هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بر آن هستیم تا در سال های آینده فرهنگ سازی شود تا عزاداری خالص باشد

بر آن هستیم تا در سال های آینده فرهنگ سازی شود تا عزاداری خالص باشد



به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، سعید ذاکری معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بافق در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار هفته نامه افق کویر در خصوص ارزیابی مراسم تاسوعا و عاشورای امسال در بافق گفت: سازمان تبلیغات مثل سال های گذشته در جلساتی که در آستانه ایام محرم برگزار می شود به تمامی هیئت های مذهبی، مداحان، مسئولین هیئت ها مطرح گردید که تعداد شترها کم شود تا از کثیفی خیابان ها و اتلاف وقت مردم کاسته شود، سالهای گذشته برخی هیئت ها تا 75 شتر می آوردند که به صورت قانون مصوب شد که هر هیئت بیش از 5 شتر را نیاوردند و کاری که در صدد هستیم در سال آینده انجام دهیم و یک آسیب و آفت در هیئت های بافق هست آوردن بیش از حد چوب و تخته ها و ماشین هاست و دیگر مسائل که باعث گرفتن وقت هیئت ها و مردم می‌گردد.
وی افزود: بسیاری از چیزها در صحنه کربلا قطعیت ندارد و روایات ضعیف است؛ مثل حضور شیر، برخی از دشمنان اسلام معترض هستند با این کار شادی می نمائید و اگر عزاداری هست چرا شیرینی و شربت پخش می‌کنید؟  وحالت نمایشگاهی باز کرده اید.
ذاکر ادامه داد: بر آن هستیم تا در سال های آینده فرهنگ سازی شود تا عزاداری خالص باشد؛ مثل هیئت‌های زنجان و بین الحرمین، متأسفانه خیلی ها برای تفریح ظهر عاشورا به خیابان می آیند قطعاً و یقیناً مورد رضایت امام حسین (ع) نیست.
معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بافق تصریح نمود: آسیب دیگری که باید با آن مبارزه کرد تفرقه بین هیأت های مذهبی می باشد. از صدا و سیمای استان برای گرفتن فیلم هیئت ها به بافق آمدند تا فیلمی را تهیه کنند برای صدا و سیمای استان و بعضاً اگر خیلی زیبا باشد در کشور پخش کنند. متأسفانه نه تنها در کشور بلکه در استان هم پخش نشد. زمانی که موضوع را پیگیری نمودیم جواب این بود که نظم و اتحادی که باید در هیئت‌ها باشد وجود نداشته است. هر چه کوشش کردیم هیئت ها با هم اتحاد و هماهنگی داشته باشند موفق نشدیم. مهم این بودکه هیأت مذهبی شهرستان بافق باشد تا بافق ارزشمند و زیبا جلوه داده شود. در آینده نه چندان دور این اتحاد باید بین هیئت ها رخ دهد.
ذاکر در خصوص پخش نذری مثل نان بزرگی که در تاسوعا امسال آن را تکه تکه کرده بودند و بر روی وانت در بین حضار پخش می نمودند گفت: این کار واقعاً زشت می باشد. توهین به امام حسین(ع) است. نقل به روی زمین می ریزند همه هجوم می آوردند ممکن است از طریق ماهواره این موضوعات پخش شود کار درستی نیست، باید به گونه‌ای عزاداری صورت گیرد که باعث عظمت اسلام و عاشورا باشیم و افتخار کنیم شیعه هستیم.
وی درخصوص نذوراتی که مردم در این ایام دارند گفت: مردم می توانند نذورات خود را تقسیم نمایند. در روایات داریم کسی که در روز عید غدیر اطعامی به مسلمانی بدهد، ولو یک مسلمان مثل این هست که به همه انبیا و صد وبیست وچهار هزار پیغمبر و اولیای الهی اطعام داده است.
سعید ذاکر عنوان نمود: یکی از هیئت ها می گفت: برای هیئت130گوسفند نذر کرده اند که بهتر است در بین مناسبت های سال هم چنین نذوراتی پخش شود. نذرها نباید نذر شکمی باشد. نذر کنیم یا ابوالفضل اگر مشکلم حل شد خرج جهاز یک دخترجوان یا خرج ازدواج را بدهیم. چرا غذایی باشد و اضافه آن به حیوانات داده شود یا دور ریخته شود.