هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بحران کم‌آبی در روستاها

بحران کم‌آبی در روستاها


بخشدار بافق در گفتگویی ویژه با هفته نامه افق کویر:

«محمد رضا فتاحی» بخشدار جدید بافق در گفتگویی ویژه  با خبر نگار هفته نامه افق کویر در پاسخ به این پرسش که چرا شورای برخی از روستاها با خرید خانه، باغ و یا ملکی توسط شهروندان بافقی مخالفت می‌ورزند؛ گفت: آب یک بحران است و روستاهای ما مسئله بی‌آبی روبرو هستند؛ به ویژه در مناطق سبزدشت و روستاهای قطرم و بشکان. هر چند که در این محدوده‌ها، ذخایر آبی فراوانی داریم.
وی افزود: افزایش ساخت و سازها در این مناطق موجب لطماتی به  ذخایر آبی می‌شود. وی تصریح کرد: روستاها محدوده خاصی دارند و لازم است تا  زیرساختهای توسعه آن  فراهم شود. به عنوان مثال در سالیان اخیر در روستای هنسک ساخت و سازهای زیادی صورت گرفته است که موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در این روستا  شده است.
بخشدار بافق ادامه داد: وقتی فردی، ملکی را در روستا خریداری می‌کند، اولین کاری که صورت می‌دهد کاشت درخت است و متأسفانه برای آبیاریش، از آب شربی که با زحمت بسیار به دست آورده اند، استفاده می‌کند. این معضل باعث شده که مردم روستا رغبت به فروش زمین  نشان ندهند و می‌گویند؛ اگر چند خانه اضافه شود از سهمیه آب شرب ما کم خواهد شد؛ البته اهالی دو روستای شادکام و قطرم از قدیم هم به افراد غیربومی زمینی واگذار نمی‌کرده‌اند. با این حال، بنیاد مسکن محدوده‌ای از این روستا را در اختیار  گرفته و برنامه ریزی کرده تا آن را  واگذار نماید.
بخشدار بافق در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای حفر چاه در جهت  غلبه بر بحران کم آبی در این روستاها دارید؟ گفت:  اخیراً نامه‌ای به معاونت سیاسی، امنیتی و فرهنگی استانداری یزد در این‌باره نوشتم؛ ولی هنوز جوابی نگرفتم، در بحث احداث چاه در روستاهای اردکان و تفت به وفور مجوز صادر شده است؛ ولی تعجب می‌کنم که به روستاهای ما مجوز حفر چاه حتی برای آب شرب  نمی‌دهند!
وی افزود: ما به حفر چاه سطحی هم راضی هستیم و در این باره نیروهای جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن را توجیه نموده ایم.
وی افزود: در مجموع ما از لحاظ غنی بودن آب سطحی مشکلی نداریم؛ البته برخی روستاها؛ از جمله بشکان و قطرم با این مسئله مشکل دارند؛ اما در منطقه نوق کرمان چاه‌های بسیار زیادی وجود دارد که حتی به عمق 700 متر هم می‌رسد.
بخشدار بافق در پایان اظهار داشت:  در روستاها مسئله بحران آب و کمبود فضا موجب شده که برخی روستاها تمایلی به واگذاری زمین نداشته باشند.
شایان ذکر است کم آبی نه تنها به روستاهای بافق؛ بلکه روستاهای بهاباد را هم شامل می شود؛ به گونه ایی که روستای بوئی‌آباد و ... بیش از دو هفته است که  بنا بر گفته برخی از اهالی آنجا، آب شرب هم ندارند.