هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بیشتر مواد استخراج شده از معادن استان یزد کیفیتی عالی دارد

بیشتر مواد استخراج شده از معادن استان یزد کیفیتی عالی دارد


سامعی کارشناس معدن گفت:

معادن سنگ آهن چادرملو، چغارت و سرب و روی کوشک مهمترین بخش معادن استان یزد به شمار می رود که این استان را به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور مطرح کرده است
به گزارش باشگاه خبرنگاران،  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد می گوید: در این استان هزار و 980 معدن به ثبت رسیده است که 30 نوع ماده معدنی از آنها استخراج می شود.
 زارع می افزاید: استان یزد از لحاظ میزان استخراج در ردیف دوم معادن کشور قرار دارد که این میزان از نظر اقتصادی 23 میلیون تن و میزان سرمایه گذاری بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون ریال است و 12 هزار نفر هم در این بخش مشغـول بکار هستند.
وی می افزاید: امسال ‌در استان یزد 70 پروانه بهره‌برداری و اکتشاف با سرمایه ثابت بیش از هزار میلیون ریال و اشتغالزایی 3 هزار نفر صادر شده است. زارع ادامه می دهد: سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص استان باید تا پایان برنامه چهارم به 43 و پنج دهم درصد و سهم اشتغال به 41 و پنج دهم درصد برسد .
وی می افزاید: در همین زمینه ‌بخش خصوصی در سه بخش گندله سازی، تولید شمش آهن، فولاد و آهن اسفنجی سرمایه گذاری کرده که در نوع خود کم نظیر است. حسین محبی از معدن داران استان یزد می گوید: آشنا نبودن با سختی های کار معدن، بی توجهی صاحبان سرمایه به بخش خصوصی، مستهلک بودن ماشین آلات معدنی، ناشناخته ماندن بخش معدن، نبود نیروی متخصص، دوری معدن از امکانات شهری و استفاده سنتی از معدن از مشکلات اصلی بخش معدن این استان است .
وی می افزاید: البته دراین زمینه برخی راهکارها مانند تدوین مقررات ، بیمه سرمایه گذاری و فعالیت های معدنی و امضای توافقنامه سه جانبه سازمان صنایع، بیمه و بانک صنعت و معدن اجرا شده است تا بخشی از مشکلات رفع شود .
علی موذنی کارگر معدن سه چاهون بافق می‌گوید: دوری مسافت، لحاظ نشدن مدت زمان تردد در ساعات کاری ، کمبود امکانات رفاهی ازجمله مخابرات، کمبود حقوق و مزایا با توجه به کار سخت در معدن، یکسان نبودن رویه در تبدیل وضع نیروهای کشوری، تبعیض میان نیروهای کاری و نبود امکانات انگیزشی برای کار بهتر از مهمترین مشکلات کارگران معادن استان است .
حسن محسنی فرد دیگر کارگر این معدن هم می گوید: تفاوت حقوق و دستمزد و توجه نداشتن مسئولان به مشکلات معدن کاران از مهمترین مشکلات ماست که به حل آنها امیدواریم تا با تولید و بهره برداری بیشتر بتوانیم کشور را در بخش معدن به خودکفایی برسانیم
سامعی کارشناس معدن می گوید: بیشتر مواد استخراج شده از معادن استان کیفیتی عالی دارد و قابل توجه همه متقاضیان است اما در بهره برداری از معادن مشکلاتی ازقبیل نبود کارگر متخصص و بها ندادن به حرفه معدن داری وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است
وی می افزاید: با توجه به ظرفیت های بالای صنعتی در استان یزد، تقویت گروه های مشاوره‌ای در بخش صنعت و معدن و بکارگیری نیروهای متخصص، تشکیل گروه ها و تشکل‌های تخصصی در امر بازاریابی و صادرات تولیدات معدنی و تشکیل صندوق تامین منابع مالی نقدینگی لازم برای تولید و سرمایه گذاری در بخش معدن ضروری به نظر می رسد.
با توجه به ظرفیت های بالای صنعتی در استان یزد،کارشناسان برای بکارگیری حداکثر ظرفیت های بالقوه استان راهکارهایی همچون تکمیل زنجیره تولید در صنایع معدنی، ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی، توسعه کمی و کیفی این فعالیت ها، شکل گیری خوشه های صنعتی و شناسایی بسیاری از منابع و ظرفیت‌های اقتصادی برای سرمایه گذاران را پیشنهاد می‌دهند.