هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تحقق زندگی عاشقانه و عارفانه در تبعیت از سبک زندگی اسلامی است

تحقق زندگی عاشقانه و عارفانه در تبعیت از سبک زندگی اسلامی است



یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: تبعیت از سبک زندگی اسلامی و تعالیم الهی اسلام ، زندگی عاشقانه و عارفانه زوجین را رقم می زند.
 حجت الاسلام سید ابوالفضل موسوی‏‌فاضل‏‌، در جمع کارکنان اداری و قضایی دادگستری استان یزد و خانواده هاي آنان، بسیاری از روش ها و منش های افراد در بزرگسالی را ناشی از تربیت دوران کودکی دانست و گفت: اگر با سبک زندگی اسلامی محیطی امن و آرام را برای رشد کودک فراهم آوریم ، بزرگسالی و ازدواج موفق و زندگی موفقی را برای فرزندان رقم زده ایم .
وي مراحل رشد انسان را به 5 دوره تقسیم کرد و افزود : کودکی ، نوجوانی ، جوانی ، میانسالی و کهنسالی 5 دوره زندگی انسان می باشد که بسیاری از اتفاقات دوره جوانی و میانسالی ریشه در دوران کودکی دارد .
این استاد دانشگاه مهمترین اصل ازدواج موفق را بلوغ روانی و سطح هوشی ذکر کرد و بیان داشت : برای ازدواج علاوه بلوغ جسمی ، جنسی و قانونی به بلوغ روانی و اجتماعی نیاز است تا جوانان با ورود به یک زندگی و خانواده دیگر نحوه مواجه با شرایط جدید را بدانند .
وی اظهارداشت: نظام خانواده دینی بر اساس دلبری تدوین شده است و اگر فرزندی در خانه همکاری ، دلبری و تعامل را آموخته باشد بدون تردید زندگی مشترک خوبی را هم تجربه خواهد کرد .
اين كارشناس مسائل خانواده  با اشاره به حقوق متقابل زن و شوهر در زندگی مشترک تأكيد كرد: پذيرش دو طرفه بودن حقوق و توجه به نقش همسري، اولين عامل در سلامت روان خانواده است و بنابراين همسران صاحب تكاليفي هستند كه بايد مراعات كنند.
وي با بيان اين كه همسران بايد قابليت هاي يكديگر را بشناسند و الا نااميدي هاي خاموش به وجود مي‌آيد، يادآورشد: همسران در زندگي مشترك تحت تأثير يكديگر قرار مي‌گيرند و با شناخت قابليت ها و تنظيم مطالبات بر اساس اين امر، در رفتار خود منطقي مي‌شوند.
کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی و مسائل خانواده، حفظ اسرار و آبرو، درك و فهم يكديگر، توجه به مسائل جنسي را برخي از حقوق مرد دانست و خاطر نشان كرد: توجه و احترام به زن همانند رابطه ميزبان و ميهمان، توجه به شأن، به وجود نياوردن اضطراب، توجه به مسكن و ... از جمله حقوق زن مي‌باشد.
حجت الاسلام موسوی به نقش غذا در نظام سلامت خانواده نیز اشاره کرد و گفت : توجه حلال بودن غذا ، کیفیت و سلامت آن از جمله مواردی است که در اخلاق و رفتار تأثیر گذار است .
وی تصریح کرد : پس از حلال بودن خوراک در خانه که بسیار در تربیت نسل تأثیر دارد ، استفاده از غذا های آماده ، فست فود ها و تنقلات کارخانه ای کودکان را با ناآرامی ها ، هیجان های کاذب و مشکلات جسمی روبرو می کند .