هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

برای ساختن فردایی بهتر باید گذشته را شاهد قرار داد

برای ساختن فردایی بهتر باید گذشته را شاهد قرار داد



به گزارش هفته نامه افق کویر: خبرنگار هفته نامه افق کویر به مناسبت ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی گفتگویی با «محمد رضا خادمی بهابادی» مسئول موزه شهرستان بهاباد انجام داد.

افق کویرخودتان را معرفی و از سابقه کاریتان بگویید؟
محمد رضا خادمی بهابادی، دبیر اسبق دبیرستان های بهاباد ، مسئول سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهاباد و مسئول فعلی موزه تاریخ بهاباد هستم.

سه میلیارد تومان هزینه موزه بهاباد
افق کویر برای راه اندازی موزه چقدر هزینه کردید و مساحت موزه را نیز بفرمایید؟
"موزه تاریخی بهاباد" در منزل تاریخی «صالحی» در خیابان امام خمینی(ره) بهاباد واقع گردیده و ۸۰۰ مترمربع مساحت دارد. راه اندازی موزه هزینه های گوناگونی اعم از هزینه های مالی، اداری، تجهیزاتی و عملیاتی داشته و علاوه بر آن هزینه ی زمان و نیروی انسانی را نیز باید اضافه نمود. لذا تمامی این هزینه ها محاسبه نگردیده ؛ ولی برای راه اندازی و خرید برخی از اشیا و اسناد تاریخی و تجهیزات دیگر، بیش از سه میلیارد تومان هزینه گردید.

افق کویر: اهمیت موزه در چیست؟
موزه ها، حافظه ی تاریخی ملت ها بوده و عالم ذهنی انسان ها را به هم نزدیک تر می نمایند. همچنین باعث بازسازی هویت ملی و دینی مردم هر منطقه می شود. نکته ی دیگر این که برای ساختن فردایی بهتر و درخشان‌تر باید گذشته را شاهد قرار داد، زیرا گذشته ها نگذشته و نمی گذرد، بلکه در کیفیت حیات اجتماعی نسل‌های بعدی بسیار اثر گذار هستند و موزه‌ها، مهمترین ابزار انتقال تجارب گران بهای گذشتگان می باشند. ضمنا موزه ها، موثرترین عامل رونق صنعت گردشگری نیز می باشند؛ اگر سیاست های گردشگری را به دو دسته" سیاست های صیانتی" و "سیاست های تاسیسی" تقسیم نماییم. موزه ها در بخش اول، مهمترین عامل صیانت از مواریث کهن گذشته بوده و با آموزش و پژوهش می توانند در موضوع سیاستهای تاسیسی نیز، خالق جاذبه های جدید فراوان باشند و موزه تاریخ بهاباد در زمینه‌های فوق نقش خود را به خوبی ایفا نموده است.

معلمان ولع یادگیری داشته باشند

افق کویر: خاطرات تلخ و شیرین در رابطه با کار خود توضیح دهید؟
خاطره ناخوشایند، تعداد اندک بازدید کنندگان فرهنگی و مشاهده عدم حرص و ولع لازم در معلمان و دبیران برای یادگیری عمیق و عینی است، با توجه به اینکه یادگیری عینی پایه و اساس یادگیری پایدار و ماندگار است.
ولی خاطرات شیرین فراوان داریم از جمله یکی از گردشگران روسی که بیان نمود: برای اولین مرتبه از یک موزه خوشم آمد و فرهیخته دیگری که نوشت: "دیدیم، لذت بردیم و بسیار مفتخریم که گذشتگانمان جهت تعجب نسل امروز تمام توان هنری خویش را برایمان به یادگار گذاشته اند و در همه امور حرفی برای گفتن داشته اند. در حوزه کتابت، زیباترین ها را خلق کرده و در حوزه هنر قشنگ ترین قلم زنی ها و قلم فرسایی ها را داشته اند. امیدواریم ما بتوانیم وارثان خوبی برای حفظ و نشر آثار دیروز باشیم."
افق کویر: تا کنون چند نفر از این موزه بازدید کرده و آیا استقبالی از موزه صورت گرفته است؟
این موزه به دلایلی چند معرفی نشده است؛ ولی با آگاهی بیشتر هم وطنان، اخیرا آمار بازدید کنندگان داخلی و خارجی روبه افزایش گذارده و از میزان استقبال گردشگران راضی هستیم.

اشیایی با قدمت ۴ هزار ساله
افق کویر: اشیاء و اسنادی که در موزه نگه داری می شود از چه دوران و تاریخی می باشد؟
موزه تاریخ بهاباد، دو بخش عمده اشیای تاریخی و اسناد تاریخی دارد که اشیای تاریخی آن عمدتاً در بهاباد کشف گردیده و بعضاً مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد (حدود ۴ هزار سال قبل) می باشد. در بخش اسناد تاریخی نیز، از نظر صورت و محتوا کم نظیر یا بی نظیر می باشد. به نظر برخی از کارشناسان محتوی متون برخی از سند ها در حد گلستان سعدی و برخی از اشعار در حد دیوان حافظ است و این اغراق نیست باید از نزدیک مشاهده و دقت نمود و بعد از بررسی، قضاوت نمود.

 

افق کویر: چه نوع اشیا، اسناد، وسایلی در موزه شما نگه داری می شود؟
اشیاء تاریخی عمدتاً مربوط به دوره اشکانیان و قبل از آن می باشد و در بخش مردم شناسی، اشیای تاریخی بعد از اسلام نیز وجود دارد.همچنین بخش‌های سکه، تمبر، اسکناس و معرفی مشاغل بومی را نیز دارد.
افق کویر: چه سخنی با مسئولین دارید و از آنها چه انتظاراتی دارید؟
از مسئولین سابق و فعلی شهرستان بهاباد به خاطر حمایت هایشان از این موزه صمیمانه سپاسگزاری می نمایم‌ و آن بزرگواران می دانند که این موزه شناسنامه، هویت، اصالت تاریخی و فرهنگی شهرستان باستانی بهاباد است. همچنین واقفند که این موزه واجد گنجینه‌ای عظیم از افتخارات و مواریث گذشتگان بوده و بخشی از تاریخ و هویت استان و کشور است، ولی اکنون به علت عدم شرایط استاندارد حفاظت و نگهداری، بسیاری از این اشیا و اسناد تاریخی، در معرض آسیب جدی است. لذا مهمترین نیاز امروز این موزه احداث ساختمان مناسب و فوری است که زمین و طرح اولیه آن تهیه شده است. از مسئولین محترم می خواهم که در این زمینه نیز عنایت لازم را داشته باشند. همچنین در زمینه تجهیزاتی و نورپردازی مناسب نیز کمبودهای فراوانی وجود دارد.

افق کویر: صحبت پایانی؟
در پایان از دست اندرکاران هفته نامه افق کویر شهرستان بافق به خاطر عنایت ویژه ای که به موزه شهرستان بهاباد داشته، کمال تقدیر و تشکر را دارم.

معصومه غلامرضاپور