هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تعریف آنفلولانزای خوکی

تعریف آنفلولانزای خوکی



آنفولانزای خوکی یک بیماری حاد تنفسی بشدت واگیردار خوکهاست که بوسیله چندین نوع ویروس آنفولانزا خوکی ایجاد می شود میزان مرگ و میر آن در خوک ها نسبتا بالاست (حدود 4 درصد)
خوک ها نیز مانند انسان ها به آنفلولانزا مبتلا می شوند، اما ویروس آنفولانزای خوکی مشابه ویروس آنفلولانزای انسانی نیست و در حالت عادی این ویروس باعث ابتلا انسان ها به این بیماری نمی شود، فقط در گذشته موارد بسیار کمی از ابتلا به این بیماری در افرادی که در تماس نزدیک با این حیوانات بوده اند گزارش شده است. اما جدیدا یک نوع جدید از این ویروس در اثر جهش ژنتیکی ایجاد شده است که انسان ها را مبتلا می کند و در عین حال به راحتی از انسانی به انسان دیگر سرایت می کند و به این ترتیب افرادی که هیچ گونه تماسی با این حیوانات ندارند نیز در معرض ابتلا قرار می گیرند.
علائم ابتلا به آنفولانزای خوکی 
علائم آنفولانزای خوکی بسیار شبیه به آنفلولانزای معمولی است و شامل تب، سرفه، گلودرد، بدن درد، سردرد، لرز و خستگی است و در بعضی افراد تهوع و استفراغ هم گزارش شده است. این بیماری ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد. پزشکان  فقط از روی علائم بالینی قادر به تشخیص قطعی آنفولانزای خوکی نیستند و تشخیص قطعی آن فقط با انجام تست آزمایشگاهی  ممکن است.
آنفولانزای خوکی چگونه از فردی به فرد دیگر سرایت می کند؟
ویروس آنفولانزای خوکی دقیقا مشابه آنفلولانزای معمولی سرایت می کند. شما ممکن است از طریق تماس با فرد آلوده و یا لمس کردن سطوح و اشیایی که قبلا توسط این افراد لمس شده اند و سپس دست زدن به چشم و دهان و بینی خود به این بیماری مبتلا شوید. در یک فرد آلوده، انتشار این ویروس به محیط از یک روز قبل از شروع علائم بیماری آغاز می شود و تا یک هفته پس از ابتلا ادامه می یابد.
درمان آنفولانزای خوکی 
ویروس آنفولانزای خوکی به داروهای ضد ویروس حساس است و این داروها به خوبی بیماری آنفولانزای خوکی را مهار می کنند. این داروها بهترین اثربخشی را زمانی دارند که در ۴۸ ساعت اول ابتلا به این بیماری مصرف شوند.
نکته : ویروس آنفولانزای خوکی که انسان ها را مبتلا می کند یک گونه کاملا جدید است و تا کنون واکسنی برای آن ساخته نشده است 
میزان خطرآنفولانزای خوکی
شدت و میزان خطر این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. به طوری که در برخی افراد منجر به مرگ شده، در حالی که در افرادی دیگر بدون دریافت داروی ضدویروس، بیماری خود به خود بهبود یافته است. 
ب ) آنچه عموم مردم باید در مورد بیماری آنفولانزای خوکی انجام دهند
1. برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای خوکی باید دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید، مخصوصا زمانی که عطسه یا سرفه می کنید و یا وقتی که از بیرون به خانه باز می گردید. 
2. از تماس نزدیک با خوک ها و یا انسان هایی که آلوده هستند بپرهیزید. 
3. از دست زدن به اشیا و سطوحی که ممکن است آلوده باشند،مخصوصا در اماکن عمومی بپرهیزید.(مانند میز های کافی شاپ ها و رستوران ها، دستگیره درب وسائل حمل و نقل عمومی، نرده ها و …) 
4. از دست زدن به دهان، بینی و چشمان خود بپرهیزید. 
5. رعایت عادات غذایی خوب شامل خواب و استراحت کافی ، مصرف مورد غذایی مناسب و انجام فعالیت های ورزشی