هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

با چند کار ساده خطر ابتلا به دیابت را از خود دور کنید.

با چند کار ساده خطر ابتلا به دیابت را از خود دور کنید.



الهام ریانی |
اضافه وزن را جدی بگیرید
اضافه وزن مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است. افرادی که اضافه وزن دارند باید بیشتر مراقب باشند و جهت پیشگیری از این بیماری به کاهش وزن خود اقدام کنند. کاهش ۷ تا ۱۰ درصد از وزن فعلی به شما کمک می‌کند تا ۵۰ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید.

تلویزیون را خاموش کرده و حرکت کنید
عدم فعالیت کافی باعث بروز دیابت خواهد شد. فعالیت بدنی باعث قوی شدن بیشتر ماهیچه‌های بدن شما شده و این توانایی را به آن‌ها می‌دهد که قند خون را جذب کرده و فشار کمتری به بدن برای تولید انسولین وارد کنند. برای رسیدن به این شرایط نیاز به انجام ورزش‌های سخت نیست. مطالعات سلامت و بهداشت نشان می‌دهد که نیم ساعت پیاده روی سریع در روز بهترین روش جلوگیری از دیابت است. یکی از مضرترین کارها برای افراد مشکوک به دیابت تماشای بیش از حد تلویزیون است. هر دو ساعت تماشای تلویزیون ۲۰ درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. همچنین احتمال بروز بیماری‌های قلبی و حتی مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.
رژیم غذایی‌تان را بررسی کنید

چهار تغییر اساسی در رژیم غذایی می‌تواند اثر شگرفی بر دیابت داشته باشد:
• حبوبات و غلات کامل (سبوس دار) را بیشتر مصرف کنید. شواهد زیادی وجود دارد که اثبات می‌کند رژیم غذایی حاوی حبوبات و غلات در برابر دیابت از شما محافظت می‌کند. به علاوه محققان اثبات کرده‌اند که مصرف غلات سبوس‌دار دو وعده در طول روز تا بیشتر از ۲۰ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.
• مصرف نوشیدنی‌های شیرین را متوقف کرده و به جای آن چای، قهوه و آب مصرف کنید. نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین قند خون را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در طول روز چند لیوان نوشابه یا آب میوه‌های قندی مصرف می‌کنند ۸۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به دیابت را دارند.
• از چربی‌های خوب به جای چربی‌های بد و مضر استفاده کنید. بعضی چربی‌ها در رژیم غذایی می‌توانند به توسعه دیابت در بدن شما کمک کنند. چربی‌های خوب مانند چربی‌های اشباع نشده موجود در روغن‌های گیاهی مایع از جمله روغن مغزها، روغن کنجد و روغن زیتون به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک می‌کنند. اما چربی‌های بد یا همان ترانس‌دارها برعکس عمل کرده و خطرناک هستند. این نوع چربی‌های بد در فست فودها، غذاهای سرخ شده و روغن نباتی یافت می‌شود. حتماً تا به حال مطالب زیادی در مورد امگا ۳ یا همان روغن ماهی شنیده‌اید. این روغن بسیار مفید است مخصوصاً در کنترل بیماری‌های قلبی اما تاکنون تأییدی بر اثر آن روی دیابت دیده نشده است.
• مصرف گوشت قرمز را محدود کرده و غلات و غذاهای دریایی بخورید. دانشمندان بارها این موضوع را عنوان کرده‌اند که مصرف گوشت قرمز ارتباط مستقیم با ابتلا به دیابت داشته و علاوه بر آن منجر به بروز بیماری‌های دیگر نیز می‌شود. مصرف روزانه یک استیک یا یک کف دست گوشت قرمز در وعده غذایی روزانه ۲۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. زیرا ممکن است محتویات آهن بالای گوشت قرمز بر انسولین و تأثیر آن بر کاهش گلوکوز موجود در خون اثر گذاشته و قند خون را افزایش دهد.
سیگار کشیدن را ترک کنید
اگر از مضرات سیگار یک لیست تهیه کنیم، ابتلا به دیابت نوع دو از مهمترین موارد مضرات سیگار خواهد بود. افراد سیگاری ۵۰ درصد بیشتر از بقیه در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.
کارشناس تغذیه