هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تغییر نام جنجالی یک خیابان در یزد !

تغییر نام جنجالی یک خیابان در یزد !



تابناک|معاون محيط طبيعي محيط زيست استان يزد با اشاره به سه دهه تخريب محيط زيست در دهه‌ها 40، 50 و 60 گفت: باز هم ماجراي تغيير نام يک خيابان جنجال آفرين شد؛ اين بار در يزد و در ماجراي تغيير نام يک خيابان به «شهداي زرتشتي». جنجالي که با بيان کلمات عجيب و به دور از قاعده همراه بود!

جلسه شوراي يزد براي نامگذاري يک خيابان به نام شهداي زرتشتي در شهر يزد به درگيري لفظي و بيان کلمات خارج از عرف توسط برخي از اعضا کشيده شد.

در جلسه شوراي شهر يزد مصوبه تغيير نام هفت خيابان در صحن علني مطرح شد. اولين مورد بررسي تغيير نام خيابان مهر به شهداي زرتشت بود، که در کميسيون مربوطه با رياست حجت الاسلام مطهريان با دو رأي مثبت و دو رأي منفي به صحن کشيده شده بود.

حجت الاسلام مطهريان به عنوان اولين مخالف در سخناني با اعلام اينکه نام مهر براي اين خيابان براي مردم جا افتاده است و ضرورتي بر تغيير آن ندارد بنابران با تغيير نام آن مخالف هستم.

مرتضي شايق ديگر عضو شورا نيز هم به عنوان مخالف در سخناني گفت: سري را که درد نمي‌کند چرا دستمال ببنديم؛ در ماجراي کمک شوراي شهر به همايش صلح، فلاني دست ما را گرفته است که اين چه کاري است و ضرورتي ندارد خياباني به نام شهداي زرتشت در يزد داشته باشيم.

پاکنژاد ديگر عضو شورا و فرزند شهيد پاکنژاد از شهداي هفت تير به عنوان موافق تغيير نام خيابان مهر به شهداي زرتشت با اشاره جايگاه شهدا افزود: درست است که شهداي زرتشتي جايگاه شهداي اسلام را ندارند، اما جز اين است که اينها هم براي دفاع از اين کشور و نظام جمهوري اسلامي شهيد شده اند و انها هم فداکاري کرده اند. آيا اينها نمي‌توانستند بگويند اين نظام اسلامي است و به ما ربط ندارد؟ اين بحث ارزشمندي است و وقتي جانشان را براي کشور و نظام داده اند، ارزش اين را دارد که نام يک خيابان به اسم آنها گذاشته شود.

بعد از اين سخنان رئيس شورا تغيير نام خيابان مهر به شهداي زرتشت را به راي گذاشت که تغيير نام با 7 راي موافق در مقابل 5 راي مخالف به تصويب رسيد.

بلافاصله بعد از اعلام نتيجه راي گيري، حجت الاسلام و المسلمين مطهريان عضو شورا با بي احترامي به راي اعضاي شورا اعلام کرد: من ديگر هيچ صحبتي در اين شورا نمي کنم!

شايق عضو مخالف اين تغيير نام نيز با تندي گفت: اينها تبليغات ضد اسلامي است؛ اين بحث را ول کنيد ديگر، اين حربه دشمن است. اين چه کاري است مي‌کنيد؟ برويد به حال خود گريه کنيد! هرچي من هيچي نمي‌گويم داريد بروز مي‌دهيد همه چيز را. از امام زمان (ع) بترسيد، از امام زمان(ع) خجالت بکشيد؛ آيا امام زمان(ع) راضي است از اين کار؟

پاک نژاد عضو موافق تغيير نام صرفا به اين جمله که من خجالت مي‌کشم اينقدر راحت اسم امام زمان(ع) را بر زبان بياورم؛ از امام زمان(ع) به خاطر گناهانم خجالت مي‌ کشم نه اين بحث قناعت کرد.

در اين هنگام حجت الاسلام شيخ عباس زارع زاده، رئيس شورا با اشاره به شخصيت پاک نژاد، وي را چشم و چراغ شوراي شهر خواند و تنش ايجاد شده با مديريت وي تمام شد و بحث تغيير نام به رغم اکثريت آرا به زمان ديگري موکول کرد.

بنابر اين گزارش زماني که رئيس شورا سعي داشت اعضاي جلسه را آرام کند تا تشنج ايجاد شده منجر به درگيري نشود، يکي از اعضاي شورا در واکنش به سخن رئيس شورا خطاب به مطهريان با کف زدن وي را تشويق کرد که با همراهي مردم و خبرنگاران حاضر در صحن علني مواجه شد که با واکنش تند مطهريان و بيان يک جمله خارج از عرف خطاب به عضو شورا و مردم حاضر در صحن مواجه شد که بلافاصله با دخالت ساير اعضاي جلسه ماجرا اتمام يافت.

در ادامه مباحث شورا زماني که دو عضو شورا به رانت هاي ايجاد شده در ساخت و سازها در شهر خصوصا در مناطق گران قيمت اشاره کرده و خواستار بررسي پرونده هاي مشکوک به رانت خواري در صحن علني شورا شدند، شايق و خانم يادگار دو عضو شورا به شدت با بررسي اين مسئله مخالفت کردند و شايق عضو شورا با بيان مخالفت قاطع گفت: موضوع رانت خواري به ما و شورا ربطي ندارد!

البته اين نه نخستين بار است که موضوع تغيير نام يک خيابان يا پل يا ميدان جنجال آفرين مي‌شود و حاشيه هاي بسياري پديد مي‌اورد بلکه به کرات چنين اتفاقاتي در حافظه شوراهاي شهرهاي مختلف به ثبت رسيده است؛ موضوعي که به نظر مي‌رسد مي‌بايست در سطح ملي مورد بحث قرار گرفته و با تدارک آيين نامه اي ويژه براي نامگذاري و تغيير نام معابر و ميادين يکبار براي هميشه حل و فصل شود.