هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بافق؛ رتبه اول تولید تیلاپیا و خرما در استان یزد

بافق؛ رتبه اول تولید تیلاپیا و خرما در استان یزد



 به گزارش هفته نامه افق کویر، برنامه « زندگی سلام»به تهیه کنندگی آقایان «سروش تحویلداران»و «حامد ژیانپور » وکارگردانی « محمدزمانی» وبا اجرایی آقای «حسین وکیلی»هرهفته، پنجشنبه، به مسایل خبری شهرستان های استان یزد می پردازد. رویکرد جدید در صدا و سیمای مرکزاستان یزد که دوربین خود را به سوی شهرستان ها نشانه کرده و ضمن بیان توانمندی های شهرستانها، از زبان فرمانداران و شهرداران هر شهر، از خبرنگاران هر شهرستان دعوت کرده تا گوشه ای ازمطالبات مردم را از مسئولین جویا شوند. صبح پنجشنبه، برنامه «زندگی سلام»مورخ ۱۴۰۱/۳/۱۲ ازساعت ۸ الی ۹ درعمارت قصرآینیه ( موزه آیینه و روشنایی) روبروی بوستان هفت تیر یزد اجراشد که در این برنامه از" محمد حسین تشکری"، صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه افق کویر، "محمد علی صمیمی" فرماندار و "سید علی نوروززاده" شهردار بافق دعوت به عمل آمد تا در این برنامه شرکت کنند.

رویکرد جدید در صداوسیمای یزد درباره مطالبات شهرستان ها
در ابتدا "محمد حسین تشکری" ضمن تشکر از برنامه زندگی سلام که با رویکرد جدید به مسائل و مشکلات شهرستان می پردازد، گفت: با توجه به آن که بافق به عنوان بهشت معادن معروف استو معادن زیادی دارد، متاسفانه از این خوان نعمت کم بهره است و بیشتر به سمت خام فروشی روی آورده است.
خام فروشی رها شود
وی افزود: بنابراین می طلبد که مسئولین شهرستان، مسئولین استان، صندوق بازنشستگی کشور و مسئولین صنایع و معادن به سمت و سویی بروند که صنایع جوار معدنی در شهرستان ایجاد کنند تا از خام فروشی جلوگیری شود.
محمد حسین تشکری تصریح کرد: صنایع جوار معدنی در شهرستان بافق در حد کنسانتره و ایجاد خط آگلومره بوده؛ ولی تا تبدیل آهن به شمش و فولاد در شهرستان راه زیادی وجود دارد.
کلاف سر درگم بیمارستان جدید بافق
وی از دیگر مشکلات شهرستان را بیمارستان 96 تختخوابی برشمرد و عنوان کرد: بیمارستان جدید در سال 1394 کلنگ آن به زمین زده شدو 70 درصد آن ساخته شد؛ ولی متاسفانه به دلیل عدم اعتبار نیمه تمام باقی مانده است.
مدیر مسئول هفته نامه افق کویر افزود:دلیل عدم اعتبار آن ناهماهنگی بین علوم پزشکی و شرکت سنگ آهن می باشد که هر دو ارگان بر سر تخصیص اعتبار و مساعدت اختلاف دارند.
وی تصریح کرد: مشکل دیگری که در شهرستان بافق وجود دارد کمبود معلم می باشد، در حال حاضر دبیران به علت بالارفتن سابقه خدمت به مرحله بازنشستگی رسیده و 100 معلم بازنشسته در شهرستان داریم که هنوز جایگزینی برای اینمعلم ها وجود ندارد.

افت فشار آب شرب در برخی محلات
تشکری ادامه داد: یکی دیگر از مسائل و مشکلات به خصوص در فصل تابستان افت فشار آب در مناطق شهید شاهپورزاده، قلعه و مظفریه می باشد که برای رفع این معضل احتیاج است اداره آب و فاضلاب شهرستان بودجه مورد نیاز را تأمین کند تا بتواند مشکل را حل کند.
وی از دیگر مباحث و مشکلات شهرستان بافق را جاده بافق-بهاباد دانست و افزود:دو بانده کردن جاده بافق وبهاباد نیز که جاده خطرآفرینی است؛ مسئولین شهرستان از شرکت سنگ آهن و معادن انتظار دارند با توجه به اینکه این جاده در مسیر معادن می باشد، بودجه آن را شرکت سنگ آهن و سایر معادن تأمین کنند.
مشکلات شهرک نشین ها
مدیرمسئول و صاحب امتیاز هفته نامه افق کویر در ادامه با اشاره به مشکلات شهرک نشین ها که در شماره اخیر هفته نامه افق کویر درج گردید گفت: در شهرستان بافق به دلیل گرانی زمین، رویکرد مسئولین شهرستان به سمت و سویی رفته که تعاونی های مسکن، زمین در اختیار سهامداران قرار دهند.
وی تصریح کرد: متاسفانه با قرار دادن زمین به سهامداران عملیات زیر ساختی آن مانند تامین آب، برق، گاز، و.. با اکراه انجام می پذیردکه این مسائل و مشکلات باید توسط بخشدار و شهرداری حل گردد.

