هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بالگرد مخصوص بیماران با مشکلات پرخطراست

بالگرد مخصوص بیماران با مشکلات پرخطراست



الهام نصیرزاده | برای اولین بار که امداد هوایی در بافق راه اندازی گردید، شهروندان از این اتفاق خیلی خوشحال و مسرور شدند؛ چرا که بیماران در کوتاه ترین زمان ممکن به مرکز استان منتقل می شدند. با گذشت زمان در طول این 9 ماه وقتی همشهریان باخبر شدند بیمارانی که شرایط خاص دارند و یا شدت جراحت آنها زیاد است تنها با بالگرد منتقل می شوند؛ زمانیکه صدای بالگرد را می شنوند ترس و دلهره وجود شهروندان را در برمی گیرد. خانواده های زیادی گفتند و می گویند که با شنیدن صدای بالگرد، حتی اگر خواب باشیم از خواب بیدار می شویم و با خود می گوییم چه کسی تصادف کرده و یا بدحال است؟! ترس و دلهره بقدری زیاد است که افراد با یکدیگر تماس گرفته و سراغ فرد مصدوم را می گیرند. به گفته شهروندان؛ وقتی آمبولانس بیماری را جابه جا می کند تنها یک خیابان متوجه حرکت آمبولانس می شوند، اما از روزی که بالگرد به بافق آمده تقریباً تمام بافق باخبر می شوند و منتظر خبر ناگواری هستند. کاش حداقل مسیری که برای بالگرد در نظر گرفته می شود خارج از محدوده مسکونی باشد.
به همین منظور هفته نامه افق کویر گفتگویی اختصاصی با سعید ملک زاده، رئیس مرکز فوریت های پزشکی بافق انجام داده است.
 وی با اشاره به اینکه در راستای ارتقا تحول سلامت یکی از استانهای پیشرو برای بحث استفاده از بالگرد به منظور تسریع در خدمات رسانی، استان یزد می باشد گفت: 15دیماه سال گذشته امداد هوایی راه اندازی گردید و اولین پرواز به بافق در هفدهم همان ماه صورت گرفت.
 وی افزود: برای خدمات گرفتن از این بالگرد  17مورد مشخص شده از قبیل: حوادث غیرمترقبه، بیماران قطع عضو، بارداری های پرخطر، ضربه به سر، سوختگی های شدید،آسیب به قفسه سینه و شکم و یکی دیگر از ضرورت ها انتقال تجهیزات در تجمعات که در صورت نیاز مدیریت اورژانس یزد بالگرد را اعزام می نماید که باید بیمار برای استفاده از بالگرد حتماً یکی از موارد ذکر شده را داشته باشد تا ما بتوانیم به مرکز هدایت عملیات اورژانس یزد درخواست بالگرد بدهیم.  
ملکزاده تصریح کرد: در حال حاضر بالگردی برای این منظور اجاره شده تا بالگردهایی که خود اورژانس خریداری کرده است واگذار گردد.
وی ادامه داد: بالگرد در هر مأموریت سه نفر کادر پرواز به همراه دارد دو نفر به عنوان تکنسین کار بلد بیمار را تحویل می گیرند. هزینه بالگرد مبلغی بین  8الی 10 میلیون تومان است که فوق العاده بالا می باشد که خانواده بیمارهیچ هزینه ای را نباید پرداخت کند و بر عهده دانشگاه علوم پزشکی در راستا طرح ارتقا تحول سلامت می باشد. 
ملکزاده در پاسخ به این پرسش که گفته می شود بالگرد زود نمی رسد، ولی زود می رساند؟ اظهار داشت: از زمان درخواست ما، بالگرد باید مجوزهای لازم را بگیرد و از فرودگاه پرواز کند؛ شاید در آن لحظه بالگرد پرواز به شهرستانی دیگر را داشته باشد در همان مرکز الویت بندی و نیاز سنجی صورت می گیرد سپس مجوز پرواز را می دهند و پس ازتحویل بیمار فوراً به سمت مرکز استان پرواز می کند. در این زمینه بحث ترافیک حذف و بیمارسریعترو بدون تکان خوردن و دور از مسیرهای صعب العبور به مرکز درمانی استان انتقال پیدا می کند و برای شهری مثل بافق که از مرکز استان دور است خیلی کمک کننده می‌باشد. 
رییس فوریتهای پزشکی شهرستان بافق در ادامه پیرامون آلودگی صوتی که این بالگردها ایجاد می کنند گفت: بالگردهای درمان ساخت آمریکا خریداری و در حال واگذاری است. این بالگردها با سرو صدا کم ازفضای داخلی و  امکانات بهتری نسبت به بالگردهای موجود برخوردارمی باشد.
وی درخصوص محل فرود یا همان پد بالگرد که این روزها برخی از شهروندان به خاطر سرو صدای آن معترض هستند تصریح کرد: برای فرود بالگرد ما قبلاً پد بالگرد نداشتیم و بالگرد در پد منطقه نظامی سپاه و ورزشگاه فرود می آمد و آن هم با شرایط خاص و هماهنگی هایی بایدصورت می گرفت که حال با همکاری و هزینه خوبی که از سوی مسئولین انجام شد در محل خود بیمارستان یک پد بالگرد نقطه یابی شد و بعد از بازدید گروه پرواز از آن محل مورد تأیید قرار گرفت و پد بالگرد را در همان مکان احداث گردید ما می توانیم پد بالگرد را دور از شهر قرار بدهیم؛ اما به دنبال کاهش زمان در فرایند انتقال بیمار به بالگرد بودیم. 
وی همچنین پیرامون نقطه یابی مناطق دیگری که برای فرود مهیا گردیده است گفت: مسیرهایی از جمله مسیر بافق – یزد به غیر از پایگاه مسجدابوالفضل (ع)، بافق به سمت صادق آباد و حسن آباد، مسیری بسمت روستای کوشک، جاده سیریز و حتی معدن سنگ آهن هم نقطه یابی صورت گرفته و برای فرود بالگرد مهیا گردیده است.  
سعیدملکزاده در پاسخ به این پرسش که گفته می شود بیمارانی که با بالگرد منتقل می شوند اکثراً فوتی هستند؟ افزود: بالگرد بیماران با مشکلات پرخطر را اعزام می‌کند به طبع به دلایل جراحت یا مشکلی که داشته اند؛ بعضی از آنها فوت می کنند؛ اما افرادی هم بوده اند که درمان شدند. از سال گذشته تا به حال در12 پرواز به بافق حدود 16 بیمار و مصدوم منقل شده اند و تعداد فوتی ها زیاد نبوده است و4 نفر از فوت شدگان که درحالت کما انتقال داده شده اند با بزرگواری خانواده شان اعضای آنها اهدا گردیده است؛ البته مشکل بیمارانشان جدی بوده است و اگر با آمبولانس هم می رفتند صددرصد این بحث برایشان پیش می‌آمد.