هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بلوار شهید صامعی جهت احداث ترمینال برون شهری یزد

بلوار شهید صامعی جهت احداث ترمینال برون شهری یزد



رضیه زارع پور| هفته نامه افق کویر در این شماره گفتگویی با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد انجام داده است.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید وظایف معاونت ترافیک شهرداری چیست؟
محمد رضا شفیعی، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد هستم. وظایف معاونت ترافیکی به شرح ذیل می باشد؛ 
الف-تلاش برای بهبود عبور و مرور در شهر از طریق مطالعات، برنامه ریزی طراحی، آموزش، نظارت و هماهنگی در امور حمل و نقل و ترافیک شهر، جابجایی ایمن، ارزان، سریع و راحت مسافران و عابران پیاده.
ب:تهیه آمار و اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعات حمل و نقل شهر و ارتباط با دستگاههای زیربط
ج:تهیه برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت
د:تدوین نظام برنامه ریزی و تهیه طرحهای مورد نیاز، اجرا و نظارت حمل و نقل و ترافیک شهر
ه:تدوین سیاستها و خط مشی های اجرایی لازم 
و: اعمال نظارت بر اداره امور پارکینگهای حاشیه ای، عمومی و خصوصی 
ذ: تهیه طرحها و ارائه پیشنهاد برای جابجایی ایمن مسافر و کالا 
ح: انجام مطالعات مورد نیاز حمل و نقل درون شهری و بهنگام سازی ادواری آنها 
ط: رعایت سیاستها، استاندارها، قوانین و مقررات برای حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در کلیه طراحیها و راهکارهای اجرایی 
افق کویر: تا بحال چه اقدماتی در زمینه ترافیک شهری در سطح شهر یزد انجام شده است؟ 
در سال 93با مطالعات انجام شده از سطح شهر در خصوص محله های حادثه خیز و مشکلات ترافیکی صورت پذیرفته است که جهت اجرای آن در سال 94 با توجه به مصوبات شورای ترافیک شهرستان و استان مبنی بر نصب دوربینهای نظارتی و ثبت تخلفات در میادین و تقاطعها و بلوارهای پر سرعت و همچنین نصب جدا کنندهای بینی در معابر پر حادثه خیز مثل خیابان کاشانی و دهم فروردین، شهید عابدی، تقاطعهایی چون فاطمیه،22 بهمن و دولت اباد اقدام شد است و در سال 94 نسبت به اصلاح هندسی بعضی از معابر و تقاطعها با نصب گل میخ و سنگهای بینی صورت پذیرفته است مسیر دوچرخه سواری در بعضی از معابر مثل بلوار جوان، احمد آرام، دانشگاه، شهیدان اشرف، شهید قندی و غیره ایجاد شده است که در سال جاری نیز ادامه دارد نصب تابلو و علایم ترافیکی در خیابانها و بلوارها، گارد ریلها تقاطعهای غیر همسطح ( میدان امام حسین، بلوار پرفسور حسابی، امام علی، شهدای محراب و شهید حکیمیان و غیره(
خط کشیهای محوری سطح شهر و خطوط عابر پیاده، نصب علایم، فلش ترافیکی برجسته در کف خیابانها 
در حال حاضر تعداد دوربین های نظارتی در میادین و تقاطعها حدود 60 دستگاه و دوربین های ثبت تخلف در معابر و بلوار ها 40 دستگاه می باشد.که اوایل حدود روزانه بیش از 1500 تخلف در مرکز کنترل ترافیک ثبت می شد که خوشبختانه در سال جاری کمتر از 1000 تخلف ثبت می شود که این خود نشان دهنده فرهنگ سازی است و در سال جاری هم در ادامه نصب دوربینها در محله های آزادشهر، امامشهر، حسن آباد و... اقدام خواهد شد و با توجه به بازدید های به عمل آمده به همراه پلیس راهور محل های حادثه خیز مشخص شد و حدود 40 نطقه در شهر که واقعاً حادثه خیز بوده تابلو و چراغهای راهنمایی چشمک زن نصب گردید.
افق کویر: آیا اقدامات این معاونت مختص شهر یزد است یا در سایر شهرستانهای استان از قبیل بافق هم حوزه ی فعالیت شما هست؟
بله فقط عملکرد حوزه معاونت ترافیک مختص شهرستان یزد می باشد؛ ولی برای پوشش دادن شهرستانهای همجوار هم همکاری لازم را انجام می دهیم. 
