هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تعجیل چرا؟ تدبیر کنید

تعجیل چرا؟ تدبیر کنید


تعجیل چرا؟ تدبیر کنید

استان یزد روزهای پر اضطرابی را در پیش رو دارد. جریان خصوصی سازی یا خصوصی بازی شرکت سنگ آهن مرکزی همچون استخوانی در گلو مانده، حلقوم مردمان دارالعباده و دارالشجاعه را به درد آورده! این جریان نامیمون چگونه آغاز شد و تا کجا پیش خواهد رفت مسئله ایی است که هم اکنون ذهن مردم و آگاهان به این مسایل را به خود مشغول داشته است و هر کس به انداز فهم و دانش خود حرفی را به میان می آورد؛ اما آنچه که مسلم است هیچ کس از مقامات عالی استان و یا شهرستان بافق از این چوب حراج زدنها بر سر معادن بافق خبر نداشتند. همانگونه که معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد در نشست توسعه بافق که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد به صراحت بیان کرد. اکنون به آن می رسیم که مافیایی انحصار طلب در درون وزارت صنعت و معدن و تجارت با همدستی برخی از عناصر خودباخته محلی، دست به چنین کاری  نامبارک زدند.  
حرکت شتاب آلودی که در واگذاری 5/71 درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی به صندوق بازنشستگی فولاد انجام گرفت خود گویای این موضوع است که کار کارشناسی نشده‌ایی صورت گرفته است! چرا که اگر قرار بر خصوصی سازی و کوچک نمودن بدنه فربه دولت هست باید در چارچوب ضوابطی صورت بگیرد که حقی از مردمی ضایع نشود و سوال اساسی تر این است که چرا به صندوقی واگذار می گردد که توان مالی ندارد و نخواهد توانست طرح های آینده شرکت سنگ آهن را به جلو ببرد. به رغم وعده و وعیدهایی که دو نفر از اعضای هیئت مدیره این صندوق در نشست توسعه بافق دادند اما این وعده ها تا تحقق آن و اجرایی شدنش فاصله های بسیاری زیادی دارد.
 اکنون ثانیه ها و دقایق به آرامی در حال سپری شدن است تا سرنوشت 5/28 درصد دیگر از سهام شرکت سنگ آهن در فرابورس مشخص گردد. رقمی معادل 976/683/073/738/16 ریال؛ یعنی بیش از هزار و ششصد و هفتاد و سه میلیارد تومان. آنچه که از قراین و شواهد بر می آید برخی از شرکتهای وابسته به جریان مافیایی اعلام آمادگی کرده‌اند تا در صورت عرضه شدن سهام بلوکی شرکت سنگ آهن مرکزی آن را به یک باره خرید کنند. در نتیجه این جریان مافیایی شاهرگ اقتصادی استان را در دست خواهد گرفت و همانگونه که به استان آب ندادند من بعد، سنگ آهن هم به صنایع جوار معدنی نخواهند داد. وقاحت از این بیشتر که کسی درخانه خودش به او امر و نهی شود! مافیایی که هم اکنون قصد دارد تا این شرکت را از آن خود کند هرگز به فکر توسعه بافق نخواهد بود؛ چرا که در طول این سی و پنج سال جز برداشت سنگ آهن و صدای سوت قطار و جولان کامیون ها و تریلرهای حمل سنگ چیز دیگری ندیدیم. این جریان اگر قصد توسعه صنایع در بافق و استان را داشت تاکنون برای نشان دادن حسن نیت خود کارخانه ایی را راه اندازی کرده بود نه این که با آمدنش تمام طرحها از رونق بیفتد.
اکنون زمان تدبیر است برای حل این بحران. مسئله ایی که باید به سر پنجه قانون و گفتمان حل شود. چرا که انتظاری دیگر از آن نیست. دولت تدبیر و امید که خود برآمده از ملت هست هرگز اجازه نخواهد داد تا باندهایی منافع طلب در درون و بدنه آن رشد کنند و مانند غده سرطانی او را ببلعند. به طور حتم دولت مردان چه در استان و یا در سطوح عالی با این حرکتها و دسیسه‌های شوم مقابله خواهند کرد و مردم بدانند که با تدبیر مسایل حل و فصل خواهد شد.