هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

باید جایگاه نخبگان و اساتید را در پیشبرد شهرمان پیدا کنیم

باید جایگاه نخبگان و اساتید را در پیشبرد شهرمان پیدا کنیم


باید جایگاه نخبگان و اساتید را در پیشبرد شهرمان پیدا کنیم

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر 17 تیر ماه نشستی با موضوع هم اندیشی نخبگان به همت پارک علم و فناوری استان با همکاری فرمانداری و به میزبانی سنگ آهن بافق با حضور نخبگان و جمعی از اساتید شهرستان بافق در محل هتل نیکان برگزار گردید.
مهندس زارع‌پور، رئيس مركز رشد فناوری بافق طی سخنرانی در این نشست عنوان کرد؛ بر اساس گزارشات 6.5 میلیون ایرانی در حال حاضر در خارج از کشور از آمریکا و کانادا گرفته تا استرالیا زندگی می کنند و این در حالی است که هیچ نهادی برای پیگیری این امر بنا نشده است؛ شاید در شهرستان بافق در امر مهاجرت غیر قانونی به خارج از کشورهای دیگر افراد آن چنینی نداشته باشیم؛ ولی مهاجرت نخبگان و اساتید علمی ما به شهرهای دیگر از کشور خودمان بویژه مرکز استان مشهود است. آیا وجود میلیون ها ایرانی در سرتاسر جهان که منادی فرهنگ اسلامی ایرانی هستند امری ناپسند است؟ آیا این ایرانی بسیاری از آنها کارآفرینان، سرمایه گذاران و جوانان تحصیلکرده، باهوش و صاحب ایده و خلاقیت هستند برای کشورمان که با انواع تحریم ها و تهدیدها مواجه هستند فرصت و مزیت محسوب نمی گردد؟ چرا برای انتقال دانش و فناوری که نیاز به حق و به روز در شرایط کنونی کشور است از این پتانسیل ها استفاده نمی شود.
 وی افزود: مقام معظم رهبری تأکید کردند بجای فرار مغزها از مهاجرت نخبگان استفاده شود؛ هدف چه بود؟ مگر نه این است که معظم له با پدیده جدید نخبگان با دید مثبت نگاهی کردند و این امر را برای کشور را بعنوان یک فرصت تلقی می کنند. در زندگی امروزی شرایط عدم اطمینان در کل صنایع ما حاکم است، تغییر قیمتی کالاهای اساسی تغییر ملک و ارض و تغییر قیمت سهام و به طور کلی تغییرات اقتصادی موجود در سراسر دنیا از جمله مواردی هستند که سازمانهای امروزی دائماً با آن روبرو هستند یکی از وظایف سازمان ما این است که با نوع آوری در محصولات، این مخاطره ها را به حداقل برساند، بهره برداری از فرصتهای محصول جدید و نوآوری ها و نیازمند در توسعه بهترین ایده ها برای محصولات جدید است مراحل اساسی این فرایند شامل درک نیاز به محصولات جدید، کشف منابع موجود و بالقوه، ایده ها و ارزیابی ایده هاست. این مراحل در پارک علم و فناوری به آن پرداخته شود. باید به طور اخص مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.
زارع پور تصریح نمود: شهرستان بافق شامل 12 شرکت فن آور است که حداکثر آن را 50، 50 غیربومی تشکیل می دهند؛ چرا از پتانسیل های بومی استفاده نمی شود ؟! باید جایگاه نخبگان و اساتید را در پیشبرد شهرمان پیدا کنیم.
رییس مرکز رشد و فناوری بافق افزود: برای پیشبرد اهداف شهرمان در این راستا، پیشنهاداتی را در این خصوص به فرماندار، مسئولین و اساتید عرض می کنم؛
1) راه اندازی شورای نخبگان شهرستان، شناسایی، امتیازدهی به نخبگان بر اساس اختراعات، عضو هیئت علمی، ابداعات و پیشرفت روزمره و سطح بندی آنها
2) راه اندازی مرکز جامع تحقیقاتی برای شهرستان
3) مطرح کردن مشکلات شهرستان به مرکز علم و فناوری موضوع را در اتاق فکر به چالش کشیده ، به کمیته پژوهشی مربوطه انتقال و راه حل های پیشنهادی را ارائه دهند.
4) ایجاد شرکت تعاونی نخبگان و اساتید و گرفتن کار از شرکت های معادن بافق 
5) ایجاد کار و گرفتن تضمین 5 ساله خرید قطعات
در ادامه از حاضرین خواسته شد تا نظراتشان را در حیطه کاری خود ارائه دهند.
