هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

با همت مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در آینده ای نزدیک: افتتاح اولین پایگاه دایمی انتقال خون در بافق

با همت مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در آینده ای نزدیک: افتتاح اولین پایگاه دایمی انتقال خون در بافق



اصولا"آنچه که قادر است تهديدهای مدرن ناشی از توسعه يافتگی را کنترل و برنامه های توسعه ای را به توسعه پايدار تبديل نمايد مرکزيت بخشيدن به سلامت انسان می باشد؛ در حالي که انسان‌ها با توجه به نوع شغل وحرفه ای که انتخاب می کنند، بالاجبار با عوامل زيان آور و حادثه ساز دست به گريبان خواهند بود؛ به گونه ای که چنانچه اين عوامل از حد مجاز(تحمل فيزيولوژيک ) بدن فزونی گيرد؛ علاوه برناتوانی زودرس نيروی کار وکاهش بهره وری موجب ازکارافتادگی‌های کلی و جزئی و ناهنجاري‌های اجتماعی و خسارت‌های هنگفت اجتماعی و اقتصادی خواهد شد؛ بنابراین با توجه به چشم انداز آينده و توطئه های استکبار جهانی، ايران اسلامی نيازمند نيروی کار سالم، ماهر ومبتکر و خلاقی است که قدرت و توان ايجاد تغييردرتکنولوژی وارداتی و بومی کردن آن در کشور را داشته باشد، بديهی است رسيدن به چنين چشم اندازی بدون توجه خاص به سلامت کار ، محيط کار، حفظ شأن و منزلت، خدمت کارگران، صنعتگران و نيروی کار ماهر امکان پذير نخواهدبود.
خبرنگار هفته نامه افق کویر در این شماره به سراغ "عباس سعیدیان" پیمانکار بخش بهداشت و اورژانس های شرکت سنگ آهن رفته و با وی گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:
افق کویر: در ابتدا بفرمایید بهداری آهنشهر با چه هدفی تأسیس شده است؟
بهداری آهن شهر تنها درمانگاه شبانه روزی شهرستان می باشد که کمک بسیار زیادی در بخش درمان شهرستان نموده است. این درمانگاه در ایام تعطیل و مناسبت های مختلف مانند عید نوروز و ….، به صورت شبانه روزی فعالیت می‌نماید. بهداری آهن شهر به عنوان یک مرکز جامع در جایگاه پوشش درمانی جهت اعزام بیماران احتمالی از اورژانس های چغارت، سه چاهون و گندله می باشد.
افق کویر: چه تعداد نیرو در بهداری آهنشهر مشغول به کار هستند؟
در حال حاضر قریب به ۱۰۰ نفر اعم از پزشک، پرستار، کارشناس بهداشت، علوم آزمایشگاهی ، رادیولوژی، خدمات و … در این مجموعه فعال هستند.
افق کویر: در بهداری آهنشهر چه خدماتی ارائه می شود؟
در بهداری آهن شهر خدمات متعددی مانند؛ ویزیت پزشک، داروخانه، آزمایشگاه، تزریقات، پانسمان، بستری، رادیولوژی، تأیید نسخ و واحد طب کار شامل پزشک، کارشناسان بهداشت، کارشناس شنوایی سنجی و … می باشد؛ به عنوان مثال در ۸ ماه اول سال ۹۹ تعداد ۲۵۰۰۰ نفر ویزیت، تعداد ۱۴۴۰ بستری، ۳۴۰۰ مراجعه به آزمایشگاه، ۴۷۴۰۰ مورد تأیید نسخه، ۱۴۱ مورد اعزام بیمار به یزد، ۲۵۰۰ عدد معاینات ادواری انجام شده است؛ علاوه بر این اقدامات با حمایت های مدیر عامل شرکت، مهندس فلاح، مدیر محترم HSE شرکت، مهندس غلامرضاپور و مدیر محترم درمان دکتر وحید اعزام های بیماران احتمالی به مرکز استان را نیز از بیمارستان ولیعصر(عج) در صورت نیاز آنها یا بیمه شده شرکت، انجام می دهیم.
