هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

به بهانه سی امین سالروز تولد وزارت اطلاعات

به بهانه سی امین سالروز تولد وزارت اطلاعات



مقوله امنیت بنا بر آنچه که در فرهنگ ها آمده به آن چیزی اطلاق می شود که انسان از آن احساس آرامش داشته باشد؛ یعنی " راحت و آسوده و بی بیم گردانیدن " و در معنی دیگر" مملکت را امنیت داده است. " (فرهنگ دهخدا) در اصطلاح سیاسی و حقوقی به گونه امنیت فردی، اجتماعی، ملی و بین المللی کاربرد دارد و در معنی امروزی  حراست از یک فرد، جامعه، ملت و یک کشور در برابر تهدیدهای خارجی است  که دقیقا مقابله دارد با کلمه  «تهدید». هر مملکتی  که توانایی آن را داشته باشد که تهدیدهای ساکن و کارآ را از بین ببرد به ثبات  آسایش و امنیت نایل شده است.  ) دانشنامه سیاسی اثر داریوش آشوری)
" والترلیپمن " محقق و نویسنده آمریکایی معتقد است: "یک ملت وقتی دارای امنیت است که در صورت اجتناب از جنگ بتواند ارزش های اساسی خود را حفظ کند و در صورت اقدام به جنگ، بتواند آن را به پیش ببرد."  (روزنامه جام جم مورخ 30/8/81  )
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از بدو تاسیس در جهت حل پاسداشت ارزش های انقلاب اسلامی حرکت نمود. بدنه این نهاد از نیروهایی زبده تشکیل شده که ضمن تعهد از تخصص کافی برخوردار هستند. از جمله وظایف این وزارتخانه مطابق با ماده 10 مصوبه مجلس شورای اسلامی( 27/5/1362 ) "  كسب و جمع‌آوري اخبار و توليد، تجزيه، تحليل و طبقه‌بندي اطلاعات مورد نياز در ابعاد داخلي و خارجي و نیز ارائه خدمات اطلاعاتي ضروري به سازمان‌ها و ارگان‌ها و آگاه ساختن به موقع آنها نسبت به توطئه‌ها " می باشد. 
همانگونه که در شرح وظیفه این وزارتخانه امده است کسب و جمع آوری اخبار و تحلیل و طبقه بندی آن است.  کاری که در برهه ایی از زمان در بافق بسیار نمود یافت و ما شاهد اثرات آن در جامعه بودیم. پرونده بزرگ ارتشاء که توسط دادگستری شهرستان رسیدگی شد بنا بر آنچه که در حاشیه آمد و متاسفانه نامی از آن برده نشد کار سترگ همین سربازان گمنام آقا امام زمان(عج) بود که بحق کاری ارزشی صورت گرفت؛ اگرچه بنا به  ماهیت ذاتی اسمی از ضابطین قوه قضاییه نرفت؛ ولی همگان دانستند که این موضوع از سوی لایه های درونی جامعه گزارش شد. همان افرادی که باید آنها را در میان خود مردم جستجو کرد. اگر مردم نسبت به آنچه که در اطرافشان می گذرد بی تفاوت باشند پس جامعه یک روزی به سمت تباهی و نیستی خواهد رفت. همین مردم بودند که با ارائه اطلاعات و اخبار ولو اندک توانستند از تضیع حقوق خود جلوگیری کنند. این نشان از عزم راسخ مردم در پیمودن راهی است که بر سر آن قسم خورده اند که تا پای جان از انقلاب و نظام و ولایت فقیه دست برنخواهند برداشت. اکنون جامعه بافق بیش از هر زمان به آن وحدت همیشگی نیاز دارد تا با کمک سربازان گمنام امام زمان(عج) که واقعا این نام زیبنده آنها می باشد از حق و حقوق خود دفاع کرده و نگذارند بیت المال به حراج گذاشته شود و از انچه که امروزه از آن به عنوان " رانت " نام  برده می شود با کمک هم جلوگیری کنند.  
اینجاست که روح امنیت کار در محیط حاکم شده و همه افراد با قوت قلب به فکر افزایش تولید و بالا بردن راندمان کاری هستند. چون می دانند چشمانی بر آنها ناظر خواهد بود که حق را از غیر حق تشخیص خواهد داد. 
محمدحسین تشکری