شاهی رئیس شیلات بافق گفت: بحث به عملیات رساندن از اجرا به بخش بهره بردار، در مسیر کار همه پژوهشگران همیشه یک سری موانعی وجود دارد که نیاز به جدیت و همیت دارد. در بحث تیلاپیا، تحقیقات و هزینه های قابل توجهی اجرا شد، مسئولان همیشه حامی بودند. بحث ها و محدودیت هایی در مجموعه کار وجود داشت. سیاست های کل که اعمال می شد هنوز هم پیگیری هایی می شود به سمتی پیش می رفت که تأکید بر دیدگاه تمرکززدایی در مناطق کمتر توسعه یافته را اولویت نمی داد. خوشبختانه طی حمایت مسئولان این منطقه توانست اثبات کند که این هدف را دنبال می کند. ما با حمایت عمده منطقه اثبات کردیم می توانیم این کار را انجام دهیم. همدلی، همفکری و اهداف مشترک در این منطقه توانست در این صنعت موفق باشد.
ملاحیدری از اساتید دانشگاه پیام نور، کارشناس  فضای سبز سنگ آهن فلات ایران افزود: هر چند من تجربه کافی را در این خصوص نداشته ام، اما به وضوح دیده ام که جوانان استعداد زیادی در زمینه کشاورزی داشته اند. ما می توانیم انگیزه لازم را در آنها ایجاد کنیم بالاخره بعد از 50 سال چیزی که از معادن باقی می ماند، فضای سبز آن است. اگر بتوانیم فضای سبز را به عنوان آلاینده زیست محیطی بالا ببریم هم از لحاظ زیست محیطی و هم اشتغال زایی می توانیم پیشرفتهای خوبی داشته باشیم.
 کریمیان کارشناس ارشد، روانشناس سازمان بهزیستی گفت: در کنار یک سری فعالیتهایی که در حیطه کاری خود داشته ام، مسئله ای که به رشته ما مربوط می شود آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، ترک تحصیل و ... هست که در شهرستان وجود دارد و بهتر است در این زمینه تحقیقاتی انجام شود.
علیرضا عبادی پور، کارشناس عمران و عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: در پی صحبت های مهندس زارع پور، رئیس مرکز تحقیقاتی بافق که در مورد یکی از راهکارهایی که ارائه شد مرکز تحقیقاتی جامع بود. باتوجه به اینکه مرکز پژوهشی سنگ آهن فعال است می توان مرکز تحقیقاتی که مربوط به خود سنگ آهن یا خود شهر می باشد در این مرکز به صورت گروه های جداگانه ایجاد شود؛ مثلاً مرکز تحقیقات آب و مرکز تحقیقات انرژی داشته باشیم که وابسته به مرکز تحقیقاتی سنگ آهن ؛ ولی درون این مجموعه باشد.  دوستان در اکیپ های مختلف همکار باشند و بتوانند کارهای مختلفی داشته باشند، مرکز تحقیقات آب، محیط زیست، انرژی ، باطله های معدنی، به خصوص در بحث باطله های معدنی ، باطله ها رها می شود و کمتر از آن استفاده می شود، خیلی استفاده های زیادی می تواند داشته باشد، بحث فرآوری در بحث های معدنی مطرح می شود، بحث استحصال عناصر خاکی و عناصر نادر خاکی می تواند بحث های آلودگی اش مطرح شود، حالا اگر بحث های آلودگی آن پیرو صحبت های خانم ملاحیدری بخواهیم مطرح کنیم، در کنار این مسائل آلودگی وجود دارد،  در یک معدن کمی بیشتر، کمی کمتر. 
حضرت علی (ع)  فرمودند: اگر در جایی آب باشد، خاک هم باشد، ولی توسعه اتفاق نیفتد، مردم آن منطقه در حق نعمت های خدا ظلم کردند؛ شاید در نگاه اول بگوییم ما آب نداریم. در صورتی که آب را در منطقه داریم. مصرف آب روزانه شهرستان حدود 250 لیتر بر ثانیه در نظر بگیریم، شنیدم آب شوری که در بخشهای کشاورزی ما، گزارش 2600 لیتر بر ثانیه گفتند، که اگر 2600 لیتر بر ثانیه داشته باشیم ، همه می دانند که هدر رفت آب شور خیلی زیاد است بهتر است یک مرکز تحقیقات آب شور ایجاد شود که کارش همین بحث آب شور منطقه باشد، در رابطه با بحث انرژی هم، بحث انرژی خورشیدی برای همه جا افتاده است. پتانسیل بسیار زیادی داریم که در بحث های انرژی خورشیدی، دوستان وارد کار شدند.
علیرضا فرجامی از اساتید دانشگاه آزاد، عضو هیئت علمی، و دانشجو، دکترای شهید با هنر کرمان گفت: طبق مطالعاتی که داشتم متوجه شدم در عصر صفوی نفوذ بافق در شهرستان یزد نسبت به شهرهای دیگر بیشتر بوده است. الآن هم نخبه های زیادی در شهر وجود دارد. منتهی همت بیشتری در نخبه پروری بزرگانی که هنوز شناخته شده نیستند نیاز است.
علیرضا میرسلیمانی استاد دانشگاه آزاد افزود: در شهرستان فارغ التحصیل زیاد داریم؛ اما از نظر سواد علمی زیاد در سطح خوبی نیستند. ما در زمینه عمل به چیزهایی که یاد گرفتیم ضعیف عمل می کنیم. از مسئولان تقاضا داریم بستری فراهم کنند برای فارغ التحصیلان بافقی تا بتوانند علم خود را عملی کنند؛ حتی به صورت کارآموزی نه پولی.