هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بلای خانمان سوز

بلای خانمان سوز



همه ما بارها و بارها شنیدیم که اعتیاد خانه مان سوز است و در پیرامون خود خانواده های معتاد زیادی را دیدیم، ولی هیچ وقت نفهمیدیم و یا نخواستیم بفهمیم که این خانواده ها چگونه زندگی می کنند، شاید بارها و بارها مقاله ای نوشته شده باشد درباره اعتیاد و مردان معتادی که معتاد بودند و مواد را رها کرده و یا در آغوش همین مواد بدون این که از زندگی چیزی بفهمند جان خود را از دست دادند.
در اینجا روی سخن ما با خانواده هایی است که شوهرانشان در زندان هستند. هر چند که با مرد معتاد زندگی کردن در هر دوره و زمان از زندگی مشکل می باشد؛ چرا که آنها فقط به فکر خودشان می باشند و هیچ کس و هیچ چیز برایشان مهم نیست. 
خانواده ای را می شناسم که وقتی همسر و پدر خانواده به زندان افتاد، خانواده پسر نه تنها به همسر و فرزندان پسرشان کمکش نکردند؛ بلکه گفتند به ما ربطی ندارد و تو باعث شدی که پسر ما به این راه کشیده شود، اینجاست که همسر معتاد می ماند با فرزندان قد و نیم قد که بر دستش مانده، مسئولیت مادر آنقدر زیاد می شود که نقش مادری خود را گم می کند؛ چرا که علاوه بر نقش مادر بودن، نقش پدر بودن نیز بر عهده اوست. خودش باید بچه ها را تر و خشک کند، برای تأمین مخارج خانه کار برود، مواظب درس و مشق فرزندش باشد، به مدرسه او سر بزند، غصه اجاره خانه را بخورد، هزینه دارو وپزشک فرزندش را فراهم کند و هزاران غصه و اما و اگر دیگر... مادر این خانواده شب که سر به بالین می گذارد دیگر نه حوصله ای دارد و نه دل و دماغی.
کاش! زندگی فقط اینها بود باید حرف مردم و اطرافیان که چرا و چطور شد که شوهرت سر از زندان درآورد را نیز بشنود. بچه های خانواده معتاد به ظاهر پدر دارند آنها تنها دلخوشی شان مادرشان می باشد و بس.
اما زن 37 ساله دیگری را می شناسم هنگامی که شوهرش به زندان افتاد شروع به کلفتی در خانه ی مردم کرد تا خرجی دو پسرش را تأمین کند. یکبار که برای نظافت به او زنگ زدم گفت: از نرده افتاده و دستش شکسته است و تا مدتی نمی تواند کار کندخود قضاوت کنید بر سر این خانواده چه خواهد آمد. 
زن 38 ساله دیگری می شناسم هنگامی که همسر معتادش به زندان افتاد، برای فراشی به مدرسه می رفت و تازگی ها فرزند 18 ساله اش را نیز بر اثر تصادف از دست داده است. 
مشکلات خانواده های معتاد زیاد است، درست است که گفتند که اعتیاد خانمان سوز می باشد، چون که دود آن به چشم زن خانواده و فرزندان می رود.