هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اگر بودجه ای برای باز سازی مساجد هست عادلانه تقسیم شود

اگر بودجه ای برای باز سازی مساجد هست عادلانه تقسیم شود



 به گزارش هفته نامه افق کویر، ضمن گرامی داشت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، خرسندیم که کانون های فرهنگی هنری مساجد در این مدت زمان بیست و پنج ساله نشان داده اند نقش شایسته ای در توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی داشته اند به همین مناسبت با "سید علی اصغر حسینی "  مرد 50 ساله که نسل به نسل توانسته اند مسجد بزرگ امام حسین (ع) واقع در خیابان مهدیه را به خوبی اداره کنند، گفتگویی انجام دادیم : 
 افق کویر  از چند سالگی در مسجد امام حسین (ع) فعالیت می کنید؟
از5 سالگی، وقتی  که پدرم خادم آنجا بود به مسجد می رفتم، بعد از فوت پدرم  تقریبا 20 سال است که خادم مسجد هستم و مدیریت مسجد را بر عهده گرفته ام .
 افق کویر مسجد چند سال ساخته شده است ؟
مسجد 240 سال سابقه دارد که توسط زن خیری بنام "ام کلثوم" بنا شده است. زمانی که مسجد ساخته شده است در شهرستان بافق " سید " زیاد نبوده است، خادم و امام جماعت سید از تفت به شهرستان بافق آمده اند و امام جماعتش از نسل "سید گل سرخ"بوده اند و تا آنجایی که من اطلاع دارم  در زمان قدیم که 5 برادر بوده اند که ازکربلا به شیراز آمده اند و از شیراز به تفت آمدند و هر 5 برادر خادم بوده اندکه یکی از برادران به شهرستان  بافق می آید و خادم مسجد امام حسین (ع) می شود که از نسل  به ترتیب"سید محمد علی تفتی " ، "سیدعبدا... حسینی"، "سید محمد حسینی" ،"سید رضا حسینی" ،"سید حاجی حسینی"، "سید محمد حسینی"  بوده اند و الان هم من هستم که مسجد امام حسین (ع) را بر عهده گرفته ام.
 افق کویر آیا پس از شما پسرتان تمایل دارد که راه شما را ادامه بدهد یا خیر؟
هیچ وقت نپرسیدم، بستگی به کارش دارد ولی در حال حاضر" مکبر "مسجد می باشد.
از پدربزرگوارتان که خادم مسجد امام حسین بودند خاطره ای دارید یا خیر؟
 تنها خاطره ای که به یاد دارم این است که پدر و عموی من خادم مسجد بودند، بعد از فوت عمویم پدرم در سنگ آهن مشغول به کار بود که مردم به پدرم می گویند مسجد خادم ندارد و به همین دلیل پدرم کارش را رها می کند و خادم مسجد می شود و مسجد را به عنوان شغل افتخاری به عهده می گیرد و خاطره ای دیگراین است که پدرم در زمان قدیم چاوشی می کردند و در گوش فرزندان تازه به دنیا آمده اذان می گفت. 
 افق کویر اگر پدر شما خادم نبود آیا شما باز خادم مسجد می شدید یا خیر؟
 نمی دانم، ولی علاقه زیادی به مسجد داشتم و دارم .
 افق کویر چه افرادی در مسجد امام حسین(ع) امام جماعت بوده اند؟
آیت ا... سید جواد میرغنی زاده، ، سید علی میرغنی زاده،سید جعفر میرغنی زاده، سید جوادمیرغنی زاده ، سید محمد صالح میر غنی زاده امام جماعت مسجد امام حسین بوده اند.
 افق کویر مسجد چگونه می تواند جوانان را به خود جذب کند؟
با برنامه هایی که در مسجد برگزار می شود و حتی در مسجد جلسات قرآن را فعال تر کرده ایم از قبل، هرسال به تمامی افرادی که به مسجد می آیند افطاری می دهیم، دعای کمیل در شبهای جمعه می خوانیم، برنامه های اردو داریم.
افق کویر آیا امسال برنامه هایی دارید که نوجوانان بیشتربه مسجد جذب شوند؟ 
برنامه در نظر داریم، اما دستمان خالی است  و بودجه کافی  نداریم، یک موضوع  دیگر این است که چون کانون های دیگرهم فعالیت می کنند بچه ها تقسیم شده اند در کانون ها و در حال فعالیت هستند.
 افق کویر آیا حسینیه ای که در مقابل مسجد ساخته شده است منظره مسجد را نگرفته است؟
بله گرفته است ولی کنار مسجد طرح شهرداری می باشد که خیلی وقت اجرا نشده و قرار شده است مسجد کنار خیابان دیده شود.
 افق کویر آیا مسجد وقفیاتی دارد؟
وقفیات خادم و امام جماعت دارد که حتی وقفیات پول نصف برج خادم و امام جماعت را نمی دهد.  
  افق کویر حرف پایانی:
دو تا مسجد قدیمی در شهر است که یکی مسجد امام حسین (ع) می باشد، درسال 1360توسط آیت ا... میرغنی زاده که تا سال  1364 امام جماعت بودند، در این مدت آیت ا... میرغنی زاده  مسجد را بازسازی می کند. مسجد قدیمی تقریبا به 200متر بوده است که در سال 1360 در زمان حیات "حجت الاسلام سید جواد میرغنی زاده "حدود600 متر به مسجد اضافه شده است، و یک خانه اهدایی از حاج رضا جمعه ای که 300 متر  به مسجد اهدا شده است و 1500متر زمین در همان اطراف است که قرار شده به مسجد اضافه شود اما با وجود زمین های اهدایی که به مسجد شده اما بودجه نداریم که مسجد را بازسازی کنیم و از مسئولین تقاضا دارم اگر امکاناتی است به طور مساوی بین مساجد تقسیم کنند، چون مسجد در بافق زیاد است  و همچنین مساجد را اولویت بندی کنند.