هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اگر قرار است معدن خصوصی شود حتماً حق و حقوق کارگران داده شود

اگر قرار است معدن خصوصی شود حتماً حق و حقوق کارگران داده شود


اگر قرار است معدن خصوصی شود حتماً حق و حقوق کارگران داده شود

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، چندتن از کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی به عنوان نماینده کارگران آن شرکت در درباره خصوصی سازی شرکت سنگ آهن به دفت هفته نامه مراجعه و گفتگویی با خبرنگار آن هفته نامه انجام دادن که در ادامه این گفتگو را می خوانیم:
افق کویر: خودتان را معرفی کنید:
کاظم کارگران هستم، 15سال سابقه کار در شرکت سنگ‌آهن را دارم و در قسمت استخراج مشغول به کار هستم.
افق کویر: نظر شما در مورد خصوصی سازی شرکت سنگ آهن چیست؟
با خصوصی سازی شرکت سنگ‌آهن مخالف می‌باشم؛ بدین علت که شرکت خصوصی مال شخص محسوب می‌شود، هر چند که در عمل، به اصل 44 قانون اساسی موافق می باشم و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله) وقتی که بخواهد اجرا شود باید سهام به افراد و ملت داده شود نه اینکه به شخص.
وی افزود: متأسفانه وقتی که به شخص واگذار شد، مانند معدن( ...) می شود که هنوز عیدی کارگران را نداده‌ است یا مثل شرکتی که با حداقل وسیله و یا با ورشکستگی آمد و نصف بافق را به جیب زد.
افق کویر: چه انتظاری از مسئولین دارید؟
مسئولان تلاش خود را انجام دهند، علی‌الخصوص فرمانداری، شورای شهر، امام جمعه معزز که بزرگان و مسئولان شهر محسوب می شوند؛ به هر طریقی که می‌توانند از اعتراضات خیابانی جلوگیری کنند و من حدس می زنم که اعتراض خواهد شد؛ چون ملت و مردم بافق می خواهند حقشان ضایع نشود.
افق کویر: چه انتظاری از مردم دارید؟
از مردم هم انتظار داریم که پشتیبان هم باشند و دوشادوش مسئولان باشند و با آنان همراهی کنند تا حقمان ضایع نشود.
کارگران افزود: فولاد بافق که اول دولتی بود، یکدفعه به بخش خصوصی رفت و متأسفانه تاکنون، راه‌اندازی نشده است. در نتیجه سنگ‌آهن می شود چادرملو که عوارضی به بهاباد نمی دهد. تمام بدبختی های اخیر معدن شامل عوارض و آلایندگی‌های زیستی آن مال ماست؛ حتی آب شرب مناسبی نداریم، هیچ توسعه ای انجام نخواهد شد، اگر بدین شکل سنگ‌آهن به بخش خصوصی برود! اگر بافقی‌ها سهام آن را عهده‌دار نشوند خودشان می‌توانند مقدرات معدن را در دست بگیرند.
در ادامه یکی دیگر از کارگران که خودش را علی محمد قاسمی با 14 سال سابقه کار در قسمت فنی معرفی کرد گفت: نیروی تبدیل وضعیت شرکت سنگ‌آهن طبق اصل 44 قانون اساسی خصوصی سازی انجام می شود؛ ولی چگونه انجام شدن آن مهم است. آنچه که می دانیم بایست درصد بالایی از خود آن شرکت، به کارگران آن مجموعه تعلق گیرد؛ در کل من موافق اینچنین واگذار شدن شرکت سنگ‌آهن به بخش خصوصی نیستم که هیچ عایدی و منفعتی نصیب شهر و استان نشود.
قاسمی افزود: چند سالی هست که عنوان شده شرکت دارد خصوصی می شود؛ اینطور که گفته شده کل معدن به فولاد و صندوق بازنشستگی تعلق می گیرد و در کل اگر قرار است معدن خصوصی شود حتماً حق و حقوق کارگران داده شود.
وی گفت: چند درصد به کارگران واگذار شود یعضی 5 درصد، نامه هایی که شورای شهر نوشته اند، 15 (13)درصد برای کل مجموعه بافق و دو درصد عوارض قبلی بوده و 1 درصد آلودگی محیط زیست.
علی محمد قاسمی تصریح کرد: اگر خصوصی سازی این طور جدی باشد سهام به کارکنان و شهر تعلق بگیرد موافق هستیم در غیر اینصورت خیر؛ چون بافق کارخانه‌های جوار معدنی ندارد و باید مهاجرت کنند و شهر خالی خواهد شد. دست هایی پشت پرده هست که ابوطالبی را برداشتند و یک نفر اصفهانی جای آن آمده است. هر چند که از مدیر فعلی شرکت بخاطر کارهای خوب و ارزنده تقدیر و تشکر داریم که برای بافق و کارکنان زحمت کشیده است.
افق کویر: از مسئولین چه انتظاری دارید؟
از مسؤلین انتظار داریم که مجدانه پیگیری کنند و نگذارند حق مردم ضایع شود. مردم همانطور که اردیبهشت 90 به خیابان ریختند و متأسفانه به آنان «انگ» چسباندند و اگر مسئولان پیگیری نکنند خدای نخواسته اتفاق بدی خواهد افتاد.
افق کویر: چه انتظاری از مردم دارید؟
از مردم انتظار دارم و تقاضامندم همانگونه که پیرو ولایت هستند مطیع اوامر مسؤلان باشند تا جایی که احساس بشود پیگیر هستند؛ مخصوصاً اعضای شورای شهر و کل مسؤلین دیگر و مردم ازمسؤلین بخواهند که از طریق قانون پیگیر باشند.
یکی دیگر از کارگرها که تمایلی نداشت تا نامش در این گفتگو ذکر شود به پرسشهای مطرح شده هفته نامه پاسخ داد که می خوانیم:
افق‌کویر: نظر شما در مورد خصوصی سازی شرکت سنگ آهن چیست؟
اگر طبق دستور مقام معظم رهبری باشد بله، و اگر نباشد خیر! وی توضیح داد که مقام معظم رهبری در مورد خصوصی سازی صنایع مادر تأکید دارند مثل معادن، صنایع پتروشیمی، چاه‌های نفت به بخش خصوصی واگذار نشود.
وی گفت: کاری که در شرکت سنگ‌آهن انجام شده، متأسفانه بر اساس نظر مقام معظم رهبری(مدظله) نیست؛ چون که اول باید به منطقه درصدی تعلق گیرد، دوم)بیشتر به مناطقی که کمتر توسعه یافته و بافق هم در این فهرست قرار دارد، سوم) درصدی از سهام هم باید به کارگران و کارکنان شرکت تعلق گیرد.
افق کویر: از مسئولین چه انتظاری دارید؟
انتظار من از مسؤلان آن است، ضمن تقدیر و تشکر از آنها می خواهم بگویم که در ابتدا قدمی که بر می دارند فقط در راه رضای خداوند و تلاش بیش از حد انتظار باشد، مسئولان اگر اختلافی در زمینه خصوصی‌سازی شرکت سنگ‌آهن دارند کنار بگذارند و با وحدت و همدلی تا موفقیت پیش بروند.
افق کویر: از مردم چه انتظاری دارید؟
و از مردم می خواهم که دوشادوش مسئولان قدم بردارند تا باعث دلگرمی آنها شوند و جهت رسیدن به اهداف و توسعه شهر حرکت کنند.