هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

به علم آمار آنگونه که باید اهمیت نمی دهند

به علم آمار آنگونه که باید اهمیت نمی دهند



تا کلمه آمار شنیده می شود همه ذهن ها به طرف سرشماری پرتاب می گردد، آمار علمی است که حتی انسان های غارنشین نیز از آن بهره می بردند، در آن زمان برای شمارش و حساب  از چوب خط هایی که بر دیواره غارها و  سنگ ها می کشیدند می توان نام برد و هر جا سخن از "داده و اطلاعات" به میان آید دست به گریبان آمار خواهید شد و "داده" نیز اطلاعاتی است که در مورد موضوعی جمع آوری می شود تا به حال این عبارت را چندین بار شنیده ا ید که می گویند "آمارش را در آوردم" این بدین معنا است که اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کردم و این اطلاعات همان داده است.

متأسفانه به علم آمار آنگونه که باید اهمیت داده نمی شود چرا که نسبت به کارایی آن کمتر فردی آگاهی دارد؛ یک کارشناس آمار، باید به علم رایانه کاملا مسلط باشد چرا که تمام کارهایی که باید انجام دهد با نرم افزارهای مخصوصی صورت می گیرد و همچنین باید یک گزارش نویس و تحلیل گر خوبی باشد که بتواند اطلاعات بدست آمده خام را تجزیه و تحلیل نموده و آنگونه بنویسد که برای عموم افراد قابل فهم باشد، و همچنین یک آماردان مهارت دارد که گزارش یک ساله یا حتی چند ساله را بر روی یک نمودار به صورت شفاف که همه عموم متوجه نتایج گردند ترسیم نماید و حتی با استفاده از علم سری زمانی پیش بینی های انجام دهد و  یکی از کارایی این شاخه از آمار پیش بینی های بورس می باشد. با استفاده از آمار می توان در مورد موضوعات نتایجی کسب نمود و تجزیه و تحلیل نمود و در راستای ارتقای موضوع، کار انجام داد. آمار در رشته های پزشکی بسیار کاربرد دارد و نقش بسزایی ایفا می نماید و همین باعث شده است که شاخه ای دیگر به نام "آمارزیستی" به رشته آمار افزوده شود.

اگر سازمان ها و اداره ها و کارخانجات از کارشناس آمار در سیستم سازمانی خود استفاده کنند حتما موفق تر خواهند بود چرا که هیچگاه رشته ای جایگزین آن نخواهد شد، زمانی این پست کارایی خودش را نشان می دهد که فرد متخصصی در این جایگاه مستقر شده باشد.

کارشناس آمار به راحتی عملکرد مدیر و کارکنان یک سازمان را مورد بررسی قرار می دهد و طوری نمایش می دهد که تنها با یک نگاه بتوان در مورد آن اظهار نظر نمود، و این کار آماردان شاید به مذاق برخی مدیران خوش آید و برخی، خیر !

نهادهایی که باید حتما کارشناس آمار داشته باشند را می توان جهاد کشاورزی، بهداشت، ثبت احوال، اداره امور مالیاتی و دارایی، بیمارستان و ... را نام برد.

 

حدیث عباسی- کارشناسی ارشد آمار