هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تا بافق 45 میلیارد تومان

تا بافق 45 میلیارد تومان



شهرستان بافق با جمعیتی بیش از 50 هزار نفر در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی یزد قرار داشته و با توجه به معادن غنی آهن، سرب، روی و ... از دیر باز به عنوان یکی از قطب های معدنی استان و کشور به شمار می آید. تنها راه ارتباطی بافق به مرکز استان جاده ای است با مشخصات راه اصلی که در سال 1364 به بهره برداری رسیده است.
هفته نامه افق کویر در هفته پایانی اسفند ماه سال 93گفتگویی با کاظم فتوحی، رئیس اداره راه و مسکن و شهرسازی شهرستان بافق درخصوص جاده بافق- یزد انجام داد كه به اطلاع خوانندگان گرامي مي رسد.
وی در ابتدا اظهار داشت: با گذشت سالها از ساخت محور یزد- بافق، افزایش قابل توجه ترافیک به سبب بهره برداری از معادن منطقه و نیز تلفات و خسارات فراوان حوادث رانندگی و ارتقاء این محور به بزرگراه مورد توجه مسئولین و مردم منطقه قرار گرفته است. از سويی با احداث محور بهاباد- دربند- نایبند و وجود مسیر بافق- بهاباد مسیر مذکور می تواند به عنوان محور غرب به شرق باعث کوتاهی مسیر و تسهیل ارتباط استانهای غربی و مرکزی با مرزهای شرقی کشور شود و نیز با احداث محورهای رفسنجان- بافق و زرند- بافق، محورهای فوق می تواند به عنوان مسیر کمکی ترانزیتی جنوب شرق کشور به شمال مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس اداره راه و مسکن و شهرسازی شهرستان بافق افزود: پس از شروع کار دولت نهم و شروع سفرهای استانی هیئت دولت و انجام مطالعات امکان سنجی و اخذ مجوز کمیسیون ماده 32 تبدیل محور مذکور به بزرگراه در سفر اول هیئت دولت به استان یزد در اسفند ماه 1385 در ردیف مصوبات قرار گرفت. با توجه به پیگیری های انجام گرفته مطالعات امکان سنجی طرح مذکور در سال 1386 انجام و مجوز مربوطه اخذ شد. در سفر مقام معظم رهبری در سال 1386 به استان یزد تأمین اعتبار و اجرای قطعه اول این طرح(حد فاصل یزد تا روستای فهرج) به طول 25 کیلومتر مصوب گردید.
کاظم فتوحی درخصوص وضعیت کلی طرح و نیز قطعات در دست اجرای طرح مذکور گفت: طول کل طرح( مورد مطالعه قرار گرفته) 110 کیلومتر می باشد، برآورد اولیه اعتبار 705 میلیارد ریال بوده، اعتبار تخصیص یافته و هزینه شده تاکنون 255 میلیارد ریال می باشد و 450 میلیارد ریال اعتبار جهت اتمام طرح نیاز می باشد.
وی همچنین درمورد اقدامات انجام گرفته عنوان نمود: در احداث باند دوم یزد- بافق 110 کیلومتر راهسازی انجام خواهد شد که از این میزان تاکنون 67 کیلومتر مسیر ساخته شده است و 43 کیلومتر دیگر در دست ساخت می باشد. زیر سازی و ابنیه 43 کیلومتر باقی مانده بصورت پیمانی و توسط شرکت یزد کویر- راهسازی ایران- حامی کویر در دست اجرا است که حدود 80 درصد زیر سازی تکمیل شده است. امید است از محل اعتبارات ملی و استانی و همچنین مساعدت شرکت سنگ آهن بافق در جهت تأمین بخشی از هزینه اجرایی طرح در 6 ماهه ابتدای سال 94 بخشی از این مسیر به بهره برداری برسد.
این مسئول خاطرنشان کرد: طبق تفاهم انجام شده اداره کل راه و شهرسازی استان یزد تا پایان سال93،10 کیلومتر از مسیر را آماده آسفالت نماید که با تلاشهای انجام شده زیرسازی 20 کیلومتر از این مسیر در مراحل پایانی خود می باشد.