هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تاثیر 80 درصدی سرمازدگی در کاهش محصولات

تاثیر 80 درصدی سرمازدگی در کاهش محصولات



به گزارش هفته نامه افق کویر، با توجه به اینکه محصولات کشاورزی در این سال جاری کاهش بسزایی داشت خبرنگار هفته نامه افق کویر علت و عوامل موثر را از رئیس جهاد کشاورزی جویا شد که در ادامه می خوانید:

تاثیر 80 درصدی سرمازدگی
در کاهش محصولات
"نبوی زاده" رئیس جهاد کشاورزی گفت: کاهش عملکرد پسته به شرایط محیطی بر می گردد گزارشی که همکاران بیمه در مناطق سبزدشت، کوشک و شهرستان بافق برآورد خسارت کرده اند 80 درصد عوامل را سرمازدگی اعلام نمودند که سرمازدگی باعث ازبین رفتن محصولات گردیده است و در شهرستان بافق گرما زدگی و سرعت باد نیز موثر بود و گرده افشانی مطلوب انجام نشده است.

کاهش عملکرد از 1200 کیلوگرم به 300 کیلو گرم
وی افزود: بیش از 80 درصد باغ ها کاهش عملکرد داشته و از 1200 کیلوگرم در هکتار به 300 کیلو گرم در هکتار آن هم در باغ های مطلوب رسیده است.
وی تصریح کرد: باغ هایی که مدیریت مناسبی داشته اند بازده خوبی داشتند.
خرما باید با دست گرده افشانی شود
وی در ادامه در مورد وضعیت خرما در سال جاری گفت: با توجه به اینکه خرما باید با دست گرده افشانی شود و زمانی که می بایست این کار صورت گیرد هوا گرم بود باد نیز شدید بود و آفات نیز در کاهش عملکرد نقش داشته است.

استفاده از ارقام بومی
باعث کاهش عمکرد
نبوی زاده گفت: خرمای بومی عملکرد خوبی ندارد و توصیه می شود از ارقام اصلاح شده و پربازده کشت نمایند تا عملکرد و بازده مطلوبی برخوردار بود و تا زمانی که از ارقام بومی استفاده شود عملکرد مناسب نخواهد بود و اقلام بومی صرفه اقتصادی ندارد.
وی تاکید کرد: کشت خرمای پربازده و اصلاح شده و توجه به توصیه های جهاد کشاورزی می تواند بازده و عملکرد بهتری داشت.
نبوی زاده گفت: عملکرد خرما نسبت به سال گذشته کمتر بوده و عدم گرده افشانی،آفتاب داغ و استفاده از ارقام محلی باعث کاهش محصولات گردیده است.
دو نوع آفت "کرم گلوگاه" و "مگس میوه" باعث پوسیدگی می شود
رئیس جهادکشاورزی پیرامون آفات انار گفت: عوامل زیادی باعث آفت زدگی انار می شود که با توجه به نوع پوسیدگی که از محل طوقه انار یا وسط انار ایجاد گردیده است عوامل آفت زدگی مشخص می گردد.
وی افزود: دو نوع آفت "کرم گلوگاه" و "مگس میوه" باعث پوسیدگی می شود با توجه به اینکه مگس مدیترانه ای یا مگس میوه درشهرستان نیست می توان گفت کرم گلوگاه باعث پوسیدگی انار است و روش های متفاوتی برای پیشگیری وجود دارد روش هایی چون پیش مبارزه، حین مبارزه، بعد برداشت و قبل برداشت که با روش های شیمیایی و مکانیکی باید با این آفت مبارزه کرد.
مبارزه همگانی صورت گیرد
وی در پایان تصریح کرد: هیچ اناری نباید در درخت نگه داشت و انارهای پوسیده و خراب را نیز جمع نمود و این کار را باید تمام کشاورزان و باغداران انجام دهند و مبارزه همگانی صورت گیرد و اگر یک نفر این کار را انجام ندهد این آفت تکثیر می شود.

حدیث عباسی|