هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آیا می دانید

آیا می دانید



گردآوری:علی خواجه بافقی| آیا می دانید:  لقب امام زاده عبدالله ... ظهیر الدین عبدا.. بن موسی بن جعفر 0(علیه السلام) مدفون در شهرستان بافق می باشد و .نقاش حرم مطهر امامزاده عبدا... مرحوم «ملاحسین نقاش باشی» بافقی می باشد.
آیا می دانید: زیبایی آرامگاه و بنا و گردی گنبد  امام زاده عبدا...واقعاً در نوع خود کم نظیر است وساختمان آن متعلق به قرن سوم هجری می باشد.
معماری گنبد ،رواق و مقبره امامزاد ه از قرن پنجم هجری آغاز و بر طبق شواهد موجود در قرن هفتم پایان یافته است. بنای گنبد از نظر شعاع و دَوَران در جهان بی نظیر است.و بنای این بقعه در سال 244(ه-ق) پایان یافته است
دو طرف درب ورودی مشرف به صحن، دو آب انبار و سقاخانه ساخته شده بود که توسط مرحوم باقر سقا سال ها آب می شد و افتخار سقایی آستانه را داشت.
آیا می دانید: حاکم بافق فردی به نام «عباس راد» نام داشته که سر درب، هشتی و گلدسته ها به دستور وی خراب شده است.   (برگرفته از کتاب یاقوت طیبه اثر حجت الاسلام سید علی طباطبایی)
آیا می دانید: اگر جاده «گزو »بازگشایی می شد حدود 50 کیلومتر جاده بافق به منطقه سبز دشت نزدیکتر می شد.
آیا می دانید: اگر جاده بافق به خرانق وصل شود مدت زمانی که ما می توانیم به شهر ساری و سمنان و گرگان سفر کنیم 5 ساعت بیشتر نخواهد شد.
آیا می دانید: که از بلوار سنگ آهن تا جاده خرانق 110 کیلومتر بیشتر نیست.
آیا می دانید: فاصله تا معدن  D19هشتاد کیلومتر می باشد.
آیا می دانیدکه: 50 تا 55 کیلومتر جاده خرانق توسط قسمت راهسازی شرکت سنگ آهن آماده  آسفالت است.
آیا می دانیدکه: 45 کیلومتر از جاده یزد به بافق هنوز دوبانده نشده است.
آیا می دانیدکه: جاده معدن سه چاهون یک جاده اختصاصی می باشد و به تأیید اداره مسکن و راه و شهرسازی نرسیده است