هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اگر موضوعی را خیلی موشکافی کنید، تهدید می شوید

اگر موضوعی را خیلی موشکافی کنید، تهدید می شوید


اگر موضوعی را خیلی موشکافی کنید، تهدید می شوید

17 مرداد در تقویم ملی ایران به عنوان "روز خبرنگار" نامگذاری شده است. واژه "خبرنگار" يادآور زحمات خالصانه افرادي است كه در راه اعتلاي بشریت از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند و از هیچ خطری نمی هراسند.
خبرنگار هفته نامه افق کویر به بهانه این روز گفتگویی اختصاصی با یکی از خبرنگاران شهرستان انجام داده است که در ادامه آن را می خوانید.
افق کویر: خودتان را معرفی کنید؟ از فعالیت های خود برای خوانندگان توضیحاتی ارئه دهید؟
محمد علی قاسم زاده بافقی، متولد 1360و بافقی می باشم. دارای مدرک تحصیلی لیسانس الهیات از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی هستم که این رشته را نیز به خاطر بحث خبرگزاری انتخاب نمودم. معتقدم به صرف علاقه نمی توان کار نمود و باید تخصص نیز در این راه وجود داشته باشد؛ از سال 85 عضو هیئت تحریریه افق کویر بوده ام. بیشتر علاقه دارم در بحث فرهنگی مذهبی مطالعه نمایم، کارمند دانشگاه آزاد هستم از افتخاراتم این است که در محیط فرهنگی فعالیت نموده ام. و دارای دو فرزند پسر می باشم. 
افق کویر: چرا از سایت بافق فردا در زمانی که مخاطبان خود را جذب نموده بود از سردبیری و خبرنگاری کناره گیری نمودید؟
کناره گیری من بر خلاف تصور خیلی از افراد موضوع شخصی بود. سایت بافق فردا به کمک اعضای مجمع صنفی راه اندازی شد و در این راه خدا همچنان به ما کمک کرد اگر خبرها مردمی باشد خواننده خواهد داشت. باید بگویم همچنان در هیئت تحریریه این سایت فعالیت دارم.
افق کویر: اولین کار خبرنگاری شما کجا بود؟
اولین خبرنگاری که داشتم همراه با مدیر مسئول هفته نامه افق کویر به دیدار اسرافیل احمدیه مدیر عامل اسبق شرکت سنگ آهن رفته بودم.
افق کویر: اکنون از سایت بافق فردا رضایت دارید؟
رضایت توسط خوانندگان و مردم باید مطرح گردد و هنوز در این زمینه نمی توان قضاوت کرد. باید صبر کرد  تا سردبیر نیز تعیین شود.
افق کویر: دیدگاه شما در مورد خبرنگار خوب چیست؟
کسی که بتواند موضوع و مشکل را به سرانجام برساند از خیلی از خواسته های خود برای رسیدن به اهدافش می گذرد؛ اما در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. شغل و زندگیتان تحت الشجاع قرار می گیرد؛ اگر موضوعی را خیلی موشکافی کنید تهدید می شوید؛ اما مردم دوست دارند جزئیات موضوع را بدانند.
افق کویر: رسانه‌ها برای حل مشکلات شهر چه کمکی می توانند انجام دهند؟
رسانه در دنیای امروزی و در کشورهای پیشرفته توان قوی دارد و بزرگترین ابزاری است که متأسفانه از زمان تأسیس تاکنون دست صاحبان زر و زور است؛ به نظر من برای حل مشکلات نیاز به دانستن هست؛ باید دانست تا تحلیل کرد و از شایعه پراکنی جلوگیری نمود. حضرت علی(ع) می فرمایند: مردم دشمن چیزی هستند که نمی‌دانند.
افق کویر: رسالت خبرنگاری یعنی چه و آیا خبرنگاران شهرستان بافق توانسته اند به رسالت عظیم خود دست یابند؟
رسالت مربوط به نبی است؛ اما اعتمادی که اکنون از سوی مردم برای اثرگذاری اخبارخبرنگاران ایجاد شده است قابل تقدیر است؛ اما هنوز راه زیادی داریم. نفوذ نشریات و سایت ها را در انتخابات دیدیم؛ تمام کسانی که حمایت کننده ای در رسانه ها داشتند الآن نماینده ای در شوراها دارند. این تحلیل است؛ اما اگر شناسایی نمی گردیدند، چگونه مردم به آن‌ها رأی می‌دادند؛ ولی وقتی اعتصابات سنگ آهن به جای چهار روز در چهل روز جمع می گردد معلوم می شود هنوز کار زیاد است؛چرا اتفاق نظر در بین سایت ها و نشریات وجود ندارد؟! بافق در استان یزد یکی از شهر هایی هست که مردم شدیداً به رسانه ها اعتماد دارند و پشتیبان اصلی، مردم هستند. رسانه هایی داریم که در استان برای افراد مطلب می نویسند و خواننده ای هم ندارند.
در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن
شرط اول قدم آن است که مجنون باشی
راضیه بیکی