اختلاف شهرداری و بخشداری بر سر محدوده ها
تشکری افزود: در خصوص محدوده های شهرستان نیز در شهرستان بافق اختلاف نظر وجود دارد که یکی از آن مسئله جاده باقرآباد به سمت میدان گردشگری شهیدسردار سلیمانی می باشد که هنوز برای بلوار آن کاری انجام نشده است.
وی تصریح کرد همین مساله هم درباره مکان و منطقه گردشگری و زیارتی قاضی میرجعفر(ع) وجود دارد که شهرداری حاضربه اتمام این بلوار نیست و اعلام می کند به بخشداری مربوط هست.
وی ادامه داد: شهردار بافق می گوید در محدوده ما نیست و بخشدار نیز مسئولیت این بلوار را بر عهده شهرداری گذاشته است.

41 هزارتن تولید محصولات زراعی و دامی
در ادامه فرماندار شهرستان بافق به گوشه ای از ویژگیهای شهرستان بافق پرداخت.
محمد علی صمیمی گفت: شهرستان به فاصله 120 کیلومتری شرق استان، با هشت هزار و شصت کیلومترمربع دومین شهرستان پر مساحت استان است.
وی افزود: این شهرستان دارای 60 هزار نفر جمعیت داردکه فعالیت های معدنی، اقتصادی و صنعتی در این شهرستان انجام می گیرد.
صمیمی از دیگر امتیازات این شهرستان را امتیاز تولید دامی و کشاورزی دانست و تصریح کرد: شهرستان بافق در این حوزه ها جایگاه خوبی در استان دارد که تقریبا سالانه 41 هزارتن تولید محصولات زراعی و دامی داریم.
رتبه اول تولید تیلاپیا و خرما در استان
وی ادامه داد: همچنین در تولید ماهی تیلاپیا و خرما رتبه اول استان داریم،زعفران رتبه دوم استان و در پسته رتبه چهارم استان و از لحاظ معدن در کشور یکی از شهرستان های سرآمد است .
عالی ترین مقام شهرستان بافق تایید کرد: همچنین این شهرستان با 26 نوع ماده معدنی، عمده فعالیت آن سرب و رویو آهن می باشد که بزرگترین کارخانه جوار معدنی گندله سازی در شهرستان بافق را دارا است همچنین تولید نورد و میلیگرد در بافق را داریم.
آستانه مقدس امام زاده عبدا... بافق
وی افزود: تقریبا نزدیک به ده درصد از عملکرد راه آهن کشور مربوطه به پایانه شهرستان بافق است. از لحاظ گردشگری مزیت های خوبی دارد و بالغ بر 5 روستای هدف گردشگری کشور در این شهرستان است.
صمیمی تاکید کرد: همچنین شهرستان بافق دارای آستان مقدس امامزاده عبدا....(ع) می باشد که به عنوان یک نگین در وسط شهر خودنمایی می کند که ظرفیت گردشگری و مذهبی در شهرستان محسوب می شود.
وی افزود: کویرهای این شهرستان نیز ظرفیت گردشگر دارد که در همین راستا خانه های بوم گردی زیادی برای توریست و گردشگران خارجی در بافق وجود دارد.

شهر ملی حصیر
صمیمی اظهار کرد: همچنین شهرستان بافق در اواخر سال گذشته به عنوان شهر ملی حصیر بافی شناخته شد.
سپس شهردار بافق عنوان کرد: مبحث گردشگری مانند خانه ای است که می خواهد مهمان داشته و مهمان پذیر است، شهر هم همین جریان را دارد. شهرداری بافق در ابتدا شهر خوب با فضای خوب برای شهروندان درست کرده است و قاعدتا همین امر باعث ورود گردشگر به بافق نیز شده است

