هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات‌تکلیفی سریع‌تر عمل کنند

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات‌تکلیفی سریع‌تر عمل کنند


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد:

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد خواستار تسریع بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی در قالب طرح رونق تولید به واحدهای متقاضی شد.
 فارس | محمدرضا علمدار یزدی چهارشنبه شب در آیین نکوداشت روز صنعت و معدن در یزد با تاکید بر تلاش و همکاری همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای تصویب و پرداخت تسهیلات رونق تولید، اظهار داشت: اکنون زمانی است که بانک‌ها باید به کار سرعت ببخشند و کل فرآیند را که حاصل تلاش افراد، مسئولان و دستگاه‌های مختلف است به نتیجه برسانند.
وی با بیان این که دولت یازدهم در شرایطی بسیار سخت و پیچیده به لحاظ اقتصادی و سیاسی روی کار آمد، گفت: از حدود سه سال پیش و در زمانی که دولت یازدهم سکان مدیریت کشور را به دست گرفت و با توجه به شرایط  پیچیده سیاسی و تورم افسارگسیخته و رکود عمیق اقتصادی، همواره بین متخصصان و تحلیل‌گران این بحث وجود داشت که از کجا و چگونه باید سراغ مشکلات کشور رفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و یزد ادامه داد: خوشبختانه دولت توانست با یک زمانبندی مناسب تنش‌های روابط بین‌المللی را آرام کند و شرط لازم احیای اقتصاد را فراهم آورد.
وی بیان داشت: بر اساس نظر متخصصان علم اقتصاد، کشور های در حال توسعه که عموما با تورم‌های بالا دست و پنجه نرم می‌کنند چنانچه بتوانند یک دوره مشخص، مثلا پنج ساله را با تورمی کنترل شده و یک رقمی فعالیت کنند و در این مدت به تأمین زیرساخت توسعه مانند حمل و نقل و بویژه ناوگان هوایی بپردازند، می‌توانند زمینه‌های لازم برای یک جهش مهم به سمت توسعه را فراهم آورند چرا که به لحاظ ساختار اقتصادی این امنیت را برای سرمایه و سرمایه‌گذار ایجاد کرده‌اند که در چنین اقتصادی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت افزود: دولت تدبیر و امید، در گام اول این فرآیند، با فراهم‌آوری زمینه‌های سیاسی لازم، قدم محکمی در این راه نهاد و با جلب اعتماد عمومی دنیا به کشوری که در منطقه‌ای پرآشوب، از امنیت و ثبات برخوردار است فرصت همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی را به عنوان یکی از عوامل رشد و توسعه فراهم آورد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین تیم اقتصادی دولت با بررسی علل و رصد دقیق ریشه‌های تورم ساختاری اقتصاد ایران توانسته تورم را برای دوره‌ای تا به الان سه ساله در یک روند  کاهشی نگه دارند و زمینه‌های اقتصادی لازم برای اصلاح اساسی ساختار اقتصادی ایران را فراهم کنند.
علمدار یزدی با اشاره به این که کنترل تورم موجب ایجاد هزینه‌هایی می‌شود گفت: زمانی که اقتصاد دچار بیماری رکود تورمی است، دولت چاره‌ای جز درمان اولویت‌بندی شده این بیماری را ندارد و دولت زمانی که موفق به ایجاد ثبات در قیمت‌ها و آرامش در بازار شد، با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌هایی سعی در بهبود فضای رکودی دارد.
این مسئول دو نمونه‌ی مهم این سیاست‌ها و در راستای اقتصاد مقاومتی را کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید همچنین پرداخت تسهیلات رونق تولید نام برد و افزود: ابلاغ تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید عملا آسیب شناسی بخش تولید آغاز شد به طوری که بعد از گذشت بیش از یک سال از شروع فعالیت این کارگروه و تشکیل 417 جلسه کمیته تخصصی و کارشناسی در استان و پایش مشکلات تولید نتایج جالب توجهی حاصل گشت.
وی با اشاره به این نتایج تصریح کرد: تاکنون 27 جلسه کارگروه اصلی تشکیل شده که برای این تعداد جلسه 417 جلسه کمیته تخصصی و کارشناسی داشته‌ایم؛ در این جلسات به تعداد هزار و 100 پرونده رسیدگی شده که منجر به تصویب هزار و 245 مورد مصوبه شده است.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت افزود: طبق آمار، عمده مسائل در حوزه بانک و نقدینگی است و مشکلات بانکی و تأمین سرمایه نه تنها عمده مشکل تولید در استان ما است، بلکه سهم عمده مشکلات تولید در کشور را شامل می‌شود.
وی در ادامه به ارائه آمار تسهیلات رونق تولید پرداخت و گفت: هزار و 732 مورد تاکنون در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام شده که پس از پایش و بررسی‌های متعدد در کمیته‌های تخصصی و بررسی و بازدیدهای موردی، تعداد 818 مصوبه به مبلغ 680 میلیارد تومان مورد تصویب کارگروه قرار گرفته است که در روزها و هفته های آتی با تشکیل جلسات بعدی این اعداد افزایش خواهند یافت.
وی با اعلام این که بانک ها هم اکنون در مهلت قانونی خود برای پرداخت تسهیلات مصوب شده هستند تاکید کرد: اکنون زمانی است که بانک‌ها باید به نهایی شدن فرآیند و پرداخت تسهیلات سرعت ببخشند تا تلاش و همکاری همه عزیزان از ابتدا تا‌ کنون به نتیجه برسد و بتوانیم کل این مسیر را مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار دهیم و این طرح مهم دولت را به بهترین نحو به اجرا برسانیم.