هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

تاثیر پیاده روی اربعین در ظهور امام عصر(ع)

تاثیر پیاده روی اربعین در ظهور امام عصر(ع)



  تهیه و تنظیم : اکبر خالقدادی
این روزها شاهد هستیم که میلیون ها انسان از گوشه و کنار کشورمان وحتی در درون عراق  و دیگر کشورهای مسلمان به سوی یک هدف واحد وبا یک عمل مشترک که همان زیارت پیاده اربعین است به سمت بارگاه نوه پیامبر اسلام (ص)  که تمام مشکلات وخطرات مسیر را به جان میخرند در حرکتند  بنابر این  انسان  در تفکر فرو میرود که راز و رمز این همه دلدادگی و تکاپو برای زیارت کردن سید الشهداء(ع) در روز اربعین چیست؟ شاید این سؤال در ذهن متبادر شود که چرا زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین حسینی تأکید و توصیه شده است، چرا باید این مراسم  با پای پیاده آنهم با این همایش بالغ بر بیست میلیونی شور خاصی اجرا شود؟   این آمادگی و اتحاد آیا میتواند زمینه بستر تحول ظهور امام عصر (عج) و نجات بشریت باشد ؟ که در این مقاله کوتاه به برخی از پاسخها  و نکات اهم آن اشاره میگردد .
1 - پیاده روی اربعین جلوه ای از وحدت و همدلی  است . کوچک وبزرگ ، شیعه و سنی ، عرب و عجم ، سیاه و سفید در کنار هم هستند همه بصورت خودجوش از یاری رساندن، برپایی موکب ها ،اطعام و تغذیه میخواهند شریک شوند همان اتحاد و عطوفتی که جهت فراهم شدن ظهور لازم است  .باید توجه داشته باشیم که بزرگداشت امام حسین(ع) و اربعین حسینی به جهت راهپیمایی، نماد و پرچم و آمادگی عملی برای پاسخگویی به ندای امام عصر(ع) است. 
2 – پیاده روی اربعین انسان را از رفاه طلبی دور میکند و روحیه ایثار گری در انسان تقویت میشود .  عزیزان ما بخوبی از خطرات احتمالی و مسایل نا امنیتی و و انفجار و کشتار دست جمعی مردم بخصوص شیعیان ،توسط دشمنان دین وداعشی ها در گوشه وکنار کشور عراق اگاه هستند ولیکن میلیون ها زائر حسینی خانه و کاشانه خود را رها و با پای پیاده و تحمل رنج و سختی های طاقت فرسا به سوی کربلا  میروند.جدای از زیبایی ها و ثواب های مختلف پیاده روی اربعین اثرات آن در وضعیت اجتماعی، دینی ، اخلاقی و فرهنگی مردم  میتوان مشاهده کرد . 
-3 پیاده روی اربعین حسینی  یعنی پایبندی به عهد و پیمان خود با امام عصر (عج)  که با آن همه شور و اشتیاق نویدبخش عصر ظهور و حضور پرشور مردم در رکاب حضرت حجت (عج) خواهد بود. . یامان باشد که شرط وجوب ظهور بحث آمادگی عمومی و مقبولیت اجتماعی است یعنی جامعه به این سطح از درک برسد که از همه مکاتب و ایسم‌ها معتقد باشند که وجود یک منجی آسمانی نیاز است برای نجات بشریت که این آمادگی عمومی در اربعین تجلی می‌یابد.
4 -  پیاده اربعین یعنی وعده  خداوند تحقق پیدا خواهد کرد . نصرت و وعده‌های الهی را به وضوح داریم می‌بینیم. آیۀ کریمۀ قرآن«جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ»(اسراء/81)  و در واقع نزدیک شدن به همان پیروزی های که امام  راحل  بعنوان دست غیبی در آینده نقل کرده بودند یامان نرود که امدادهاي الهي در هنگام ظهور ، نقش ويژه اي در پيروزي جبهه حق خواهد داشت ، برخي از اين امدادها بصورت آني در كوران تحولات ظهور نازل مي گردد اما برخي از آنها قرنهاست كه در طول زمان جريان داشته و در آستانه ظهور تشديد خواهد شد .
5 – پیاده روی اربعین یعنی آمادگی به ندای امام زمان(عج) . اربعین حضرت سیدالشهداء (ع) از آنجایی که به نوعی جلوه ظهور است و آمادگی خاصی را برای عصر ظهور در شیعه ایجاد می‌کند، شباهت‌های بسیاری با ظهور امام عصر (عج) دارد باید توجه داشت که یاری امام فقط یاری زبانی و قلبی نیست بلکه یاری عملی نیز است . و در زیارت اربعین هم به این مسئله اشاره می‌شود، زمانی که می‌گوییم: «قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّهٌ حَتَّى یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ‏»
یعنی قلب من همراه شما است و نصرت و یاری من برای قرار گرفتن در رکاب شما آماده است تا خدا اجازه دهد و... یاری من برای شما آماده است. 
6 – پیاده روی اربعین با این همایش میلیونی یعنی معرفی حضرت حجت حق (عج)  به جهانیان . تاثیر این پیاده روی در نجات حقیقی بشریت که همان ظهور امام زمان (عج) است غیرقابل کتمان است.همانگونه که می دانید در روایات اهل تسنن و شیعه آمده است که امام زمان (عج) در آغازین لحظات ظهور ، ما بین رکن و مقام می ایستند و پنج ندا می دهند:
بنابراین امام زمان(عج) با امام حسین (ع) خود را معرفی می کنند و در روایات باز به این نکته اشاره می شود که همه انسان های زنده در آن روز ندای حضرت را می شنوند و او را می شناسند.پس نتیجه می گیریم قبل از ظهور باید همه بشریت از شرق تا غرب عالم امام حسین علیه السلام را بشناسند. پیاده روی اربعین این سال ها،  که هر ساله پر شورتر و عظیمتر برگزار میشود در حقیقت اولین عمل قابل لمس همه مسلمانان محسوب می شود که در تعجیل ظهور حضرت حجت(عج) بسیار موثر است ،چراکه باید ابتدا همه امام حسین (ع) را بشناسند تا معرفی کردن امام زمان با امام حسین (ع)معنا پیدا کند.
اَللّـهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الاِْمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ بِاَمْرِكَ« خدایا برسان به مولاى ما آن امام راهنماى راه يافته و قيام كننده به فرمان تو»