هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بهانه کمبود اعتبار و کرونا مانع ترویج غدیر نشود

بهانه کمبود اعتبار و کرونا مانع ترویج غدیر نشود



واقعه "غدیرخم" در سال دهم هجری، پس از انجام مراسم "حجة‏الوداع"، در روز هجدهم ذی‏حجه، در مکانی به نام غدیرخم، روی داد. نبی مکرم اسلام، دستور توقف کاروانیان را صادر کردند و پس از قرائت‏خطبه‏ای طولانی، فرمودند: «من کنت مولاه فعلی مولاه‏» هر کس من مولای او هستم، «پس علی نیز مولای اوست» اما مسلمانان را چه شد که این دستور پس از دوماه متوقف شد و حالت اجرایی به خود نگرفت و موضوع کم رنگ شد تا جایی که خلافت از خاندان وحی خارج شد و به سمت و سویی نادرست کشیده شد و کار به جایی رسید که بیش از ۷۲ فرقه در اسلام ایجاد گردید و کار به جایی رسید که برادران دینی دشمن هم شدند و دست به قتل یکدیگر بردند. همه اینها بر می گردد به این توطئه شوم که نگذاشتند فرهنگ غدیر در میان مسلمانان جایگاه اصلی خود را پیدا کند و شد آنچه که باید می شد؛ خلافت و جانشینی از خاندان پیامبر اسلام جدا شد و رفته رفته کار به جایی رسید که خلیفه و جانشین برحق پیامبر ۲۵ سال سکوت کرد و خانه نشین شد.
برخی از محبین اهل البیت (ع) معتقد هستند اگر مردم آن موقع به واقعه غدیر توجه کرده بودند و مطابق توصیه و دستور پیامبر عمل می کردند؛ هرگز قیام عاشورا و مصائب اهل البیت پیش نمی آمد و اساسا تجاوزی به خانه علی(ع) برای اخذ بیعت صورت نمی گرفت و حرمت دخت مکرم نبی اسلام شکسته نمی شد؛ اما چه باید کرد که جهل و خرافه پرستی برخی از مسلمین و نیز بغض و عداوت به حضرت علی (ع) موجب بروز چنین فاجعه دردناکی گردید.
امروزه وظیفه متولیان فرهنگی و صاحبان تریبون هست که فرهنگ غدیر را مانند عاشورا پرآوازه کنند و بر مظلومیت صاحب اصلی، روز غدیر داد سخن بگویند.
غدیر متعلق به یک قوم و قبیله نیست؛ بلکه ریشه در عمق جان باور انسان های حقیقت جو دارد. سازمانها و دستگاههای نظارتی و ارشادی می توانند با راه انداختن مجالس شادی کمک در احیاء این حکم الهی داشته باشند. بهانه هایی مانند کمبود اعتبار و بودجه و بیماری کرونا نباید سدی در برابر ترویج این فرهنگ ایجاد کند.
شکی نیست که این مهم بر دوش فعالان فرهنگی، مذهبی و صاحبان رسانه و تریبون است که اهمیت و فرهنگ غدیر را در فکر و ذهن مردم ساری و جاری کنند و با برگزاری هرچه بهتر آئین ها بر عظمت این روز بیفزایند. باید از تمامی ظرفیت ها؛ حتی فضای مجازی که امروزه جولانگاه اطلاع رسانی شده، استفاده کرد و برای معرفی غدیر و تشویق جوانان جهت پیاده سازی سیره و روش امیرالمومنین،حضرت علی(ع) در زندگی بهره برد.

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیازو مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول