هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بمباران فرهنگی (ماهواره)

بمباران فرهنگی (ماهواره)



اِن الذینَ یُحبونَ أن تَشیع الفاحِشه فی الذین آمنوا الهم عذابُ الیم فی الدنیا و الآخر و الله یَعلَمُ و اَنتُم لا تَعلمون
کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است و خداوند می داند و شما نمی دانید. فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی که بیش ترین بیننده را از طیف های گوناگون در سراسر جهان دارد، عمدتا ترکیبی از چند موضوع و عامل را در قالب های گوناگون عرضه می کنند:
-خدشه دار کردن هر آن چه برای انسان ها تا کنون مقدس و خدشه ناپذیر بوده است.
-محور قرار دادن برهنگی زنان و شهوت گرایی مردان و خلاصه کردن رابطه زن ومرد به مسأله لذت جنسی
-القای ناامیدی از آینده بشریت و ایجاد یأس از روند تاریخ و حرکت جوامع بشری.
-ایجاد ترس ووحشت در بیننده در اثر تماشای صحنه های هولناک با بهره گیری از تغییر نور و رنگ تصاویر و پخش آهنگ‌های هیجان آور به منظور تحریک اعصاب بیننده تا در نهایت، اراده و استحکام روانی را از او سلب کنند.
-توجیه خشونت های وحشیانه به مثابه راه حل نهایی برای رفع اختلافات میان آدمیان، حتی در قالب فیلم های کارتونی و بازی های رایانه ای.
- عادی نشان دادن توطئه های رنگارنگ، فتنه گری ها، کلاهبرداری ها و همه رذایل اخلاقی، در قالب ارتباط میان شخصیت های فیلم ها که پدید آورنده بدبینی و سوءظن در بیننده نسبت به دیگران می شود.
-ترویج فحشا و منکرات در زشت ترین نوع آن در قالب داستان های جذاب و به کمک توجیهات روان شناسانه، نظیر انواع تجاوزات جنسی، هم جنس بازی و...
-ایجاد ناامیدی نسبت به اجرای ارزش های انسانی و فضایل اخلاقی در جوامع بشری.
تقابل فرهنگ دینی و غربی در برنامه های ماهواره ای:
توجه به نمونه هایی از فرهنگ مهاجمان، ادعای ما را تأیید می کند.
-در فرهنگ ما پوشیدگی ارزش است؛ در فرهنگ غربی، برهنگی ارزش و عامل ارتقای شخصیت زن می باشد.
-راز داری و پرده پوشی در مسائل شخصی برای ما یک فضیلت است در برنامه های تلویزیونی غرب، افشاگری و پرده دری نشانه شجاعت و استحکام شخصیت افراد به شمار می رود.
-ما عفاف و پرهیز از جلوه گیری زنان را ارج می نهیم آن ها جلوه گیری و خود آرایی زنان را بالاترین امتیاز تلقی می کنند.
-ما تفاهم، حفظ آرامش و صلح را در میان افراد، اعم از پیران، جوانان و کودکان در کنار پیروی از ارزشهای دینی ضروری می شناسیم ما آنان همواره در پی طرح اختلاف و تضاد میان نسل های جامعه هستند و تشنج گرایی را با پیروی از اصل تکیه بر تضاد و تضارب میان نسل ها دنبال می کنند.
آلوین تاظر، نویسنده ومنتقد اجتماعی می نویسد:  
تکنولوژی ماهواره ای و دیگر رسانه های جدید، فرهنگ های ملی را از هم می پاشند و این ارتباط متقاطع، به هر حال تهدیدی است برای هویت ملی که حکومت ها برای مقاصد شخصی خود، سعی در حفظ و انتشار آن دارند.

 

هادی حسینی
دانشجو دانشگاه علمی کاربردی بافق