هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تا زمانی که ساختمان بیمه نشود پروانه ساخت صادر نمی شود

تا زمانی که ساختمان بیمه نشود پروانه ساخت صادر نمی شود



تماسها و پیامهای زیادی مبنی بر اینکه برای گرفتن پروانه ساخت پرداخت بیمه اجباری شده است وعده‌ای در این زمینه دچار مشکل هستند به دفتر هفته نامه واصل شد که خبرنگار هفته نامه افق کویر برای پیگیری این موضوع گفتگویی با حبیب‌ا... زعیمی زاده مسئول امور ساختمانی شهرداری بافق انجام داده است که در ادامه آن را می خوانیم:
افق کویر: آیا پرداخت بیمه ساختمان برای گرفتن پروانه ساخت در سال جاری اجباری شده است؟
ابتدای امسال نامه ای از سازمان تامین اجتماعی یزد آمده با این متن که از ابتدای امسال با توجه به عدم تنفیذ بند 89 قانون بودجه 93 و با توجه به ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 87/9/10 و آئین نامه اجرایی مربوطه این بیمه برقرار و روندی که در سال92 داشتیم منتفی می شود.
در سال 92 بیمه ها را مالکان پرداخت نمی کردند و پول آن از جای دیگر پرداخت شده و پروانه ساخت بدون بیمه صادر می شد. طبق نامه ای که به آن اشاره شد از سال 93 باید بیمه پرداخت شود.
پیگیری‌هایی با استانداری توسط شهرداری‌های استان صورت گرفت که استانداری در آخرین مرحله ای که به ما جواب داد، اشاره داشت به این که قضیه بیمه در یک سری از کمیسیون های مجلس در حال بررسی است تا آن موقع، بیمه طبق قانون قبلی باید پرداخت شود. الآن هم پروانه های ما به خاطر هزینه های بالای بیمه صادر نمی شود.
افق کویر: چه زمانی نتیجه بحث ها در کمیسیون مشخص می شود؟
 تا زمانیکه مجلس آن را تصویب کند، زمان آن هنوز برای ما مشخص نیست.
افق کویر: تکلیف کسانیکه نمی خواهند هزینه را پرداخت کنند چه می شود؟
تا زمانیکه ساختمان بیمه نشود پروانه ساخت صادر نمی شود.
افق کویر: آیا کسی که قصد ساخت و ساز ساختمانی را دارد راهی هست که بیمه را پرداخت نکند؟
 خیر - باید منتظر بماند یا اینکه مراحل قانونی آن را طی نموده و بیمه را پرداخت کند.
افق کویر: بیمه ساختمان به چه منظوری صورت می گیرد؟
بیمه های ساختمانی به خاطر اتفاقات احتمالی که حین کار ممکن است برای افراد در حال کار در ساختمان روی دهد برقرار می شود. مردم بیشتر این فکر را دارندکه اگر اتفاق هم بیفتد، بیمه آن قدر شرایط فنی را در نظر می گیرد که شاید اصلاً چیزی هم به آن ها تعلق نگیرد؛ ولی اگر خدای نخواسته حادثه ای روی دهد و یا حتی منجر به فوت شود ولو اینکه یک روز از پرداخت بیمه گذشته باشد، مستمری برای خانواده ها حادثه دیده پرداخت می شود.
افق کویر: آیا کسی تا به حال در سال جاری بیمه ساختمان پرداخت کرده است؟
در سال 93 فقط یک مورد داشتیم که مربوط به یک مالکیت تجاری بوده است و آن هم به دلیل اینکه می خواستند روند اجرای کار را به مناقصه بگذارند و به پروانه نیاز داشتند بیمه آن را پرداخت کردند که رقمی بالای ده میلیون تومان بود.
افق کویر: چرا معافیت ها برداشته شده است؟
معافیت ها بر اساس قانون بوده که در مجلس تصویب شده و این طرح در سال جاری برداشته شده در نامه ای که فرستاده شده است اشاره گردید که از تاریخ 1/4/92 تا29/12/92 این معافیت برقرار بوده است.
