هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

باید فرهنگ مردم اصلاح شود

باید فرهنگ مردم اصلاح شود



اکرم عباسی | هفته نامه افق کویر با توجه به قرار گرفتن در ماه های گرم سال و بالطبع فراهم بودن شرایط برای بروز بیماری های متفاوت و در خطر بودن سلامت شهروندان گفتگویی با جواد فتاحی مسئول شبکه بهداشت بافق انجام داده است.
افق کویر   پیرامون فاضلاب مسکن مهر و مشکلاتی که برای ساکنین آن منطقه به وجود آورده چه پیگیری هایی صورت گرفته است؟
همه دست اندرکاران مسکن مهر شانه از زیر بار مسئولیت خالی کردند. هیئت مدیره می گوید: هیئت مدیره ساخت و ساز بوده و کارشان درمورد این طرح تمام شده است. ساکنین خود باید هیئت مدیره و مجمع عمومی مالکین تشکیل بدهند. مسکن مهر درحال حاضر سرپرست ندارد و هیچکس پیگیر کار آنها نیست.
افق کویر   باتوجه به قرار گرفتن در فصل گرم سال چه اقداماتی برای پیشگیری و جلوگیری از ابتلا شهروندان به بیماری سالک انجام شده است؟
خوشبختانه افراد مبتلا به این بیماری کمتر شده اند و توانستیم با اقدامات پیشگیرانه آن را کنترل کنیم.
افق کویر:   چه توصیه و پیشنهادی به شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های متفاوت دارید؟
شبکه بهداشت کارهای پیشگیری را از برحسب وظیفه انجام می دهد منتها انتقال بیماری از طریق آب و غذا است؛ اگر این دو مقوله سالم و سلامت باشد شهروندان به بیماری گرفتار نخواهند شد. تا به امروز در سال جاری مشکل خاصی نبوده است.
افق کویر:   با توجه به افزایش تعداد فست فودها در سطح شهر چه اقداماتی جهت استفاده از مواد غذایی با کیفیت و سالم انجام می گیرد؟!
از فست فودها به عنوان مواد غذایی بحرانی نام برده می شود و بازدیدهای بازرسین بهداشت از این مکانها بیشتر است و حداقل هفته ای یک مرتبه از این اماکن بازدید می کنند. با این وجود شهروندان درصورت مواجه با مشکل و یا موردی می توانند با سامانه مدیریت نظارت و ارتباطات مردمی ستاد فوریتهای مرکز سلامت محیط و کار 1490 تماس حاصل نمایند.
افق کویر:   در رابطه با جمع آوری سگهای ولگردی که در سطح شهر آزاد هستند چه اقداماتی صورت گرفته است؟
جمع آوری سگهای ولگرد از سطح شهر مربوط به شهرداری است. کارهایی انجام می شود گویا جوابگو نیست.
افق کویر:   گاهاً مشاهده می شود که مطب های سطح شهر زباله های خود را در کنار کوچه و همراه با زباله های دیگر در سطل های آشغال می ریزند با توجه به انتشار بیماری از طریق زباله های عفونی چه اقدامی برای این مسئله شده است؟
زباله های عفونی نباید همراه با زباله های شهر دفن شوند این موضوع را پیگیری کرده ایم و یک روند خاص جدا از زباله های شهری در نظر گرفته شده است. پیگیر شده ایم تا شرکت خدماتی این کار را انجام دهد؛ متأسفانه برخی از پزشکان چون باید مبلغی را پرداخت کنند با این روند مخالفت و مشکل ایجاد کرده اند؛ در حال رفع این مشکل هستیم. در اسرع وقت این کار را انجام می دهیم و زباله مطبها را جدا از زباله های شهر با ماشین مخصوص جمع آوری و در محل مخصوص بی خطر و دفع خواهد شد.
افق کویر:   با توجه به طرح زوج و فرد جمع آوری زباله تا زمانیکه شهرداری اقدام به جمع آوری زباله می کند هم از نظر زیبایی دیداری و هم از نظر بهداشتی صحنه ناخوشایندی را به وجود می آورد، آیا با شهرداری برای رفع این مشکل وارد عمل شده اید؟!
بخشی از این مشکل به شهروندان بر می گردد، باید زباله را در ساعتی که تعیین شده بیرون از منزل بگذارند. همشهریان رعایت نمی کنند و صبح روز بعد زباله را بیرون می گذارند مردم باید همکاری بیشتری با شهرداری داشته باشند.
