هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ایجاد روحیه امیدبخشی

ایجاد روحیه امیدبخشی



مشکلات حقوقی بزرگترین شرکت تولید کننده سنگ آهن کشور هنوز حل نشده است و کارگران و کارکنان آنان حقوق معوقه خود را جویا می باشند؛ که از سوی کارفرما بطور کامل پرداخت نشده است! این در حالی است که به اذعان تنی چند از کارگران این شرکت، بارگیری سنگ آهن ادامه دارد و روزانه واگن های حمل سنگ به سمت کارخانه ذوب آهن اصفهان در حال خروج هستند. از سوی دیگر تریلرها هم کم و بیش در حال بارگیری این سنگ معدنی هستند. به رغم تلاش های صورت گرفته از سوی مسئولان این شرکت برای خروج از این بن بست، هنوز گشایشی در مراودات مالی آن صورت نگرفته است و وضعیت به حالت سابق بازنگشته است؛ گرچه برخی معتقدند" گهی زین به پشت و گهی پشت به زین"؛ یعنی زمانی که حقوق بالا دریافت می کردند، اکنون یک مدتی هم وضع به همین قاعده، پیش برود و در مثلی دیگر " هر سرازیری، سربالایی هم دارد." 
 این طرز تفکر، کمی عجولانه به نظر می رسد! به هر حال، زندگی خرج دارد و کار کردن در شرایط معدنی برای کارگران این شرکت، سختی های خاص خودش را دارد که نمی توان با مشاغل دیگر آن را مقایسه کرد. 
 آنچه که در اینجا به آن اشاره خواهم نمود، این است که تامین اشتغال مردم یکی از وظایف دولت است که در اصول قانون اساسی از این مساله به صراحت نام رفته است!  در اصل سوم، دولت موظف شده نهایت تلاش خود را در جهت نیل به "  پی‌ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‏های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه  "  برای مردم بردارد.
بافق در خصوص مسایل کارگری، سرزمین تلخی هاست! وضعیت نابسامان کارخانه کاشی و سرامیک زمرد بافق، شاهد این مدعاست! حال چه باید کرد! از سوی این شرکت معدنی تولید خود را از دست نداده؛ گرچه به مانند پیش از رکود نیست از سوی دیگر دارای مطالبات معوقه که نتوانسته آن را وصول نماید؛ هر چند که فعالیت هایی صورت گرفته  است و در مثال به جای پول از برخی واحدهای فولاد،ی حوالجات آهن دریافت کرده است؛ولی این پایان ماجرا نیست و باید فکری اساسی نسبت به این شرکت نمود. 
بسیاری از طرح های توسعه ایی این شرکت در گرو پول و اعتبار است که از طریق منابع داخلی باید تامین شود. اگر منبعی نباشد سرنوشت این طرح ها به کجا خواهد رسید؟ مسئولان دولتی و صندوق بازنشستگی فولاد باید فکری عاجل نسبت به این شرکت داشته باشند؛ پیش از این که دیر بشود! کمک در وصول مطالبات گام موثری در ایجاد روحیه امیدبخشی به این کارگران و زحمت کشان عرصه فولاد کشور خواهد بود.