هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اگر صورتجلسه باعث اختلاف و تفرقه شود؛ پشیزی ارزش ندارد!

اگر صورتجلسه باعث اختلاف و تفرقه شود؛ پشیزی ارزش ندارد!



به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، دهمین نشست مجمع هم اندیشی توسعه بافق، صبح روز تاسوعا در ساختمان پژوهش شرکت سنگ آهن مرکزی واقع در آهنشهر برگزار گردید که در این نشست دبیران کارگروههای تخصصی این مجمع هم اندیشی گزارش کوتاهی از برگزاری جلسات خود ارائه نمودند.
"محمد جواد فتاحی" دبیر کارگروه بهداشت و درمان بافق ضمن بیان کمبود امکانات در حوزه بهداشت و درمان و پیگیریهایی صورت گرفته درخصوص دستگاه سی تی اسکن گفت: بیمارستان ولیعصر(عج) باید به سمت هیئت امنایی  پیش برود که بتوان نیروی متخصص جذب کند؛ شاید این مسئله، بیمارستان را از لحاظ بودجه دولتی دور کند.
وی با بیان طرح کاهش تعرفه‌ها در بیمارستان بافق گفت: رایزنی در این باره صورت بگیرد تا بتوان پزشکان متخصص را جذب نمود.
دکتر "میرترابی"، متخصص داخلی، با بیش از 23 سال سابقه خدمت در خصوص ارتقاء سلامت و بهداشت در بافق گفت: در بافق دو معضل هست، یکی عدم خودباوری، تصور این است که فکر می‌کنیم از بیرون  برای بافق باید بیایند و کار کنند، ما تمامی تخصص‌ها را در خارج از بافق توسط بومیان بافق داریم. درمان این بیماری تعامل با رسانه‌ها و امام جمعه بزرگوار شهر است، اما معضل دیگر تجهیزات می باشد؛ بیمارستان از لحاظ امکانات خوب است و محروم نیست، بلکه مظلوم هست و به نظر می رسد که کوتاهی از مسئولان بوده که نتوانسته اند خدمات بیمارستان را به مردم ارائه کنند.
وی افزود: ممکن است برای ما بافق شهر خوبی باشد، ولی این را باید گفت که نیازهای متخصصان را باید تأمین کرد و مسئولین؛ از جمله فرمانداری،شورای اسلامی شهر و بیمارستان باید زمینه اقامت آنها را فراهم نمایند.
 "حمید رضا فخاری زاده" دبیر کارگروه صنعت و معدن در این نشست گفت: این کمیته جنبه مشورتی دارد و در دو صورت تشکیل می‌شود یا نیاز اداره هست و یا نیاز شهر و تاکنون نیازی احساس نشده است.
وی گفت: دید خوبی نسبت به تعاونی ها در بافق نیست، چرا؟! چون با شکست مواجه شده است. یکی شرکت‌ کاشی و سرامیک زمرد و دیگری تعاونی معدنچیان. باید در سمت‌های اعضای هیئت مدیره نیروهای فعال، توانمند و شجاع به کار گرفت.
"محمد علی قاسم زاده"، دبیر کمیته فرهنگی در این نشست افزود: موضوع اسفناک میراث فرهنگی در بافق طی جلسات بررسی شد و در قالب صورت جلسه‌ای مسایل طرح شد و در نهایت منجر به این شد که شهردار و رییس میراث فرهنگی بعد از شش ماه که از انتصاب میراث فرهنگی می گذشت همدیگر را ملاقات کردند.
"علی میرابی" دبیر کارگروه عمران و شهرسازی هم گفت: در جلسات تشکیل شده از دو دیدگاه مسایل بافق بررسی شد؛ یکی طرح‌های عمرانی و شهرسازی و دیگری طرح‌های ورزشی. وی همچنین از شورای شهر خواست تا کلیه طرح‌های شهر در این کمیته مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی با بیان دغدغه کارگروه گفت: تلاش بر این بوده که از افرادی که تخصص لازم را دارند استفاده شود و ما هیچگونه بحث حزبی و گرایش سیاسی نداریم و فقط در جهت توسعه شهر حرکت می کنیم.
" محمد رنجبر" رئیس شورای شهر بافق در ادامه جلسه افزود: از اردیبشهت مسئله خصوصی سازی شرکت سنگ آهن موجب دغدغه برای شهر شد و این مسئله منجر به صورتجلسه 9/6/93 در خصوص مباحث شرکت سنگ آهن گردید.

