هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ای یزد کمی هم تو بخند.....

ای یزد کمی هم تو بخند.....



 خبرنگار هفته نامه افق کویر در این شماره به سراغ دو طنز پرداز مطرح یزد که در تئاتر و تلویزیون چهر هایی شناخته شده می باشند رفته و با آنها گفتگویی انجام داده است. هر چند مصاحبه با این عزیزان که مشغله بسیار دارند مشکل بود، ولی به لطف پروردگار سرانجام به ثمر نشست و برادران حائری زاده با قبول زحمت وبارویی گشاده پاسخگوی پرسش های ما بودند.
افق کویر: لطفاً کامل خودتان را معرفی کنید:
صاحب حائری زاده متولد سال 1359 که نقش هاشم را دارم و علیرضا حائری زاده متولدسال 1370 و نقش باشم را بازی می کنم.
افق کویر: چند سال است به کار هنری مشغول هستید و چند سال سابقه ی کار تلویزیونی دارید؟
(صاحب حائری زاده) از سال ۸۰ وارد عرصه بازیگری شده و فعالیت خود را در صحنه تئاتر با "فراموش شده ها" آغاز کردم و از سال ۸۱ با کار تلویزیونی جنگ جوان وارد صدا و سیما شدم.
افق کویر: ایده نقش هاشم و باشم از چه زمانی مطرح شد و نضج (پختگی) گرفت؟
از سال ۹۱ شخصیت هاشم در یک برنامه ی زنده شبانه که از شبکه تابان پخش می شد به بیننده معرفی شد و بازخورد موفق این شخصیت جرقه ی ایجاد شخصیت مکمل آنرا به نام باشم در سال ۹۳ باعث شد .
افق کویر: هاشم و باشم به عنوان دو کاراکتر طنز بیشتر چه رسالتی برای خود تعریف کرده اند؟
رسالت هاشم و باشم ایجاد فضای شاد و آوردن لبخند به لبهای مردم یزد و معرفی استان یزد با مردم سخت کوشش بود که هیچ سختی نمی تواند شادی دور هم بودن را از آنها بگیرد و مهمتر از آن بیان حرفهای ناگفته مردم در قالب طنز به دور از لودگی و ساده اندیشی !
افق کویر:  متن و نقش های ارائه شده آیا بصورت بداهه است یا از قبل نوشته و تنظیم شده است؟
بعضی از متن ها حاصل تحقیق و تجسس از خود مردم و بازخورد رفتارهای خود آنها و برخی دیگر طنز موقعیت است؛ البته ناگفته نماند که زمانبر بودن برخی از مطالب و موضوعات توجه ما را به کتب طنز و طنازان عصر گذشته معطوف می کند.
افق کویر:  چرا نقش های طنز را برای اجرا انتخاب کرده اید؟ آیا کار جدی نیز اجرا می کنید؟
بنا به سابقه ی کاری در این دهه ی اخیر اکثر کارگردانان تلویزیون و حتی تئاتر ما را در عرصه ی طنز شناختن و شاید همین عامل بیشتر ما را به سمت طنازی سوق داد؛ در حالی که در کارهای جدی مثل تئاتر عاشقستان - خنکای ختم خاطره و .... و کارای تلویزیونی مثل سریال تمتع - سریال دلها و دستها و..... هم درخشش و موفقیعتی همانند طنز را داشتیم.
افق کویر: از موفقیت ها و اجراهای قابل توجه تان در داخل یا احیاناً خارج از استان برای خوانندگان بگویید؟
اجرای برنامه های طنز هاشم و باشم تقریباً در اکثر نقاط کشور معرف مردم شده است که شرکت در جشنواره ایران مجری و کسب مقام اولی در حیطه طنز کمک شایانی به این موضوع نموده است. در عرصه تئاتر نیز کسب مقام اول کارگردانی در جشنواره علوم قرآنی با نمایش عاشقستان و کسب مقام اول بازیگری در جشنواره بین المللی تئاتر ایثار با تئاتر کاکوتی و مهمتر از همه ایجاد یک فرصت برای ایفای نقش در تئاتر کاکوتی در کشور عراق شهر حله در دانشگاه هنر.. نمونه هایی از موفقیت های برادران حائری زاده می باشد.
افق کویر:: استقبال از تئاتر در یزد چگونه است؟ آیا فرهنگ دیدن نمایش و تئاتر و هزینه کردن برای آن در بین مردم جا افتاده است؟
شناخت مردم نسبت به هنر و بخصوص تئاتر باعث آن شده که این هنر کهن که در برهه ایی از زمان غبار فراموشی و بی‌محبتی بر روی آن سایه افکنده بود به برکت اساتید بزرگ تئاتر و حضور گرم هنر آموزان تئاتر رونق چشم گیری گرفته است. ناگفته نماند که مردم فرق تئاتر معنی دار با تئاتر هجو را به خوبی می دانند.
افق کویر:صحبت پایانی:
"ای یزد کمی هم تو بخند و ما عاشق خنده های دست جمعی شما هستیم."