هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بی تحرکی و فقدان فعالیت بدنی با سرطان روده و سینه مرتبط است

بی تحرکی و فقدان فعالیت بدنی با سرطان روده و سینه مرتبط است


بی تحرکی و فقدان فعالیت بدنی با سرطان روده و سینه مرتبط است

پژوهشگران علوم پزشکی در کشور کانادا می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان داده است که حدود ۴۹ هزار مورد جدید تشخیص سرطان سینه و ۴۳ هزار مورد تشخیص سرطان روده در هر سال در آمریکا با افزایش میزان بی تحرکی و فقدان فعالیت بدنی در بین مردم مرتبط است.
 به گزارش سایت پزشکان بدون مرز،  کریستین فریدن ریچ متخصص ارشد همه گیرشناسی در مرکز خدمات سلامت – سرطان آلبرتا در کانادا می گوید: نتایج آزمایشات اخیر در مطالعه « فعالیت بدنی و پیشگیری از سرطان سینه»، نقش پروتئین «C reactive» را نشان می دهد که یک نشانگر التهابی است و با بروز سرطان مرتبط است.
این آزمایشات معلوم کرد که فعالیت روزانه خفیف تا تشدید، سطح پروتئین «C reactive» را در بین زنان یائسه به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد هرچند پزشکان هنوز نمی‌دانند که این التهاب چگونه خطر سرطان را تشدید می کند اما به خوبی آشکار است که پروسه التهاب در بدن، منجر به تولید ماده ای موسوم به «سیتوکین» می شود.
سیتوکین ها مواد شیمیایی حاصل از واکنش سیستم ایمنی بدن هستند که تکثیر سلولها را موجب شده و مانع از مرگ سلولی می شوند. این فرآیند در نهایت خطر سرطان را افزایش می دهد به این ترتیب معلوم شد که ۳۰ درصد افزایش تحرک و فعالیت بدنی، خطر ابتلا به سرطان های سینه و روده را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.
این یافته ها در کنفرانس سالانه انستیتو مطالعات سرطان آمریکا در واشنگتن ارائه شده و همچنین شرح آن در مجله «مطالعات پیشگیری از سرطان» به چاپ رسیده است.