افق کویر: قبل از اپیدمی بیماری کرونا پزشک متخصص هرهفته در بهداری آهنشهر بیماران را ویزیت می‌کرد؛ آیا این روند در حال حاضر نیز ادامه دارد؟
خدمت دیگری که با حمایت‌های مدیرعامل شرکت انجام گرفته است بحث ویزیت فوق تخصص های ریه، کلیه و مجاری ادراری و گوارش است و در حال پیگیری است تا به روند قبل برگردد؛ به عنوان مثال در هشت ماه گذشته برای ۷۵۰ نفر ویزیت انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه ها، حوادث جاده‌ای نیز کمتر شده است؛ این در حالی است که ویزیت برای عموم شهروندان آزاد است و مختص به کارکنان شرکت نیست.
افق کویر: بهداری آهنشهر در دوران کرونا چه خدماتی به شهر ارائه داده است؟
شرکت سنگ آهن متخصص اطفال به بیمارستان ولیعصر(عج) اختصاص داده است و از سوی دیگر فوق تخصص هایی که در بهداری حضور می یابند ویزیت آنها برای عموم آزاد است و محدودیتی ندارد؛ درضمن ویزیت های پزشک عمومی در مجموعه بهداری برای عموم رایگان و آزاد است.
افق کویر: آیا اورژانس شرکت سنگ آهن در صورت نبود آمبولانس، اورژانس شهرستان را پوشش می‌دهد یا خیر؟
بله، هر زمان بیمارستان اعلام نیاز کند برای اعزام بیماران اقدام می‌کنیم، حتی بعضی مواقع در حوادث جاده‌ای نیز اورژانس شهرستان را پوشش می دهیم.
افق کویر:بهداری آهنشهر در دوران کرونا چه خدماتی به شهروندان ارائه داده است؟
شرکت سنگ آهن مرکزی علاوه بر بحث مسئولیت اجتماعی، کمک های بسیاری را به بیمارستان و شهر ارائه داده است؛ از قبیل: خرید دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتری، خرید مواد مصرفی مثل ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستگاه مایع ریز اتوماتیک و مایع ضدعفونی کننده که در اختیار مدارس و ارگان های مختلف قرار گرفته است. در واحد طب کار هر روز در ایام کاری تعدادی نیرو های شاغل در شرکت اعم از رسمی، قرارداد معین، تبدیل وضعیت و پیمانکار سالی یک بار به این مرکز مراجعه و ضمن انجام آزمایشات تشخیص طبی، شنوایی سنجی و اسپیرومتری توسط پزشکان مرکز ویزیت می شوند و مجدداً طبق قراردادهایی که با دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد داریم پرونده‌های پزشکی آنها توسط متخصصان طب کار بررسی می شوند؛ در صورت مشاهده هرگونه مورد، فرد مورد مشاوره قرار می گیرد و برای ادامه درمان به مراکز درمانی معرفی یا حتی در صورت نیاز و تشخیص پزشکان شغل فرد تعویض می گردد.
همچنین در بحث کرونا با توجه به حساسیت موضوع کارخانه گندله سازی و حضور مداوم نیروهای بومی و غیر بومی کمپ کارگری بصورت ۲ مرتبه در روز ضد عفونی شده است؛ کارگران بصورت روزانه غربالگری شدند، اماکن کارگاهی و اقامتی شرکت در صورت نیاز ضدعفونی شدند، سرویس های ایاب و ذهاب هر شب ضد عفونی می شود، استقرار یک تیم پزشکی متشکل از پزشک، کارشناس پرستاری و اداری برای پیگیری روزانه افراد مبتلا به کرونا در شرکت ازمان شروع بیماری تا پایان قرنطینه را پوشش می دهد.
