هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بیماری واریس پا

بیماری واریس پا



 
 
شعبانعلی پاینده بافقی | 
 
یکی از شایع‌ترین مشکلات در اشخاصی كه مجبورند بنا به مقتضیات شغلی خود به مدت طولانی ایستاده کار کنند، با آن مواجه شده یا می‌شوند، نوعی اختلال در سیاهرگ است که به آن «واریس» گفته می‌شود.
«واریس» از ریشه یونانی " واریکس " به معنی پیچدار گرفته شده است. سیاهرگ‌های واریسی، سیاهرگ‌های پیچدار و متسعی هستند که در نزدیک سطح پوست تشکیل می‌شوند. احتمال واریسی شدن در همه سیاهرگ‌ها وجود دارد اما بیشترین مکان ابتلا اندام‌های پایینی و پاها هستند.
سیاهرگ‌های واریسی، در نتیجه اختلال عملکرد دریچه های موجود در سیاهرگ‌ها ایجاد می‌شوند. در حالت طبیعی، این دریچه ها از بازگشت خون در مسیر عکس ( به سمت پایین ) جلوگیری می‌کنند. ممکن است این دریچه‌ها بر اثر عواملی مانند: بارداری، ترومبوفلبیت ، ضعف مادرزادی ، چاقی و یا ایستادن طولانی مدت، تحت کشش قرار گیرند. (ایسنا)
بیشتر زنانی که دچار اضافه وزن هستند به آن مبتلا می شوند. دارو آن بسیار مفید و در دسترس همگان است. برگهای درخت کاج که در خیابان ها، باغ ها و بعضی پارکها موجود به وفور دیده می شود. 
 
واریس پا چیست؟
 این عارضه ای است که موجب  دردپا و سنگینی بدن می شود و به علت غلظت خون و جریان نامساعد؛ قلب نمی تواند خون را به قسمت پایین اندام  پمپاژ کند؛ در نتیجه در قسمت پا ایجاد درد می کند.
 
درمان و طرز تهیه ای دارو
 مقدار دو کیلو برگهای درخت کاج را فراهم کنید. در یک دیگ بخار کاملاً پخته شود. به گونه ای که بین دو انگشت له شود سپس آب آن را صاف کنید و محل واریس را با آن آب ماساژ دهید. اگر شدت واریس زیاد بود، قسمت پخته شده برگها را فشار دهید و آب آن را بگیرید و برگهای فشرده شده را روی محل های واریس بگذارید و با پارچه ای روی آن را ببندید و  چهار ساعت بعد آن را بردارید.
روزی حداقل 12 دانه عناب را نیمکوب کرده، دم کنید، یک لیوان از دم کرده آب عناب برای رقیق کردن خون بدن و فعال نمودن اعمال کبد کمک می کند. این عمل را چندین دفعه تکرار کنید تا وقتی که رگهای سیاه شده به حال عادی درآیند.   به حول و قوه الهی درد از شما دور شده و به سلامتی دست پیدا می کنید.