هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اینگونه از پوست خود مراقبت کنید

اینگونه از پوست خود مراقبت کنید



به گزارش هفته نامه افق کویر، درهر سنی که باشید و هر نوع پوستی که داشته باشید، سالم بودن پوست اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. پوست شما می‌تواند داستان زندگی‌تان از جوش‌های دوران نوجوانی تا لکه‌های ایجاد شده در اثر تابش آفتاب را تعریف کند. خبرنگار افق کویر با "فرزانه برزگری" پزشک عمومی پیرامون مراقبت از پوست گفتگو نموده که در ادامه می خوانید:

هدف اصلی جوانسازی پوست است

وی ادامه داد: تمرکز اصلی من در زمینه پوست، جوانسازی پوست بوده است. پوست بافت زنده است و روند پیری پوست یک روند طبیعی است اما می توان سرعت این روند را کاهش داد. تمام خدمات زیبایی اعم از فیشیال و پاکسازی پوست، مزوتراپی، میکرونیدلینگ، پلاژن تراپی و هایفوتراپی در مطب توسط پزشک انجام می شود.

جوانسازی پوست چیست؟
به قطع تاکنون اسم مزوتراپی، بوتاکس، لیفت، تزریق ژل و چربی یا میکرونیدلینگ را شنیده اید. در دهه ی اخیر این اسامی پرتکرار تر شده اند. شاید شما نیز برای جوانسازی پوست خود اقدام کرده اید یا اینکه به این قضیه فکر می کنید. اما جوانسازی پوست تکنیک های بسیار مختلف و گسترده ای دارد که هر کدام برای هدف خاصی مناسب است.به طور کلی جوانسازی پوست شامل روش های درمانی است که به هدف بهبود ظاهری پوست یا زیبایی پوست شما انجام می شوند. آسیب های پوستی موارد مختلفی مانند آفتاب سوختگی، اثرات جوش و آکنه، زخم ها و نشانه های طبیعی پیری و کهولت سن را شامل می شوند.
طبیعی است که شما از داشتن زیبایی و داشتن پوستی زیبا و شفاف لذت ببرید. اما ممکن است در میان این اسامی مختلف و تکنیک های گسترده گیج شوید و نتوانید تشخیص دهید که کدام خدمات جوانسازی پوست برای شما مفید است.

انوع روش های جوانسازی پوست
همانطور که گفته شد برای جوانسازی پوست روش های بسیار متنوعی وجود دارد که برخی از آن ها به هدف خاصی انجام می گیرند. در ادامه به بررسی روش های رایج جوانسازی می‌پردازیم.

هایفوتراپی (HIFU)

هایفو (HIFU=High-intensity focused ultrasound) به معنای استفاده از امواج فراصوت با شدت بالا و به صورت متمرکز می باشد. هایفوتراپی روشی برای کشیدن پوست صورت (لیفت صورت) است که جایگزین روش های جراحی شده است و برای جوانسازی پوست به کار می رود. از امواج فراصوت برای افزایش تولید کلاژن و محکم تر شدن بافت پوست می شود. دستگاه هایفوتراپی لایه های زیرین پوست را هدف قرار می دهد. تاباندن امواج فراصوت (اولتراسونی) منجر به گرم شدن بافت پوست می شود. وقتی دمای بافت به میزان معینی بالا برود، به عنوان آسیب شناسایی می شود و سلول های پوست برای مقابله با این آسیب تولید کلاژن را افزایش می دهند. از آنجایی که هایفوتراپی بر بخش خاصی از بافت های زیرین متمرکز می شود، آسیبی به سطح پوست نمی رساند.

کاربردهای هایفوتراپی چیست؟
کاهش چین و چروک.
امکان کشیدن پوست در گردن، گونه ها، ابروها، پلک ها و قفسه سینه.
مزیت هایفوترپی چیست؟
نسبت به جراحی های کشیدن پوست (Face lifting) هزینه و عوارض احتمالی کمتری دارد.
نسبت به تکنیک لیفت نتیجه ای سریع تر و مطمئنتر خواهد داشت.