هدف تقابل نیست

"محمد رضا صباغیان" نماینده کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی در ادامه گفت: از شهر بافق هر آنچه که توانستند برده اند و در بافق اگر کاری شده کارهای معمول بوده است. در شهرهای اطراف مثل (اردکان) بالغ بر چندین طرح عمرانی افتتاح شده، اردکان به گونه ای رفتار کرده که شهر به سمت صنعتی برود. در اردکان مجتمع گندله سازی هست؛ ولی در اینجا هنوز بحث احداث یک کارخانه فقط  مطرح هست.
وی افزود: جمعی که باید بنشینیم و مسائل را بررسی کنیم، نداریم، ولی دربرخی شهرها خلاف این است. هدف ما تعامل هست، ولی یک سری اختلاف سلیقه هست باید حل کنیم، هدف تقابل نیست.
صباغیان افزود: مردم دغدغه دارند که جمع می شوند و اعتراض می کنند؛ هر صورتجلسه ای که شده بعد از مدتی فراموش شد. کارخانه های زیادی از بافق رفت، زن و مرد بافق خبر دارند. موضوع اصلی 15 درصد هست و ما باید از حقوق خودمان دفاع کنیم. اگر این جلسات باشد دیگر نیازی به اعتصاب و اعتراض نیست، ولی یک موقعی می شود که ظرفیت و گنجایش وجود ندارد.
وی تصریح نمود: صورتجلسه فراموش نشود، جلسه، جلسه ایرادگرفتن نیست و از ظرفیت ها استفاده شود. در بحث آریز اگر هفته نامه خبر آن را کار نمی کرد و به آن نمی پرداخت مسئله تمام می شد و تا جایی که می گفتند که آریز جزء بافق نیست.
دکتر "کاظم برخورداری" افزود: یکی از مسائل مهم راه اندازی دانشکده معدن دانشگاه یزد است، این قضیه باید تسریع بشود تا بتوان در سال 94 دانشجو  گرفت.
"حجت الاسلام و المسلمین حاج سید جواد سلیمانی" عنوان نمود: چند روز پیش مرا دعوت کردند،  این جلسات که سه سال هست تشکیل می‌شود خروجی این جلسات چیست؟ اگر فایده ای ندارد من حاضر نیستم شرکت کنم.
وی افزود: آقایان گفتند کمیته های مختلف داریم، ولی به عنوان یک روحانی وظیفه دارم آنچه که در این حوزه شکل گرفته عرض کنم. در بافق بحمدا... حوزه علمیه خواهران و برادران فعالیت دارند. همچنین روحانیتی که برای وعظ به اینجا می آیند  با من هماهنگی دارند.
سلیمانی تصریح نمود: باید تصویر زیبایی از بافق به سطح استان و کشور ارائه کنیم. امیدوارم این نشست و هم فکری‌ها دلها را به هم نزدیک کند.
"محمد جواد عسکری" مدیر عامل شرکت سنگ آهن گفت: شعار دادیم شهرمان فقط می خواهد صنعتی شود، صنعتی فقط در معدن نیست.
وی افزود:در تفاهم نامه بالغ بر 3000 میلیارد عقد قرارداد بسته ایم، اگر آگلومراسیون سال 87 راه افتاده بود مجبور شده بودیم که یک واحد فولاد داشته باشیم. در بحث فولاد همه مطالعات انجام شده بود ولی عقب افتاد.
وی گفت: واحدها باید احداث شود تا معادن ما از بافق نرود، وقتی که واحدی ساخته گردید و نیروی انسانی جمع کرد دولت آن واحد را تعطیل نمی کند.
"امیرحسین تفکری"، فرماندار اسبق بافق، یکی دیگر از اعضای مجمع هم اندیشی گفت: در جریان تلاش ها و پیگیری ها هستیم و خواهش داریم کلیه مسئولین استان این کارگروه را بازوی قوی خود بدانند، اگر کارها تاریخ نداشته باشد،  بندها به فراموشی سپرده می شود، ما مارگزیده هستیم.

