هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بافق اقلیمی است سرشار از گیاهان دارویی

بافق اقلیمی است سرشار از گیاهان دارویی



اکرم عباسی| هر اقلیمی و یا هر آب و هوایی، بستر انواعی از گیاهان دارویی است. حدود 8 هزار گونه گیاهی و درختی در کشور داریم که 2 و هزار و 300 گونه آن گیاهان دارویی و همچنین هزار و 728 گونه گیاهی و درختی منحصر به ایران است و در کشور دیگری وجود ندارد. بنا بر این همه چیز در همه جا نمی‌روید و حکمت خلقت در این است که هر جا بیماری هست؛ قطعا نوع گیاه دارویی آن نیز یافت می‌شود. از سوی دیگر همه گیاهان دارویی در یک فصل خاص نمی‌رویند. هنوز کسی رابطه بین شیوع بیماری در یک فصل یا یک زمان و وفور گیاهان دارویی در آن فصل را جستجو نکرده است؛ ولی می‌دانیم که بسیاری از بیماری ها در فصل خاص شیوع پیدا می‌کنند و بعضی از گیاهان دارویی شناخته شده و ناشناخته نیز در همان فصل به وفور یافت می‌شوند.
" شعبانعلی پاینده" فردی است که 54 سال از عمر خود را صرف گیاهان دارویی کرده است. وی  با 70 سال سن هم چنان به کوه و دشت برای جمع آوری گیاهان دارویی می رود. وی مجبور شد در مرحله ای از زندگی خود به بیشتر شهرها و روستاها  سفر کند و با گیاهان دارویی و خواص آن آشنا شود. درباره نوع کار و فعالیتش بیشتر آشنا می شویم. 
افق کویر  با توجه به اینکه داروهای شیمیایی زیادی با پیشرفت تکنولوژی وارد بازار شده چه تأثیری بر روی شغل شما داشته است:   اوایل که داروهای شیمیایی وارد بازار شد بر کار عطاری ها که گیاهان دارویی می فروختند، تأثیر زیادی داشت؛ ولی پس از این که دانشمندان تحقیق بر روی گیاهان دارویی و فواید آن را آغاز کردند وضعیت بهتر شد. اگر طبیب یا کارشناس گیاهان دارویی بیماری و دارو را بشناسد، گیاهان دارویی کارایی بالایی دارد و عوارضی نخواهد داشت. بافق، اقلیمی است سرشار از گیاهان دارویی که در سطح کشور نمونه آن نیست. "شقاقل" بافق گیاهی است که روی دست "جینسینگ" چین زده است جینسینگ کاشتنی است؛ ولی شقاقل خیر! این گیاه برای بیماری هایی چون ناراحتی معده،کم خونی، استخوان درد مؤثر است.
افق کویر مصرف گیاهان دارویی چگونه باید باشد: 
 مصرف تک ماده ای گیاهان دارویی فایده ای ندارد؛ همانطور که در طب قدیم آمده؛ چهار عنصر بدن را تشکیل می دهد؛
 صفرا، بلغم، سودا و خون؛ اگر مکمل گیاه دارویی بر روی این چهارعنصرتأثیر بگذارد، کارایی دارد.
افق کویر چه فرقی بین داروهای گیاهی و شیمیایی است؟ 
داروهای گیاهی دست خداوند بر روی آن است. دارو شفابخش نیست؛ بلکه اعتقاد قلبی به دارو است که شفابخش است.
افق کویر سردی و گرمی داروها چگونه است؟ 
گیاه دارویی که مزاج بسیار گرمی دارد "شقاقل" که همان جینسینگ چین است و سردترین گیاه دارویی "شیرخشت" می باشد.
افق کویر چه توصیه ایی دارید؟ 
توصیه من این است کسانی که دچار بیماری می شوند؛ پیش از این که چندین هزار تومان دارو شیمیایی خریداری کنند، نزد کارشناس گیاهان دارویی بیایند تا از این طریق مداوا بشود؛ اگر جواب نگرفتند به سمت داروهای شیمیایی بروند.