افق کویر:   با توجه به قرار گرفتن در فصل گرم سال و افزایش مصرف بستنی چه اقدامی جهت استفاده بستنی فروشی ها از شیر سالم صورت گرفته است؟
با دامپزشکی، بستنی فروشی ها و لبنیاتی هایی که شیر توزیع می کنند هماهنگ شده و بستنی فروشی ها و لبنیاتی ها از کسانی می توانند شیر تهیه کنند که گاو آنها را دامپزشکی معاینه کرده باشد. خوشبختانه دامپزشکی بر روی دامداری ها تسلط دارد. امروزه مجتمع دامداری دایر شده و روز به روز وضع بهتر می شود؛ متأسفانه مشکلی که در حال حاضر وجود دارد شیرسردکن هایی است که درب مغازه ها گذاشته شده و گاهاً شیرهای غیرمطمئن همراه با شیرهای سالم به فروش می رود. در این باره جلسه ای تشکیل شده که اگر امکان داشته باشد شیرسردکن ها از سطح شهر جمع آوری شود؛ اگر کنترل نظارت و اصناف همکاری لازم را داشته باشند می توانیم شیرهای نامطمئن را از سطح شهر جمع آوری کنیم. 
افق کویر:  برخی از لبنیاتی ها مواد غذایی و نوشیدنی ها را بیرون از مغازه و در معرض آفتاب سوزان قرار می دهند آیا نور خورشید بر روی این مواد غذایی بی تأثیر است؟!
بازرسین بهداشت در این باره برخورد لازم را دارند و سال گذشته بالغ بر 50 نفر به دادگاه فرستاده شدند؛ اما باید فرهنگ مردم اصلاح شود .
افق کویر:  با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال تحصیلی آیا مسئله شپش مدارس ریشه کن شد؟
ریشه کن که نشد؛ ولی به شدت کاهش پیدا کرده است و خوشبختانه کنترل شد. در طول سال تحصیلی این مسئله کنترل می شود؛ ولی با پایان سال تحصیلی و در فصل تابستان چون خانواده ها مراعات نمی کنند باز در ابتدای سال تحصیلی با این مشکل روبرو می شویم. البته مهاجرت افرد غیربومی به شهرستان نیز بی تأثیر نبوده است.
افق کویر:  باتوجه به قرار گرفتن در هفته ملی بدون دخانیات چه فعالیت هایی برای این هفته انجام شده است؟
به این مناسبت تلاش شده تا مغازه های خاصی فروش سیگار را داشته باشند. سیگار را نباید در معرض دید جهت تبلیغ قرار دهند، سیگار را نمی توانند به صورت نخی به فروش برسانند. شعار هفته بدون دخانیات امسال» قلیان سمی برای سلامت خانواده است» یک سری قلیان به اندازه هفتاد الی صد نخ سیگار ضرر دارد. قابل توجه خانواده ها قلیان دروازه ورود به استعمال مواد دخانی دیگر است.؛ چرا که حریم استعمال دخانیات شکسته می شود؛ متأسفانه در این باره موفق نبوده ایم برخی از افراد، چون مسئولان، شهروندان و متصدیان املاکن تفریحی همکاری لازم جهت عدم استفاده از قلیان در اماکن عمومی را ندارند؛ اگر به هیچ وجه اجازه ورود قلیان را به اماکن عمومی ندهند؛ می توانیم آن را کنترل کنیم. مجامع امور صنفی نباید به افرادی که به عنوان زغال فروشی و صنایع دستی پروانه می گیرند اجازه فروش قلیان را بدهند و با افراد خاطی برخورد کنند. در ضمن در مرکز بهداشت شماره یک مرکز مشاوره برای افرادی که می خواهند سیگار یا قلیان را ترک کنند دایر است و علاقمندان می توانند جهت ترک به آنجا مراجعه نمایند
افق کویر: آیا مسئولان شهر برنامه ای دارند تا در کنار دورکردن جوانها از دخانیات آنها را به سمت مسائل فرهنگی، تفریحی و ورزشی سوق دهند؟ آیا بستر مناسب این فعالیتها در شهرستان مهیا است؟
در سطح کشوری حتماً برای این موضوع فکر شده است؛ ولی وقتی ادارات کم کاری می کنند ما به عنوان بهداشت نمی توانیم به وظیفه خود عمل نکنیم. ادارات مسئول نیز باید در کنار این طرح بستر تفریحات سالم را برای جوانان فراهم نمایند.