مزوتراپی و جوانسازی پوست
در مزوتراپی از ترکیبات فعالی استفاده می شود که مشابه برخی از روش های دیگر توسط سوزن های بسیار ریز تزریق می شوند. ترکیبات مختلف در مزوتراپی با اهداف مختلف استفاده می شود. برای جوانسازی پوست و ترمیم آسیب های پوستی ترکیبی از فاکتور های رشد، پپتید ها، آمینواسید ها، ویتامین ها، نوکلئیک اسید ها و هیالورونیک اسید مورد استفاده قرار می گیرد.این ترکیبات تولید کلاژن را تحریک می کنند که منجر به افزایش مقاومت پوست می شود. اسید هیالورونیک موجود در این ترکیب نیز با جذب بیشتر آب، ظاهر پوست را جوان تر و بهتر می کند. مزوتراپی دارای فواید ضد پیری، جوانسازی پوست و از بین بردن لکه های پوستی کاربرد دارد. ایمنی این روش بسته به تشخیص دکتر پوست و ترکیباتی که از آن استفاده می شود دارد. قبل از انجام آن ممکن است انجام برخی آزمایش ها لازم باشد.
میکرونیدلینگ
«میکرونیدلینگ» یکی از جدیدترین روش‌های جوان‌سازی پوست است. در این روش غیرتهاجمی، به کمک سوزن‌های ریز، سوراخ‌های ریز و سطحی در پوست ایجاد می‌شود و به این ترتیب ترک های پوستی که در اثر زایمان، چاقی و بلوغ روی پوست ایجاد شده‌اند، از بین می‌روند. با این روش درمان جای سوختگی، بستن منافذ باز پوست، درمان لک پوستی، رفع چین و‌ چروک و از بین بردن جای زخم، بخیه و نیز از بین بردن جای جوش امکان‌پذیر است.
میکرو به معنی کوچک و نیدلینگ یعنی سوزن زدن است و میکرونیدلینگ یعنی ایجاد سوراخ های ریز در سطح پوست .میکرونیدلینگ روش جدید درمان بیماری های پوست است که بوسیله ابزاری به نام درماپن انجام می شود. با نفوذ سوزن ها یک جراحت مختصر در پوست ایجاد شده و بدن به آن واکنش نشان داده و شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می کند و طی این فرایند کلاژن و الاستین که دو پروتئین اصلی و قوام دهنده پوست هستند تولید می شود.( Collagen Induction Therapy) برای کنترل درد از کرم بی حس کننده موضعی استفاده می شود و انجام میکرونیدلینگ با این روش کاملا بدون درد است.

وی در ادامه در ادامه گفت: میکروندلینگ، درمان القای کلاژن سازی پوست و روشی برای جوانسازی پوست است که روشی برای ازبین بردن جای جوش، خطوط و چین و چروک پوست است و برای از بین بردن جای زخم و جوش ها استفاده می شود درمان جدیدی نیست اما تازگی محبوبیت آن زیاد شده است.
وی افزود: میکرونیدلینگ الهام گرفته از روشی است که در مصر باستان استفاده می شد با استفاده از سنگ های که لبه تیز و دانه دار است روی صورت می کشاندند و بعد مدتی ترمیم می شد و باعث روشنی و زیبایی پوست می شده است.
دکتر برزگری گفت: تعداد جلسات به سن و نوع پوست و به میزان درصد آسیب پوست بستگی دارد، ، به طور معمول 4 تا 6 جلسه توصیه می شود گاهی ممکن است افراد بیشتر استفاده می کنند.
پوست قدرت بازسازی و ترمیم دارد
فرزانه برزگری گفت: پوست قدرت بازسازی و ترمیم دارد، از این روش استفاده می شود تا پوست را مجبور کند که روند بازسازی را از سر بگیرد، ، با استفاده از دستگاه عمق نفوذ سوزن ها را می توان تعین کرد، و همچنین تعداد سوزن ها را نیز می توان تغیر داد 12 تایی ، 24تایی و 36 تایی است این روش منافذی در سطح پوست ایجاد می کند که اکسیژن رسانی را افزایش می دهد و این فرصت ایجاد می شود تا مواد مورد استفاده را جذب نماییم که کمک به روشن شدن پوست و کاهش منافذ چربی و تحریک کلاژن سازی و جوان سازی شود، در ناحیه صورت، گردن و ... می توان انجام داد.
طول دوره کلاژن سازی زیاد است
وی ادامه داد: پوست بلافاصله قرمز است و طول بهبود بستگی به عمق نفوذ و تعداد سوزن هایی که به کار برده ایم بستگی دارد و 1 تا 3 روز پوست بیمار قرمز است و 12 ساعت بعد رو به بهبودی می رود. روند کلاژن سازی سریع اتفاق نمی کند شاید 6 تا 8 هفته به طول انجامد.
وی تصریح کرد: میکرونیدلینگ با تهاجم حداقل و ایمن است بهتر است در فصل پاییز و زمستان انجام شود، بعد از میکروندیلینگ حداقل تا 3 روز نباید در معرض آفتاب قرار بگیرید.
وی افزود: میکرونیدلینگ برای افرادی که سابقه کلویید (گوشت اضافه در محل ترمیم زخم) داشته باشد و مناسب نیست.

