هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تبدیل خانه وحشی بافقی در آینده ی نزدیک به موزه

تبدیل خانه وحشی بافقی در آینده ی نزدیک به موزه



به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر، حمید رضا عباسی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق از اعتبارات اضطراری در نظر گرفته شده برای بقعه متبرکه پیر مراد خبر داد.
وی در این خصوص گفت: این مکان در اولویت بوده و هست و تا جایی که امکان داشته باشد از تخریب آن خواهیم کاست. سامان دهی نیز صورت خواهد گرفت و مرمت کلی آن مد نظر می باشد.
عباسی همچنین در خصوص بقعه قاضی میرجعفر افزود: برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است و در حال تعین حریم و حصار کشی آن می باشیم. این مکان محل عبور و مرور وسایل نقلیه بوده که می بایست از تخریب بیشتر آن جلوگیری شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق درباره ساماندهی میدان خان تصریح نمود: سامان دهی میدان خان در دست اقدام می باشد، کاروانسرای آن نیز مرمت خواهد شد و قسمتی از آن به عنوان کارگاه صنایع دستی فعال می گردد. وی از بین رفتن و خشک شدن درختان میدان خان را تکذیب نمود و گفت: این درختان مورد رسیدگی هستند و آبیاری آن به طور منظم انجام می شود.
وی با بیان این که ریگ های صادق آباد کمپ کویر استان است و مشکل خاصی ندارد گفت: سال قبل به بهره برداری رسیده است، خدمات دهی آن نیز نسبتاً خوب می باشد و از لحاظ فراهم نمودن امکانات نیز هر چه طبیعت بکر باشد بهتر است. همچنین ساخت و ساز باید به صورت سیاه چادر باشد تا بتوان به راحتی آن را جمع آوری کرد و با طبیعت نیز هم خونی دارد.
حمیدرضاعباسی از آماده شدن سند توسعه گردشگری توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: پتانسیل های گردشگری در آن مشخص خواهد شد و همچنین برای رونق بافق و مشخص شدن سرمایه گذاران مناسب خواهد بود.
وی همچنین از تبدیل  اداره میراث فرهنگی و خانه وحشی بافقی در آینده ی نزدیک به موزه خبر داد و گفت: این کار حمایت مردمی و ارگان های دولتی را می طلبد.
وی افزود: حمایت های مردمی همان تشکل های مردم نهاد است که در بافق باید بهینه شود. مردم می توانند پیشنهادهای سازنده و همکاری های لازم را در این راستا با میراث فرهنگی داشته باشند.
وی در خصوص روستای باقر آباد گفت: این روستا به عنوان روستای گردشگری است که مجموعه آن ساماندهی شده و به بهره برداری رسیده است و در معرض عموم نیز قرار دارد که مرمت جزئی این مکان در دستور کار می باشد.
عباسی ادامه داد: ساباط حوض بازو تا میدان خان و مسجد جامع مد نظر بوده و از نظر طرح و مطالعه زمان برمی‌باشد به علت وجود خانه‌های قدیمی می توان به صورت مشارکتی مثلاً با شورای شهر و شهرداری ساماندهی شود و گذری را به عنوان بازدید عموم مردم باید در نظر گرفت.
وی درخصوص مرمت مسجد جامع و حوزه علمیه گفت: این کار باید طوری صورت گیرد که به بافت تاریخی نیز صدمه نزند. هدف از مرمت بناها استفاده بهینه از آن مکان ها می باشد تا مردم بتوانند از آن استفاده و بازدید نمایند.
حمید رضا عباسی از تخریب محله قدیمی امام جعفر صادق(ع) اطلاعی نداشت و از فرزندان بافق خواست تا میراث بافق را پاس بدارند و تشکل های مردمی راه اندازی شود.