اگر صورتجلسه باعث اختلاف و تفرقه شود؛ پشیزی  ارزش ندارد

دکتر "محمد علی طالبی" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد افزود: خیلی از مسایل را به کف جامعه می کشانیم و بعد جمع کردن آن غیرمشکل است. وقتی مباحث عمومی می شود، حرف و حدیث ها زیاد شده و در پاسخگویی آن دچار زحمت می شویم. متأسفانه می بینیم باز این مسئله ادامه دارد. این نخبگان که باید مسایل را آنالیز کنند در مواقع حساس کنار می روند. به عنوان مثال کارگروه فرهنگی در مواقع اعتراضات جلسه ای نداشته است، باید تأثیرگذاری خودش را نشان می داد.
وی تصریح نمود: باید مطالبات پیگیری بشود تا از آسیب ها جلوگیری شود. نخبگان در این مواقع باید جلو بشوند. متأسفانه برخی مسایل رسانه ای می شود؛ به عنوان مثال نقطه آریز که یک مسئله عمومی شد و سر زبان مردم انداختند. من تأکیدم این است که این فرصت فراهم هست و مردم همراه نخبگان جامعه هستند و هم در سطح شهر، استان و ملی. چرا؟! چون دولت فعلی برایش، نظرات مردم مهم است. در چنین جمع هایی کمک کنند به روند توسعه شهرستان و  تلاش شود تا هر موضوع کوچکی را به سمت مردم و عموم نکشیم و از آن جلوگیری کنیم.
وی گفت: من درباره صورتجلسه قصد صحبت نداشتم، این صورتجلسه حدود نیم ساعت بیشتر طول نکشیده، ولی برای آن از شب تا صبح تصمیم گیری شد. همه ما باید تلاش کنیم تا مفاد این صورتجلسه محقق شود. پشت هر صورتجلسه مذاکره و تلاشی صورت گرفته است.
وی افزود: درباره بحث 15 درصد که به عنوان مطالبه اصلی مطرح شده، مذاکره کننده‌ها عنوان کردند محل قانونی باشد و از سوی دیگر، همان شب، صندوق بازنشستگی فولاد چون از سهم خودش می خواست مخالفت کرده تا جایی که شهرستان پیشنهاد جایگزین مطرح کرد. پیشنهادهای خوبی هم مطرح شد، ولی در نهایت قولی بود که «دریه» در جلسه داد که موضوع از طریق تهران پیگیری و بررسی شود و راهکار قانونی آن مدنظر باشد.
طالبی گفت: مبنای قضاوت فقط صورتجلسه نباشد و مسایل حقوقی و مباحث دیگر پشت این قضیه هست. خواهش دارم که دوستان با تعامل و هم اندیشی جلو برویم و صورتجلسه مبنای تقابل نشود و تاریخ تعیین کنیم که مثلاً آقای فرماندار بیا و گزارش بده که باعث دور از هم شدن می شود. اگر این صورتجلسه باعث اختلاف و تفرقه شود این صورتجلسه پشیزی از لحاظ من ارزش ندارد.
وی عنوان نمود: در قالب تعاملات مسائل جلو برود. الآن وقت آن نیست که بخواهیم ذهن مردم و کارگران را درگیر این مسایل کنیم. این آمادگی هست نوع برخورد و سعه صدر نسبت به همه اتفاقات و جریانات محیطی را فراهم کرده که بتوانیم همدلی را تقویت کنیم. یک ذهنیت تاریخی نسبت به مسئولین در بافق هست و مسئولین را در تقابل با خود می بینند که شاید حق با مردم باشد. ولی امروزه این احساس نیست و خود را در مقابل مردم نمی بینیم و مردم این احساس را داشته باشند که با کارگزاران دولت به راحتی می توانند صحبت کنند.
وی افزود: الآن شرایط خیلی خوبی فراهم شده که یک بخشی در سنگ آهن هست، ولی همه در سنگ آهن نیست. دیدگاه من این است که شهر دچار چالش نشود. مقام معظم رهبری سکاندار، رییس جمهوری شخصیت دوم وهمه اینها مشاور دارند و مسایل را در کنار هم حل می کنند. افرادی که تخصص دارند در هر رشته ای از آنها استفاده کنیم. این متخصصان و مشاوران بر روی مشکلات بافق بحث و بررسی کنند و کمک به مدیریت شهر شود و با صفا و صمیمیت و راهکار قانونی مشکل را حل و فصل کنیم.

