هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

باید مسیر را به سمت نوآوری و خلاقیت تغییر داد

باید مسیر را به سمت نوآوری و خلاقیت تغییر داد



اکرم عباسی| دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق به عنوان دانشگاه معدن در سال 1371 با مجوز واحد یزد در مرکز هنرستان شهید باهنر بافق تأسیس شد. سپس در رشته های مختلف توسعه پیدا کرد و از سال 1374 به عنوان یک واحد مستقل به کار خود ادامه داد و تا به امروز که نزدیک به 23 سال از تأسیس آن می گذرد. این دانشگاه از بدو تأسیس با همت مهندس جواد تشکری و با همکاری مسئولین تأسیس و راه اندازی شد، سپس از سال 1385 تا اوایل 1389 دکتر طالبی و در حال حاضر حسینعلی لازمی ریاست این دانشگاه را بر عهده دارد. 
افق کویر: علت درخشش دانشگاه آزاد در شهرستان چه بوده است؟
دانشگاه آزاد اسلامی به طور کلی نهاد موفقی در کشور بوده است با توجه به اینکه سابقه زیادی ندارد، اما در زمینه های مختلف توسعه و پیشرفت قابل توجهی در زمینه های علمی و زیرساختهای لازم برای مباحث آموزشی و پژوهشی دارد. واحد بافق نیز همینگونه بوده است و با انگیزه و انرژی از سال 1371 کار خود را شروع کرده است. یکی دیگر از عوامل سابقه بیشتر این دانشگاه است؛ شاید بیشترین عاملی که توانسته دانشگاه آزاد اسلامی در کشور موفق شود انگیزه مضاعف و ویژه ای که مسئولین داشتند و همینطور حمایتی که از سوی مردم صورت گرفته است، می باشد. دیگر اینکه برکتی است که در ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا وجود داشته و آن هدیه پربرکت حضرت امام (ره)است. ایشان مبلغ یک میلیون تومان در بدو تأسیس دانشگاه آزاد در سال 61 به دانشگاه اهدا کردند. 
افق کویر: چه برنامه ای برای توسعه دانشگاه دارید؟
 دانشگاه ها در دوره های گذشته نقش آموزشی را داشتند، اما در سالهای اخیر در کشور بحث پژوهش محوری ملاک اول بوده است؛ واقعیت این است؛ اگر بخواهیم از دانشگاه ها عقب نمانیم و دوام داشته باشیم، باید مسیر خود را تغییر داده و به سمت نوآوری و خلاقیت پیش برویم. این کار در دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد شرکتهای دانش بنیان شروع شده، دانشگاه آزاد بدون کمک خاص دولت توانسته پیشرفت کند. از سوی دیگر نمی توان به طور کامل متکی به شهریه دانشجو بود؛ چرا که هم آمار دانشجو جوابگو نیست و هم با توجه به افزایش هزینه ها نمی توان صرفاً از محل درآمد شهریه کمک گرفت؛ ضمن اینکه باید همراه با دانشگاه های دیگر به سمت فعالیت های نو آور و فعالیتهایی که متکی به علم و دانش بنیان است، رفت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق مرکز مطالعات دوره های کوتاه مدت را راه اندازی کرده و با شرکتها و مکانهایی که نیازمند آموزش های کوتاه مدت هستند همکاری می کنیم. همچنین آزمایشگاه همکار استاندارد را راه اندازی کردیم و در کنار آن مطالعاتی را در زمینه فعالیتهایی که مرتبط با منطقه است و با مباحث علمی و دانش بنیان که مطرح شد را توسعه می دهیم. در رابطه با فعالیتهای مرتبط با مباحث معدنی در ابتدای راه هستیم.
افق کویر: برای جذب دانشجو بیشتر چه برنامه ای دارید ؟
باید واقعیت را قبول کنیم که جذب دانشجو به سمت کاملاً بومی شدن می رود؛ یعنی جذب دانشجو غیربومی مقدور نیست؛ چرا که آموزش عالی در قسمتهای مختلف کشور توسعه پیدا کرده است و افراد ترجیح می دهند در محل نزدیک به سکونت خودشان تحصیل کنند و مشکلات دوری از خانواده را طرد کنند. پذیرش هایی را باید داشته باشیم که با رقیبهایی نزدیک به خودمان بهتر عمل کنیم. برای این کار باید امکانات پژوهشی و آموزشی و در یک کلام کیفیت را نسبت به دانشگاه های دیگر در منطقه بهتر کنیم و توجه ویژه ای به دانشجو داشته باشیم و همچنین توسعه تحصیلات تکمبلی مورد نیاز.
افق کویر، رشد دانشگاه نسبت به سالهای گذشته چگونه بوده است؟!
برای این مقایسه باید شاخص های رشد را بررسی و مقایسه کرد؛ اگر شاخص تعداد دانشجو باشد، تعداد دانشجو کاهش پیدا کرده است؛ ولی اگر شاخص ها را به شاخص های کیفی و پژوهش محور و فعالیت هی فرهنگی، دانشجویی و طرح های علمی تفکیک کنیم دانشگاه روبه توسعه و پیشرفت بوده است. 
افق کویر: با توجه به ریزش دانشجو از لحاظ اقتصادی نیز توسعه داشته اید؟ 
افتخار دانشگاه این است که با توجه به همه این مسائل که آمار دانشجو کاهش پیدا کرده است و افزایش شهریه قبل توجهی در دانشگاه آزاد اتفاق نیفتاده با کنترل هایی که صورت گرفته در زمینه مدیریت درآمد و هزینه توانسته ایم مجموعه را سرپا نگهداریم؛ البته یکسری فعالیتها مثل ساخت و ساز کاهش پیدا کرده است؛ چراکه زیر ساخت لازم را داریم. 
افق کویر: برای ساختمان کتابخانه که چندین سال است نیمه کاره باقی مانده چه برنامه ای دارید؟
بیش از 10 سال است که از شروع کار آن می گذرد ساخت آن بنا به دلایلی اولویت داشته است. یکی از دلایل عدم درآمد کافی برای ساخت و ساز بوده است.؛ البته سازمان مرکزی چند دفعه از دانشگاه خواسته وضعیت آن را روشن کنیم. در چند مرحله دنابل تغییر کاربری آن بوده ایم. قاعدتاً باید استفاده بهینه از آن صورت بگیرد. با فرمانداری مکاتباتی درخصوص ایجاد یک موزه طبیعی برای شهرستان داشته ایم.
افق کویر: از این پیشنهاد استقبال شد؟ 
متأسفانه فقط در حد مکاتبات بوده است. زمین آن سه هزار متر مربع است که با دو و نیم الی سه میلیارد تومان می توان آن را تجهیز و آماده کرد.