مراقبت های اصولی از پوست
تقریباً همه ما می‌دانیم که مراقبت از پوست چقدر مهم است. استفاده مداوم از یک کرم ضد آفتاب ساده می‌تواند پیری پوست را تا سال‌ها به تاخیر بیندازد، از سرطان پوست جلوگیری کرده و هزینه‌های درمانی آینده را کاهش دهد. روش های بسیاری برای مراقبت از پوست وجود دارد که برخی اصولی و مفید و بعضی‌هایشان مضر و بی‌فایده هستند.
شناخت نوع پوست
انواع پوست شامل معمولی، خشک، چرب و مختلط می‌شود. نوع پوست هر فرد توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود و قابل تغییر نیست.

مراقبت دائمی از پوست
یک روتین روزمره شامل چهار قدم پایه‌ای است که می‌توانید یک بار صبح و یک بار شب انجامشان دهید.
پاکسازی : از شوینده‌ای استفاده کنید که بعد از شست‌وشو باعث سفت شدن پوست‌تان نشود. بیشتر از دو بار در روز صورت‌تان را نشویید. اگر پوست خشکی دارید یا آرایش نمی‌کنید، یک بار شست‌وشو کافی است. طوری صورت‌تان را نشویید که چربی طبیعی‌اش را از دست بدهد. شوینده‌ها هم به صورت عمومی و هم به شکل اختصاصی برای انواع پوست ساخته می‌شوند.
مرطوب کننده و آبرسان : تفاوت خیلی بارزی بین این دو محصول وجود ندارد ولی مرطوب کننده‌ها معمولاً چرب هستند و باعث جلوگیری از تبخیر رطوبت پوست می‌شوند. آبرسان‌ها معمولاً چرب نیستند و موادی‌اند که می‌توانند رطوبت را جذب و حفظ کنند؛ مثل هیالورونیک اسید. نکته‌ی مهم این است که حتی پوست‌های چرب نیز به مرطوب کننده یا آبرسان نیاز دارند. البته برای پوست‌های چرب بهتر است از آبرسان‌های برپایه‌ی آب که ضد آکنه هستند استفاده کنید.
ضد آفتاب : کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ را ۱۵ دقیقه قبل از خروج از منزل به پوست خود بزنید. چون ۱۵ دقیقه زمان می‌برد که کرم ضد آفتاب فعال شود. کسانی که پوست‌های تیره‌تری دارند باید بیشتر از خود در برابر آفتاب محافظت کنند؛ چرا که رفع لکه‌های تیره‌ی پوست دشواتر است. بهترین انتخاب، ضد آفتاب‌های طیف وسیع (Broad-Spectrum) هستند.
سرم‌ها : سرم‌های دارای ویتامین C یا افکتورهای رشد یا پپتیدها را بهتر است صبح‌ها و زیر کرم ضد آفتاب استفاده کنید. برای استفاده از رتینول‌ها و رتینوئیدها بهترین زمان شب است. استفاده از سرم‌ها الزامی نیست ولی ۳ قدم پیشین الزامی هستند.
بزرگترین عامل آسیب به پوست نور آفتاب است
وی افزود: یکی از مواردی که خیلی مهم است استفاده از ضد آفتاب است برخی از افراد اهمیت استفاده از ضد آفتاب و مقداری که باید استفاده شود را نمی دانند، بزرگترین عامل آسیب رسان به پوست پدیده افزایش سن نیست بلکه نور آفتاب است. سن پوست توسط عوامل زیادی معین می شود، مصرف آب، ژنتیک، تغذیه اما مهمترین عامل نور آفتاب است که باعث می شود رنگ دانه های پوست بیشتر تولید شوند و ایجاد کدری و تیرگی در پوست کنند و چین و چروک و خطوط ریز را به وجود آورند باعث می شود کلاژن پوست کمتر شود و سیستم ایمنی پوست را ضعیف نماید و احتمال ایجاد سرطان پوست را افزایش دهد.