افق کویر: برای پرستارانی که در دوران کرونا خدمات به بیماران ارائه دادند چه امتیازاتی قائل شدید؟
با مدیریت شرکت صحبت شده تا به پزشکان، پرستاران و نیروی خدمات فوق العاده ای پرداخت گردد که به صورت کارانه به برخی افراد بر اساس امتیاز بندی پرداخت خواهدشد.
افق کویر:برخی از پرستاران گلایه‌مند هستند که حقوق پرستاران زن نسبت به حقوق پرستاران مرد بیشتر است، در این باره توضیح دهید:
از آنجایی که پرستار زن در هر شیفت فقط یک نفر است و پرستاران مرد در هر شیفت سه نفر می باشند و کارها تقسیم می‌شود؛ طبیعتاً کارانه بیشتر به پرستاران زن تعلق می گیرد؛ اصلاً جنسیت در کار برای مرکز مطرح نیست.
افق کویر:لطفاً در خصوص اینکه چرا از پرستاران زن تجلیل به عمل آمد، ولی برای پرستاران مرد این کار انجام نشد توضیحاتی بدهید:
برای مشاغل سخت و زیان آور بانوان، هفته ای از سوی مرکز بهداشت اعلام شد تا از بانوانی که در بخش بهداشت و درمان فعالیت داشته و درگیر مسائل کرونا بودند با صلاحدید مدیریت شرکت و مدیریت Hse تقدیری از این افراد صورت بگیرد که شامل خانم‌های بخش اداری هم شد.
افق کویر: با توجه به خدماتی که شرکت سنگ آهن مرکزی درخصوص درمان به شهر ارائه می دهد تأسیس بیمارستان توسط این شرکت را لازم می دانید یا خیر؟
بر اساس سرانه جمعیت شهرستان، بیمارستان ۹۶ تختخوابی که در حال احداث است؛ در این زمینه شرکت سنگ آهن در قبال مسئولیت اجتماعی خود کمک های بسیاری را به این مجموعه انجام داده است؛ چنانچه همه معادن و شرکت های فعال در شهرستان نیز کمک کنند یک بیمارستان مجهز و در شأن شهر خواهیم داشت و نیازی به موازی کاری نیست.
افق کویر: باتوجه به فرسوده بودن ساختمان بهداری آیا قصد ساخت ساختمان جدید برای بهداری نیست؟
بحث اضافه کردن فضاها به مجموعه است؛ سال گذشته فضایی را برای انجام طب کار اضافه نمودیم؛ با پیگیری های صورت گرفته از سوی مدیر محترم Hse شرکت سنگ آهن مهندس غلامرضاپور، موافقت مهندس فلاح مدیرعامل شرکت و همچنین درخواست مردمی و موافقت پایگاه انتقال خون یزد قصد احداث اولین پایگاه دائمی انتقال خون با مدیریت سازمان انتقال خون و راهبری بهداری در شهرستان بافق را داریم، تجهیزات آن خریداری شده و سازمان انتقال خون با آن موافقت کرده است؛ فقط بحث نرم افزاری آن مانده است این آمادگی را داریم تا زمانیکه ساختمان جدید ساخته می شود طی یک ماه آینده در ساختمان بهداری این بخش راه اندازی شود. همچنین در بخش آزمایشگاه در حال حاضر آزمایشات به افرادی که دفترچه سنگ آهن دارند و معاینات دوره‌ای انجام می‌دهند خدمات ارائه می‌شود ان شاا… تا بهمن‌ماه آزمایشگاه مجوز دار خواهد شد و افرادی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیز هستند می توانند از آزمایشگاه استفاده نمایند.
افق کویر:سخن پایانی:
در پایان از زحمات و تلاش شبانه روزی مدیرعامل شرکت درخصوص بحث درمان و بهداشت شرکت و همچنین از پیگیری‌های دلسوزانه آقای مهندس غلامرضاپور صمیمانه قدردانی می کنم. ان شاا… با همت و تلاش پرستاران،پزشکان و کادردرمان بهداری آهنشهر بتوانیم بهترین خدمات را به همشهریان عزیز ارائه نماییم.