ لَیْلَةٍ بَعْدَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ شب نیمه شعبان بعد از شب قدر از ارزشمندترین شبهاست. در این شب خداوند متعال فضلش را به بندگانش عطا می كند و آنها را مورد آمرزش ویژه خود قرار می دهد. در این شب نهایت كوشش خود را به خرج دهید تا به خدا نزدیك شوید. چرا كه در این شب خدا به خودش قسم خورده كه دست نیازمندی را رد نكند مگر آنكه گناهی را در خواست كرده باشد. همان‌گونه كه خداوند شب قدر را برای پیامبر ما (ص)  قرار داد این شب را هم به ما اهل بیت اختصاص داد.
آنچه که مهم است اینکه تلاش کنیم فضای جشن نیمه‌شعبان را آمیخته کنیم با این فضایی که این روایات به ما می‌دهند یعنی جامعه به این سمت باشدکه از این جشن‌ها استفاده شود برای سوق دادن مردم و بالاخص جوانان به فضای عبادت و شب زنده داری. چون  به دلیل مفرح بودن برنامه ها ممکن است برخی غفلت‌ها دراین جشن‌ها  و شبها صورت بگیرد همان‌طور که از کلام ائمه طاهرین(ع) برمی‌آید این شب، شب توبه و احیاء است؛ سعی کنیم جشن‌های نیمه‌شعبان اسلامی باشد و حرمتها حفظ شود .درست است که درشب نیمه‌شعبان شادمانی‌های مرسوم هم مثل چراغانی کردن و آذین بستن فضای شهر، پخش شیرینی و شربت، اجر معنوی دارد، اما نکته این است که مناجات و به درگاه خدا رفتن و با او راز و نیاز کردن همیشه و در همه جا و در هر زمان و مکا نی  مورد عنایت است در عین حال شب احیاء ودعا بجهت ظهور مولایمان  هم هست شب انس و تقرب به امام زمان (عج) است؛ بهترین روش برای نزدیک شدن به امام زمان هم انجام دستورات خود آن حضرت است؛ که میفرمایند " اگر شیعیان ما بر عهدی که خداوند از آنها گرفته است ثابت قدم می‌شدند توفیق زیارت ما از آنان سلب نمی‌شد " یعنی ما اگر به طرف توبه کردن و انجام اعمال عبادی، انجام واجبات و ترک محرمات بازگردیم، حضرت می‌پسندد و رضایت دارد و از این طریق می‌توانیم به آن بزرگوار نزدیک شویم؛ بارالها :در هر گوشه و کناری از دیار، عاشقان انتظار صبح جمعه با زمزمه های « این الحسن و این الحسین » ، بدین طریق مرهمی بر زخم های کهنه خویش می گذارند ....      تا که شاید او بیاید .