نکات مورد توجه در خرید ضدآفتاب
نور آفتاب امواجی دارد به نام امواج ماوراء بنفش که شامل چند طول موج است نوع C که طول موج کمی دارد و بیشترین سطح انرژی را دارد اما در لایه ازون و و سطح اتمسفر جذب می شود و به زمین نمی رسد و نوع دیگر B است (UVB) که طول موجی بیشتری دارد و انرژی کمتری و آسیب کمتری نسبت به نوع C به پوست وارد می کند و همان اشعه ای است که با عث آفتاب سوختگی می شود و هرچه آفتاب سوختگی بیشتر باشد درصد ابتلا به سرطان پوست نیز بیشتر می شود. و نوع دیگر A است(UVA) که بیشترین طول موج را دارد و می تواند تا لایه میانی پوست نفوذ کند عامل پیری و چین چروک ها است و در منزل نیز باید ضد آفتاب تمدید شود چرا که UVA طول موج زیادی دارد و از پنجره وارد منزل می شود و روند پیری سریع تر صورت می گیرد اگر توجه کرده باشید روی همه ضد آفتاب ها UVA و برخی دیگر هم UVA و UVB درج شده است بنابراین هنگام خرید به این نکات توجه نمایید.
چگونگی استفاده از ضد آفتاب
وی در ادامه چگونگی استفاده از ضد آفتاب را توضیح داد: بیست دقیقه قبل از اینکه از خانه بیرون روید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید تا در این فاصله زمانی جذب پوست شود و اثر محافظت کننده ایجاد گردد و هر 3 ساعت یک بار باید تمدید شود و افرادی که وارد استخر و آب می شوند باید هر یک ساعت ضد آفتاب را تمدید کنند.
فرزانه برزگری در مورد مقدار استفاده از کرم ضد آفتاب گفت: به طور علمی برای هر سانتی متر پوست 2میلی گرم کرم لازم است اما برای اینکه مقدار آن را بهتر متوجه شوید باید گفت اگر خروجی ضد آفتاب کوچک و باریک باشد اندازه 2 انگشت و اگر خروجی بزرگتر باشد اندازه 2 بند انگشت زده کافی است .
وی در ادامه افزود: ضد آفتاب باید در تمام فصول استفاده شود، زاویه تابش نور متفاوت است اما اشعه ماوراء بنفش همچنان وجود دارد.
میزان اهمیت درصد SPF
دکتر برزگری با تاکید بر استفاده از ضد آفتاب گفت: اگر کسی می خواهد یک روش برای مراقبت از پوست را دائم رعایت کند باید حتما ضد آفتاب استفاده نماید و مسئله دیگر مقدار SPF ضد آفتاب است برخی فکر می کنند که باید از SPF زیاد در تابستان استفاده نمایند برای اینکه متوجه شوید درصد SPF چقدر موثر است از فرمول و ضدآفتاب مسئله SPFاست، زیر استفاده نمایید:
100 تقسیم بر مقدار SPF = X و سپس عدد 100 را منهای X نمایید، عدد بدست آمده درصدی است که از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند. به طور مثال یک ضد آفتاب با SPF =100 به مقدار 99 درصد از پوست محافظت می نماید و SPF =25 با 96 درصد از پوست محافظت می کند و این تفاوت زیادی ندارد و هر چه SPF بالاتر باشد مقدار چربی کرم نیز بیشتر می شود و ممکن است باعث جوش شود بنابراین از SPF30 تا SPF50 استفاده شود بهتر است.

حدیث عباسی|

آدرس: بافق- خیابان وحشی بافقی- جنب داروخانه دکتر تشکری
شماره تماس: 09963197871