هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بقعه قاضی میرجعفر در انتظار طرح جامع

بقعه قاضی میرجعفر در انتظار طرح جامع



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، لیلا رنجبر رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق در مصاحبه با خبرنگار این هفته نامه پیرامون آبادانی قاضی میر جعفر گفت: هیئت امنای قاصی چند مدت است پیگیر ساماندهی آنجاهستند. باتوجه به اینکه بقعه قاضی میرجعفر در محوطه باستانی واقع شده و زیر آن احتمالا شهر قدیم است و این شهر متعلق به قرن پنجم است و زیر خروارها ریگ مدفون است نیاز به کاوش و گمانه زنی دارد و نباید اقدامی قبل از آن صورت بگیرد.
وی افزود: رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در مجمع هم اندیشی قول داد امسال اعتبار کاووش به قاضی میرجعفر اختصاص بدهند.
رنجبر تصریح کرد: چندسال گذشته مرحوم شهدادی اولین کاوشگری را در این منطقه انجام داده است و با وجود اینکه هزینه بیشتری را می طلبیده کار متوقف و امسال با پیگیری مسئولین دستور کار کاوش و گمانه زنی در برنامه گذاشته شده است و تا این کاوش و گمانه زنی صورت نگیرد نمی توان هیچ اقدامی انجام داد. مانند فضای سبز و فصای بازی، چون هر گونه اقدام غیرکارشناسی احتمال وارد شدن آسیب به این مکان را دارد. 
رنجبر گفت:" ترک دهجی" هیئت امنا قاضی دست به گسترش آنجا زده؛ اما این کار نیاز به مشاور دارد و نباید کار غیر کارشناسی صورت بگیرد. 
برای مرمت این بقعه قرار بود سنگ کار شود که طی پیگیری تماس تلفنی اعلام کردند باعث تخریب آن می شود، چون بنا خشت و گلی می باشد و قرار شد آجر تهیه کنیم و در اختیارشان قرار دهیم و محوطه هم با مشارکت میراث و فرمانداری فضای آن ساماندهی و آجرفرش شده است.
در ادامه تربتی سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طی تماس تلفنی در پاسخ به این پرسش که آیا برنانه ای جهت توسعه قاضی میرجعفر دارید یاخیر؟ گفت: طرح جامع این بقعه درحال تهیه می باشد و در آن مشخص خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که علت اینکه چرا قاضی میرجعفر مورد توجه قرار نمی گیرد ادامه داد: قرارداد طرح جامع بسته شده و مدت قرارداد ۶ماه است و به احتمال زیاد زودتر نیز تحویل داده شود و تا طرح جامع تکمیل و آماده شود ما حق نداریم هیچگونه کار آبادانی انجام بدهیم طرح جامع باید داشته باشیم و زمانیکه آماده شد در برنامه کاری ما قرار می گیرد و قبل از آن نباید کاری صورت بگیرد.