افق کویر: جهت بهبود خدمات دهی ترمینال بافق در شهر یزد چه اقداماتی انجام داده یا در نظر دارید؟
با پیگیرهای به عمل آمده از سوی معاونت امور عمرانی استانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد و شهرداری و شورای اسلامی شهر حمیدیا مقرر شده است قسمتی از بلوار شهید صامعی جهت احداث ترمینال برون شهری ایجاد شود که برای شهرستانهای بافق، بهاباد، مهریز و غیره می باشد. 
افق کویر:در زمینه فرهنگ سازی چه اقداماتی برای اصلاح فرهنگ ترافیکی شهروندان انجام شده است؟
در سال 94 شهرداری یزد اقدام به نصب دوربینها و نصب جدا کنندها و اصلاح هندسی میادین نموده است ( سخت افزار )در سال 95 رویکرد شهرداری یزد ادامه عملکرد سال قبل بوده است و همچنین فرهنگ سازی (نرم افزار) می باشد از جمله ساخت برنامه کودک و فرهنگ ترافیک در شش ماه اول سال و پخش آن در شش ماه دوم همایشها و برنامه های فرهنگ سازی ساخت تیزرهای ترافیکی، آموزش حداقل 150 تا 200 دانش آموز از سن 4 تا 11 سال در پارک آموزش ترافیک بصورت روزانه، آموزش افراد متخلف در پارک آموزش ترافیک و آموزش رانندگان تاکسی به زبان انگلیسی 
افق کویر:آیا طرح هایی مثل طرح ترافیک و عبور زوج و فرد نیز برای یزد ضروری هست؟ آیا در این زمینه اقداماتی انجام شده است؟
خیر، هنوز طرح زوج و فرد نیاز شهرستان یزد نیست؛ ولی در خصوص یک طرفه سازی برخی از خیابانهای شهر در حال مطالعه می باشد که حتی باید بعضی از خیابانهای اصلی یزد را مانند خیابان فرخی، دهم فروردین،کاشانی، امام خمینی و غیره را یکطرفه نمود که ان شاا... در سال جاری یکطرفه خواهد شد. 
افق کویر: آیا چراغ های راهنمایی و رانندگی درسطح شهر به سیستم هوشمند مجهز شده؟ و در صورت تأیید چند درصد؟
خوشبختانه در سال 94 کلیه تقاطعهای سطح شهر یزد هوشمند سازی شده است و در سال جاری با توجه به ایجاد مسیرها و تقاطع های جدید الاحداث هوشمند سازی ادامه دارد در معابر سطح شهر از لحاظ تابلو کمبود و ازدیاد تابلوها وجود دارد که در سال جاری رفع خواهد شد .
افق کویر: آدرسها و علائم تراقیکی جهت راهنمایی ساکنین و بخصوص مسافرین و گردشگران بسیار حائز اهمیت است. آیا اقداماتی جهت بازبینی این علایم جهت بهبود انجام می گیرد؟
اعتباری در سال 95 به ساماندهی تابلوهای هدایت مسیر و همچنین ساماندهی تقاطعها، تابلوها و علائم ترافیکی اختصاص داده شده است بعضی از تابلوهای هدایت مسیر بر اثر برخورد ماشین و یا اشعه افتاب از بین رفته است که در سال جاری با توکل به خدا نسبت به ساماندهی ان اقدام خواهد شد. 
افق کویر: با توجه به طرح جامع ترافیک در خصوص مسیر BRT هیچ اقدامی صورت گرفته است؟
همانطور که می دانید با توجه به طرح جامع ترافیک سه مسیر BRT در شهر یزد پیش بینی شده است که شامل :
-1 میدان آقا بابایی، میدان ابوذر، خیابان کاشانی، خیابان رجایی، تقاطع 22 بهمن، بلوار جمهوری، پایانه دروازه قران 
-2 مسیر میدان آقا بابایی، میدان ابوذر، میدان شهدای محراب، بلوار دانشجو، بلوار شهید پاکنژاد، بلوار جمهوری، پایانه دروازه قرآن
-3 مسیر شماره 3 پایانه غدیر، میدان جهاد، بلوار شهید دهقان، 17 شهریور، 22 بهمن، دولت آباد، نواب صفوی، صابر یزدی، میدان امام رضا و پایانه امام خمینی که در سال 94 با توجه به مصوبات شورای ترافیک و شورای اسلامی شهر یزد مبنی بر راه اندازی مسیر BRT کریدور شماره سه انتخاب کردید که در همان سال تعداد پنج دستگاه اتوبوس BRT خریداری و در مسیر راه اندازی شد ه است و در سال جاری پیمانکاری جهت مسیر و ایستگاهای آن مناقصه برگزار و مشخص شده است که در حال ساخت نردها و نصب آن می باشد .