هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

باوری مسموم بعضی از افراد زن را جنس دوم می دانند

باوری مسموم بعضی از افراد زن را جنس دوم می دانند



به گزارش هفته نامه افق کویر، ممکن است در نزدیکی ما زنی در سکوت قربانی خشونت شود و ما متوجه این موضوع نباشیم. به همین دلیل تاریخ 25 نوامبر (روز جهانی منع خشونت علیه زنان) می تواند تلنگری باشد که این روز و زنانی را که قربانی خشونت هستند، نادیده نگیریم در این باره با " مجید پورسلطانی" یکی از کارشناسان اورژانس اجتماعی بافق گفتگویی انجام شد که وی به سوالات افق کویر پاسخ داد.
افق کویر: خشونت علیه زنان به چه معنی است و شامل چه خشونت هایی می شود؟
اصطلاح خشونت علیه زنان به هر فعل خشونت آمیز مبتنی بر جنسیت مونث اطلاق می شود که منجر به آسیب دیدگی یا رنج روانی، جسمانی و جنسی آنان شود.
افق کویر: به نظرتان شایعترین نوع خشونت کدام است؟
به صورت کلی در سطح جامعه ایرانی خشونت عاطفی و جسمانی بیشتر دیده می شود.
افق کویر:آیا آماری در اختیار شما هست که نشان دهد شاخص ترین نوع خشونتی که زنان در سطح شهر بافق به خود می بینند؛ چه می باشد؟
آمار ها حاکی از رشد همسرآزاری در زمینه های عاطفی و روانی می باشد که بیشتر به صورت توهین کلامی، تحقیر کردن وبی توجهی است و در مراتب بعدی از آزارهای جسمانی می توان نام برد.
افق کویر: کمک به خانواده فرد قربانی چه تاثیری در کاهش خشونت علیه زنان دارد؟
خشونت به مانند یک چرخه ی معیوب است که از فردی به فرد دیگر یا به صورت مستمر بین دو فرد ادامه دارد که قطع این چرخه در هر خانواده باعث کاهش ادامه آن و کاهش تعمیم خشونت به دیگران می شود .
افق کویر: قربانیان خشونت یا مردمی که شاهد این صحنه هستند، چطور می توانند به کاهش خشونت کمک کنند؟
در فرهنگ ما گاهی دیده می شود که افراد به دلیل باور اشتباهی به مانند (زن من یا دختر من) به مثابه یک کالا، که مالکیت نسبت برآن دارند به زن نگاه می کنند و نتیجه آن سکوت و نظاره گری در مقابل خشونت گر می شود و این چرخه خشونت بدتر و بدتر می شود .
افق کویر: نقش رسانه های گروهی یا سیستم آموزشی در بازتولید فرهنگ ناموس پرستی و یا ترویج مطیع بودن، فرودست بودن و سر به زیر بودن زن چیست؟
رسانه ها و سیستم آموزش اصلی ترین مروجان فرهنگ اند که متاسفانه در مواردی فرهنگ سنتی مردسالاری در آن ها غلبه دارد و نقد های به جایی می توان از آن داشت.
افق کویر: جامعه زنان یا مردان با فرهنگ تر چقدر نسبت به این فضا مقاومت نشان دادند و چقدر خوداگاه هستند؟
طبق پژوهش ها در افراد با تحصیلات بالاتر زنان خشونت دیده کمتر دیده می شود به صورتی که رشد تحصیلات عامل توانمندی و عزت نفس بالاتر در زنان می باشد و این عامل از عوامل مقابله ای با این پدیده است
افق کویر: به نظر شما خشونت در جامعه چه نسبتی با خشونت علیه زنان دارد؟ چه نسبتی با خشونت در فضای کلی جامعه دارد؟
متأسفانه به باور مسموم بعضی از افراد در جامعه که زن را جنس دوم می دانند و توان جسمانی پایین تر زنان نسبت به مردان، زنان بیشتر در معرض خشونت قرار می گیرند .
افق کویر:برای برون رفت از این بحرانی که ادعا می شود یا حداقل وجود دارد، چه توصیه ها و راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
توانمندسازی زنان، ادامه تحصیل دادن دختران، آموزش مهارت کنترل خشم در جامعه، فرهنگ سازی در مدارس و رسانه های جمعی و کاهش ازدواج های نادرست.
باتوجه به گفتگوی صورت گرفته؛ در این میان گروه هایی در قالب مؤسسات غیردولتی در این زمینه فعالیت کرده و از زنان و دختران خشونت دیده و آسیب پذیر حمایت می‌کنند. البته همه مردم و مسئولین باید برای کاهش خشونت علیه زنان و دختران قدم بردارند و از کنار این موضوع بی تفاوت رد نشوند. قطعا با توجه به سست شدن پایه های زندگی برخی از افراد در شهرستان بافق باید یکی از این موسسات جهت توانمند سازی اینگونه زنان و دختران در این شهرستان تأسیس گردد.

الهام نصیرزاده