تغییر و تحول دل کندن از تمام دل بستگی هاست

در ادامه "مهدی طلایی مقدم" فرماندار بافق گفت: نامه 16 مصوبه وزیر را پذیرفت. وی اشاره به 16 مورد اشاره کرد کل این 16 مورد به تصمیم هیئت مدیره رسید و ابلاغ کردیم و اولویت بندی شده است.
- سطح شغلی: قرار هست اضافه شود.
- تعهدی دادند از نیروی بومی استفاده کنند.
- دو درصد عمران و آبادانی هم دارد پرداخت می شود.
- اجرای طرح ها از پیمانکاران بومی
- تکمیل ورزشگاه کارگران: هنوز کار مانده
- دی کلینیک هم پیگیر هستیم.
- برنامه زمانبندی با یک ماه تأخیر به ما اعلام  شد که اکنون با بنر به سطح شهر زده اند و ما مرتب رصد می کنیم.
- بحث صنایع جوار معدنی دو جلسه برگزار شد یکی در تهران. موضوع گندله حل شد که از منابع داخلی شرکت تأمین شود.
- مجموع استان استانداری و شهرستان فرمانداری مسئول پیگیری این صورتجلسه هست.
- همه کمک بشود تا کارها با هم حل بشود، نمودار پر نشود. شما برنامه بدهید.
فرماندار افزود: کدام یک از ما توانستیم در بافق تغییر و تحول ایجاد کنیم و فقط نشستیم و گفتیم آقا بافق عقب افتاد!!! تغییر و تحول در بافق کار ساده ای نیست و کار بزرگی است. پایه و اساس این تغییر و تحول دل کندن از تمام دل بستگی هاست. در بافق اگر می خواهید این اتفاق بیفتد باید پا پیش بگذارید سنگ آهن در خیلی از مسائل می توانسته دل قوت ما باشد تبدیل به ضعف شده در بعضی جاها، خیلی جاها که می توانسته فرصت برای ما باشد تبدیل به یک تهدید شده است. در مدارس بیایید بررسی کنید وضعیت تحصیلیشان و علاقمندیشان و بحث نیروی کار در شهرستان، بافق پتانسیل های دیگری هم دارد مغفول مانده؛ چرا به آن نمی پردازید؟! چرا به آن توجه نمی کنید؛ اگر می خواهید در بافق تغییر و تحول را در جامعه ایجاد کنیم.
وی گفت: سنگ آهن را تا حالا دوست داشتیم و خیلی برایمان ارزشمند بوده و آن را داریم، ولی باید به مسائل دیگر هم توجه کنیم. امروز ماهی تیلاپیلا رقمی حدود 2/3 میلیارد دلار ارز آوری برای کشور دارد و هنوز ما در کشور ماهی تیلاپیلا تولید نمی کنیم و مصرف کننده اش هم هستیم و چرا در بافق شروع نکنیم ما که در اینجا مرکز تحقیقات آن را داریم. مطمئناً اگر در بحث تیلاپیلا به آن بپردازیم در بحث های اقتصادی از سنگ آهن جلو می زند.
فرماندار افزود: پتانسیل در شهرستان وجود دارد و ریشه و کار اساسی را بگذارید بر وحدت، همدلی، اعتماد، شعار ندهیم و وقتی بیرون رفتیم طور دیگری رفتارکنیم و در بحث های توسعه ای اگر می خواهیم به توسعه برسیم باید هم صدا شویم. از نظر علمی، عملی، تحقیقاتی کار توسعه بدون همدلی به جایی نمی رسد. مقام معظم رهبری فرمودند: من می دانم مهمترین مسئله شما آب است چون همه استان گفتند آب و کارهای خوبی در سطح استان انجام شد. ما باید تغییر و تحول را از خودمان شروع کنیم.
وی تصریح نمود: با آمدن بحث های سیاسی و مسائل امنیتی و گروههای مختلف در بین مردم دیوار بی اعتمادی در شهرستان بافق بین مسئولین و مردم ایجاد شد و این دیوار چیزی نیست که کلنگ به دست بگیریم و خراب کنیم و یک شبه همه چیزخراب شود و ما باید به مردم اعتماد کنیم ،هیچ اتفاقی نمی افتد، باید گزارش کار به مردم بدهیم، اما در چارچوب و دستور العمل خاصی، تحریک کردن مردم با گزارش دادن به مردم دو چیز متفاوت است و به ضرر شهرستان است.