قول دانشگاه علوم پزشکی استان یزد: بهره برداری از بیمارستان جدید بافق به سه ماه اول سال 1402 موکول شد
سپس فرماندار بافق در پاسخ به این پرسش که روند بیمارستان 96 تختخوابی به کجا رسید و تامین اعتبار آن قرار است از سوی چه ارگانی تأمین شود، گفت: در سال 1394 برنامه دولت این بود که بیمارستان ولی عصر(عج) باشد که با پیگیری مسئولین شهرستان بافق و حمایتی که دوستان دانشگاه داشتند،مشروط بر این که خیری جذب شود، قرار شد که پروژه بیمارستان 96 تختخوابی شروع شود.
وی افزود: بنابراین اسکلت بیمارستان 96 تختخوابی با همت شرکت سنگ آهن مرکزی انجام شد و ما بقی کار تحویل علوم پزشکی گردید.
فرماندار بافق تصریح کرد: از آنجا که این طرح، طرح شماره دار ملی نبود و تصمیم استانی، بنابراین دوستان دانشگاه علوم پزشکی از مازاد اعتباراتکمک کردند و 75 در صد طرح انجام شد.
وی در ادامه گفت: چند روز پیش در جلسه ای که با مسئولین معادن و علوم پزشکی انجام گرفت علوم پزشکی برآورد هزینه کرد که برای تکمیل ساختمان آن به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که 20 میلیارد ان در سفر رییس جمهر مصوب شد ومبلغی نیز سنگ اهن در نظر گرفته است که در مجموع به 40 میلیارد تومان می رسد و مابقی آن بهعنوان دیون می ماند
صمیمی تصریح کرد» انشاا...اگر به همین صورت پیش برود، سه ماه اول سال 1402 دانشگاه علوم پزشکی قول بهره برداری از بیمارستان را به ما داده است.
سپس شهردار بافق در پاسخ به پرسش جاده باقرآباد گفت: شهرداری داراری یک محدوده قانونی استکه باید در همان محدوده که بهعنوان محدوده تفضیلی شناخته می شود، انجام وظیفه نماید.
وی افزود: جاده باقرآباد جاده ای به طول 6 الی 7 کیلومتر که 400 متر آن در محدوده شهری قرار داشت و تفاهم نامه امضا شد که حداقل 3 کیلومتر تا میدان گردشگری ساماندهی شود.
نوروزاده تصریح کرد: 850 متر از این مسیر را شهرداری متقبل شد و ساماندهی آن انجام شدو خارج از این محدوده بر عهده بخشداری بافق می باشد.

با تعامل بین بخشی به منطقه قاضی میرجعفر(ع) کمک می شود
وی درباره بلواررها شده منطقه قاضی میرجعفر(ع) بافق هم گفت: این بقعه خارج از محدوده شهری قرار دارد و هیئت امنا دارد ولی با تعامل بین بخشی قرار شده به این مجموعه نیز کمک شود.

دهیار مبارکه آستین بالا بزند
سپس شهردار بافق در مورد شهرک های ساخته شده در شهرستان بافق گفت: شهرک فسفات درست است که داخل حریم شهر است؛ ولی این شهرک در طرح هادی روستای مبارکه است و بر عهده دهیار مبارکه می باشد.
وی افزود: شهرک امام حسین(ع) و شهرک امام علی(ع) نیز واگذار به شرکت تعاونی مسکن کارکنان شرکت سنگ آهن مرکزی بود که تکلیف این بود که شهرک آماده و تحویل شهرداری گردد.
وی تصریح کرد: با این حال شهرداری به کمک این موضوع آمده و بحث آسفات معابر انجام شده است، اخیرا پارک این شهرک ها نیز کلنگ زنی شده است که انشاا... با همکاری متولیان عهده دار شهرک ها بتوانیم فضای خوبی برای شهرک ها آماده کنیم.
سپس فرماندار بافق در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که با توجه به افزایش وسایل نقلیه در محور بافق کرمانلزوم پایگاه 115 در محور بافق به زرند و همچنین پایگاه اختصاصی پلیس راهور احساس می شود، برای این منظور چه تدبیری اندیشیده شده است؛ گفت: از زمانی که محور مواصلاتی بافق به کرمان از سمت جاده سیریز- زرند برقرار شد، در این مسیر تردد بسیار بالایی است که با همت خیر بابائیان، پایگاه اورژانس جاده ای تاسیس که 90 درصدپیشرفت فیزیکی دارد و نزدیک به بهره برداری است.
وی افزود: ایست بازرسی نیز درورودی مسیر انجام می گرفت که به دلیل عملیات عمرانی تعطیل است که به محض اتمام عملیات ایست بازرسی راه اندازی خواهد شد.

هنور با تاسیس پاسگاه انتظامی در محور بافق- نوق موافقت نشده است
صمیمی در پایان اظهار کرد: در مورد پاسگاه نیروی انتظامی نیز از تهران درخواست داشتیم؛ ولی هنوز با درخواست ما موافقت نشده است.
گفتنی است مدیر مسئول هفته نامه افق کویر که به عنوان خبرنگار حضور داشت؛ بنا بر اعلام مجری برنامه، مطالبات و خواسته های زیادی نوشته بود که به دلیل کوتاهی برنامه مجری اعلام کرد؛ مطالبات از طریق برنامه به دست مسئولین می رسد که بدانند چه بوده و همچنین در آغاز برنامه،کودکان و نوجوانان زورخانه شهرداری بافق اقدام به هنرنمایی کردند.

معصومه غلامرضاپور|