هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تصمیم گیری برای ماهی تیلاپیا از حوزه اختیاربافق خارج است

تصمیم گیری برای ماهی تیلاپیا از حوزه اختیاربافق خارج است



الهام نصیرزاده|طبیعت، بسان مادری مهربان انسان را در دامن خود می پروراند و سخاوتمندانه، همه منابع و سرمایه های خود را به پای او می ریزد. تاکنون همه موجودات روی زمین کوشیده اند تا به قانون و نظام طبیعت پیرامون خود گردن نهند و خود را با آن سازگار کنند، اما انسان، خواسته و ناخواسته، روند طبیعی محیط زیست خود را دگرگون کرده است. هر روز درختان بسیاری با قساوت، قلع و قمع می شوند و آب ها به هدر رفته و آلوده می شوند. جنگل های طبیعی ازمیان می روند، بسیاری از گونه های زیستی در حال انقراض هستند و صدها گونه به علت از دست دادن زیستگاه های خود، نابود شده اند. متأسفانه، آدمی بر خلاف دیگر موجودات، همواره تأثیر عمیقی در جهت نابودی و تهدید محیط زیست از خود بر جای گذاشته است، چنان که اکنون، از مهم ترین عوامل تخریب محیط زیست شناخته می شود.
هر سال روز 15 خرداد (5 ژوئن) در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود.هفته نامه افق کویر به منظور گرامیداشت این روز گفتگویی با سید جلال موسوی رئیس اداره محیط زیست شهرستان بافق انجام داده است.
افق کویر:پیرامون اقدامات صورت گرفته جهت جاده گزوئیه توضیحاتی بفرمایید؟ آیا محیط زیست با ساخت این جاده موافقت خواهد کرد؟
جاده گزوئیه از دهه های گذشته مورد درخواست مردم به عنوان گزینه دسترسی سبزدشت به بافق بوده از آنجایی که این جاده از وسط منطقه حفاظت شده کوه بافق عبور می کند حساسیت های کارشناس زیادی به این جاده و احداث آن مرتبط است؛ لذا بازدیدهای کارشناسی متعددی از سوی سازمان مرکزی محیط زیست انجام و به اتفاق کارشناسان بازدیده کننده با گزینه گزوئیه مخالفت نموده و آسفالت نمودن سایر گزینه ها از جمله سیروس آباد که البته موافقت کتبی انرژی اتمی را نیز با پیگیری های قبلی حصول نموده را توصیه نمودند؛ اما متأسفانه عدم همکاری دستگاههای مرتبط و متولی راهسازی در تأمین اعتبار مورد نیاز برای گزینه سیروس آباد موجب شد که همچنان مردم منطقه در انتظار بهبود وضعیت دسترسی فعلی به شهر بافق باشند. خاطرنشان می سازد در آخرین جلسات برگزار شده در استانداری مقرر گردیدیک مشاور ذیصلاح و توانمند نسبت به بررسی تمام جوانب گزینه های موجود و دستیابی به یک تصمیم مناسب و با لحاظ حساسیت های محیط زیستی و نیاز مردم اقدام نموده و نتیجه از طریق سازمان محیط زیست بررسی و ملاک عمل قرار گیرد. محیط زیست استان و شهرستان تمام سعی و تلاش خود را برای جلوگیری از تأثیرات سوء زیست محیطی توسعه و بر مبنای جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته در سایر شهرستانها که هم اکنون با معضلات زیست محیطی مواجه می باشند انجام خواهد داد.در بحث استقرار واحدهای جدید موضوع پهنه بندی صنایع و قرارگیری در پهنه های مربوطه که مورد تأیید محیط زیست باشد همچنین تلاش جهت استقرار واحدها در شهرک صنعتی بافق که از لحاظ فاصله و محل قرارگیری جزءشهرک های اصولی از لحاظ زیست محیطی می باشد اقدام خواهد نمود.
افق کویر: با توجه به فعالیت معادن و کارخانجاتی که در آینده قرار است راه اندازی گردد جهت کاهش آلاینده ها چه اقداماتی صورت گرفته است ؟
در خصوص واحدهایی  که قبلاً مجوز استقرار را دریافت نموده و یا در حال فعالیت می باشند کنترل توسط آزمایشگاههای معتمد محیط زیستی نظارت بر آزمایشگاهها و با بینش مستمر و مداوم بر این واحدها همچنین الزام واحدها در زمان اخذ پروانه بهره برداری و در حال تاسیس جهت استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای کاهش به حداقل رساندن آلودگی حاصل از فعالیت آنها به استاندار رساندن خروجی آنها در اقداماتی است که در حال انجام می باشد؛ ضمن اینکه برای واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی کنترل آنلاین توسط دستگاههای سنجش آلودگی برای خروجی ها الزامی می باشد.
افق کویر:سند چشم انداز محیط زیست بافق به کجا رسیده است ؟
در خصوص سند چشم انداز محیط زیست اولین قدم پیگیری مطالعه طرح تفضیلی منطقه حفاظت شده بوده که تقریباً در مراحل پایانی مطالعه هستیم بدیهی است این طرح چارچوبهای توسعه گردشگری متمرکز و گسترده در این منطقه را مشخص و علاوه بر آن نسبت به ارائه برنامه های مناسب برای حفاظت کافی از زون های حفاظتی به منظور حفظ گونه های رأس هرم غذایی نظیر پلنگ و یوز پلنگ اقدام خواهند نمود یکی از اقدامات محیط زیست بافق پیگیری ارتقا سطح حفاظتی در منطقه حفاظت شده کوه بافق و منطقه شکار ممنوع آریزبه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش می باشد که پشتوانه قوی قانونی برای حفظ محیط زیست در آینده می باشد.همچنین کمک شایانی برای توسعه گردشگری طبیعی را در بافق به دنبال دارد.
افق کویر: در زمینه گردشگری -‌محیط‌زیست چه راهکاری ارائه می دهد و آیا از طریق این مناطق می توان درآمدزایی برای شهرستان ایجاد کرد؟
در زمینه گردشگری همان گونه که از قبل گفته شد طرح تفصیلی کوه بافق به نحوه بهره برداری گردشگری از منطقه کمک خواهد نمود، علاوه برآن بانک تصویری و اطلاعاتی از جاذبه های طبیعی بافق با همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در اداره در حال تهیه و تدوین می باشد.
افق کویر: باتوجه به اینکه بیشترکشورها پرورش ماهی تیلاپیا را دارند و شهرستان بافق به هیچ عنوان به آبهای آزاد راه ندارد محیط زیست چرا اجازه پرورش ماهی تیلاپیا را در شهرستان نمی دهد؟ 
در خصوص ماهی تیلا پیا دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان مرکزی راستا موضوع را به صورت تخصصی پیگیری و در جلسات مشترک شیلات و مؤسسه تحقیقات شیلات کشور تصمیم گیری می نماید و از حوزه اختیار بافق خارج است.