هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

برداشت 4 کیلوگرم زعفران خشک در هر هکتار

برداشت 4 کیلوگرم زعفران خشک در هر هکتار



زعفران گياهي است نيمه گرمسيري و در نقاطي که داراي زمستان‌های ملايم و تابستان گرم و خشک باشد به‌خوبی می‌روید. مقاومت زعفران در مقابل سرما زياد و دوران رشد آن مصادف با پائيز و زمستان و اوايل بهار است طبعاً در اين ايام به هواي مناسب و معتدلي نياز دارد.
سید اشرف شریعتی زعفران کار نمونه بافقی با توجه به اینکه زعفران یک گیاه کم آب‌خواه است در روستای خرم‌آباد سبز دشت یک هکتار را زیر سطح کشت زعفران برده است.
وی در مصاحبه با بافق خبر گفت: متولی زمین‎های موقوفه امام حسین (ع) در روستای خرم‌آباد هستم و با توجه به اینکه درگذشته کار کشاورزی بر عهده پدرم بود برای جلوگیری از مخروبه شدن شروع به کار کشاورزی کردم.
شریعتی اظهار داشت: زمین‌های کشاورزی این روستا حدود 20 هکتار است که خاک آن برای کشت زعفران مناسب و با توجه به اینکه آب خوبی دارد شروع به کشت این گیاه کردم . در ابتدای کار حدود یک هکتار از این اراضی  را زیر کشت زعفران بردم که در سال اول حدود یک کیلوگرم زعفران خشک برداشت کردم.
این زعفران کار نمونه با درخواست از مسئولین جهت انجام آبیاری تحت‌فشار ولوله کشی در این روستا خاطرنشان کرد: با این کار از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود که در این صورت تولید بیشتری خواهیم داشت و مردم نیز استفاده بهتری خواهند کرد.
شریعتی افزود: علاقه زیادی به کار کشاورزی دارم و این پیشه را انتخاب و در حال حاضر نیز با کشت زعفران برای 5 نفر اشتغال‎زایی کرده‌ام؛ که در صورت حمایت مسئولین زمینه ایجاد اشتغال برای 10 نفر را می‎توانم فراهم کنم.
وی بیان داشت: هزینه‌ای که برای کشت زعفران انجام دادم حدود 250 میلیون ریال است که فقط 100 میلیون ریال از جهاد کشاورزی تسهیلات دریافت کردم.
شریعتی تصریح کرد: اول آبان زمان آب دهی زعفران آغاز می‎شود و تا پایان دوره برداشت این گیاه به 5 نوبت آب دهی نیاز دارد. اواسط آبان ماه گل‎دهی این گیاه آغاز می‎شود و تا آخر آبان ادامه دارد و روزانه از 5 تا 12 کیلوگرم گل جمع‌آوری می‎شود.
وی در پایان ضمن تشکر از مسئولین جهت رفع مشکلات کشاورزان منطقه خصوصاً آسفالت جاده این روستا درخواست حمایت و همکاری بیشتری کرد.