افق کویر: آیا صاحبان زمین بعد از ساخت و ساز و بدون پرداخت هزینه بیمه جریمه خواهند شد؟
 کتمان نمی کنیم که عده ای به خلاف در حال ساخت و ساز هستند. کارشناسان از زمین بازدید می کنند، طبق ضوابط هزینه هایی را وصول می کنیم، فقط پروانه ساخت کمی بعد از پرداخت بیمه به آن ها داده می شود؛ چون هزینه از آنها گرفته می شود جریمه نمی شوند.      
سپس رحمت‌ا... عفتی شهردار بافق در این خصوص به ارائه پاره ای از توضیحات پرداخت و گفت: قوانین باید رعایت شود بیمه به دنبال این هست که ملکی بیمه شده و خدای نکرده حادثه ای ایجاد شد حداقل بیمه آن را پرداخت می کند.بیمه در کل چیز خوبی است.
ما در این قضیه خودمان مدعی هستیم، برقراری این روند بیمه به بخش عمده ای از در آمد شهرداری ضرر وارد می کند به جهت اینکه شهروندان برایشان مقرون به صرفه نیست و نمی آیند پروانه بگیرند. از طرفی پروانه های صادره کم می شود. از جهتی چیزی که خیلی مهم تر از بحث در آمد شهرداری است، روی آوردن به ساخت و ساز خلاف و بدون اخذ پروانه می باشد که موجب می شود بناهای احداثی بدون نقشه، بدون کارشناس و بدون رعایت اصول شهر سازی و معماری و خیلی از اصول دیگر رعایت نشود و شهروندان شروع به احداث غیر قانونی می کنند که تبعات زیادی برای شهرداری دارد؛ بنابراین در این قضیه، خود ما جزء کسانی هستیم که حتی الامکان بتوانیم این بیمه را ملغی کنیم تا مشکلات شهروندان را کاهش دهیم.
 از اول سال هیچ مورد بیمه ای در مورد پروانه ساخت نداشتیم.
در ادامه خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی با محمدتشکری رئیس بیمه تأمین اجتماعی انجام داده است که در ادامه آن را می خوانید:
افق کویر: در خصوص اجباری شدن پرداخت بیمه های ساختمانی توضیحاتی بدهید؟
تا قبل از عید مصوبه ای وجود داشت که خود دولت براساس مجوز که صادر شده بود از محل مالیات برارزش افزوده منابعی که در رابط باعث بیمه های ساختمانی است پرداخت می کرد. متأسفانه این برنامه در سال 93 محقق نشد؛ یعنی در سال 93، مجلس در بودجه چنین چیزی را در نظر نگرفت و طبیعتاً این قانون به حالت اولیه خود برگشت که باید اجرا می شد، به همین دلیل بر اساس آن ضرایبی که در قانون آمده بود مبلغی باید محاسبه و مبنای محاسبه آن حداقل دست مزدهای هر سال که وزارت کار تعیین می کند، محاسبات انجام می شود و تقریباً میانگین متری  18000تومان بابت حق بیمه ساختمان یک شخص باید بپردازد. آنچه مسلم است این بر خلاف میل باطنی ماست، خود ما جزء کسانی هستیم که با این مشکل روبرو هستیم، مراجعین که به ما در این رابطه مراجعه می کنند و درخواست جواز نامه دارند، بلافاصله بعد از شنیدن حرفهای ما، محسوس است که واکنش سرد و غیر منتظرانه ای  را دارند و حق هم دارند، احساس می کنیم جوانی که اول زندگیش است و الآن آمده می خواهد زمینی را شروع به ساخت کند، چنین هزینه هایی برایش مشکل و هزینه آور است. دلمان می خواست که اتفاقی که در سال 92 افتاد برای امسال هم روی دهد که نه ما مشکلی داشته باشیم و نه آن ها.
از اول سال هم به خاطر این بحث ها هیچ موردی بیمه در مورد پروانه ساخت نداشتیم، حالا چه اتفاقی در پشت این قضیه می افتد ما هم اطلاعی نداریم امیدواریم هر چه زودتر ساز و کار جدید و مناسبی برای این کار اتخاذ شود.
شنیدیم قضیه در مجلس در حال بررسی است و باید صبر نمود تا جواب قطعی بیاید.
مسلماً هر چیزی که غیر متعارف باشد و از اندازه خود خارج شود، باید باز نگری شود.
افق کویر: با توجه به اینکه امسال مراجعه کننده ای برای بیمه نبوده ولی ساخت و ساز صورت می گیرد نظرتان در این مورد چیست؟
 این مسائل به ضرر سازمان اجتماعی است. اما یک بخش است که ما مجری هستیم و باید قانون را اجرا کنیم، اشکالات را مطرح کردیم، در قالب نامه ای محرمانه موضوع را درماه های اول سال جاری مطرح کردیم.
با توجه به شرایط سرویس دهی سازمان، حق بیمه جزء منابع ضروری این کار است. بحث بیمه های ساختمانی فقط با پرداخت بیمه تمام می شود. قطعاً یک بار مالی و تعهدات سنگینی را برای سازمان تأمین اجتماعی دارد که باید منابع آن اول در قانون دیده شود.
 افق کویر:  مبلغی که در این خصوص دریافت می شود در چه راهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟
در کنار این بحث ساختمانی، افرادی به ما مراجعه می کنند که تمایل دارند بیمه ساختمان شوند.
 از طریق اداره فنی وحرفه ای کارت هایی صادر می شود به نام کارت مهارت.کارت مهارت وقتی تحویل واحدهای تأمین اجتماعی شد این واحدها بر اساس نوع مهارت، بیمه های ساختمانی آن فرد را بیمه می کند. صرفاًٌ خود بیمه شده 7% را پرداخت و20 در صد مابقی را دولت از محل همین پروانه ها و یک در صدی هم از خارج محل این پروانه که نیاز است وپیش بینی شده تأمین می کند تا بتواند جوابگوی تعهداتش باشد.تا قبل از این قانون، ما یک سری ضوابطی در مورد بیمه های ساختمانی داشتیم و اگر اتفاق در محل روی می داد که منجر به فوت، از کار افتادگی، شکستگی... می گردید می توانست از مزایای این بیمه ساختمانی استفاده کند. اما بحث بازنشستگی وجود نداشت.
اما با توجه به قانون جدید، افرادی که دارای کارت مهارت باشند و به بیمه مراجعه کنند در قالب بیمه های ساختمانی مشمول بیمه بازنشستگی می شوند. این تعهدات برای آنها اجرا می شود.که بعد از چند سال که در ساختمان سازی یا شرکت های این چنینی کار می کنند می توانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.
افق کویر:آیا بیمه برای اجرای تعهداتش سخت گیری نیز دارد؟
 اگر کسی که در مجموعه ساختمانی کار می کرده نکات ایمنی را رعایت کرده باشد و موردی از نظر رعایت ضوابط ومقررات نداشته باشد وکار فرما نیز تکلیف خود را انجام داده باشد و بحث های ایمنی در طرح رعایت شده باشد، مشکل خاصی وجود نخواهد داشت..ولی اگر کارفرما مقصر باشد قطعاً یک سری مشکلاتی برای صاحب ملک ایجاد می کند و تعهدات برای آن شخص برقرار نمی شود، نه اینکه تعهدات را برقرار نکنیم، تعهدات را به بیمه شده می دهیم، اما صاحب ملک، خود شخص که بیمه ساختمانی را پرداخت کرده، عملاً چون مقصر می شود باید تمام تکالیف و تعهدات قانونی که ما به بیمه شده پرداخت کردیم خودش پرداخت کند. ما به عنوان واسطه خدمات را به بیمه شده ارائه می کنیم اما در کنارش آن شخص بدهکارخواهد شد و تا ده سال باید تعهدات را جوابگو باشد و همچنین می تواند10 سال را  نقداً پرداخت نموده وکلاً بدیءذمه بشود.
افق کویر: آیا پرداخت هزینه بیمه به صورت نقدی می باشد؟
 الان برنامه ای آمده که صاحب ملک می تواند یک سوم از هزینه بیمه را پیش پرداخت و دو سوم مابقی را در 6 قسط پرداخت کند.                             
رنجبر - بیگی