هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اگر با مشکلات یارانه ای دست و پنجه نرم می‌کنید بخوانید

اگر با مشکلات یارانه ای دست و پنجه نرم می‌کنید بخوانید


اگر با مشکلات یارانه ای دست و پنجه نرم می‌کنید بخوانید

نزدیک به چهار سال است که زندگی خصوصی، سیاست عمومی و وضعیت فرهنگی و اقتصادی ایرانیان با مسأله مهمی به نام «یارانه» گره خورده است و به جرأت می‌توان گفت که این واژه به صورت طنز و جدی یکی از پرکاربردترین مفاهیم بوده است؛ البته این ویژگی فرهنگ عامه ایرانیان می‌باشد که در کنار تحلیل‌های دقیق اقتصادی و اجتماعی هر مسأله، موضوع را به دیده طنز نیز به چالش می‌کشند. شاید لازم باشد سویه‌های طنز‌آمیز و کیفیت و ماهیت لطیفه‌ها و داستان‌های فکاهی که درباره مسأله یارانه‌ها درست شده است را در تحلیل علمی مورد بررسی قرار گیرد و این امر به نظر می‌رسد می‌تواند به شناخت روان جامعه ایرانی کمک کند. 
خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر در خصوص مسائل و مشکلات پیش آمده در خصوص یارانه ها برای شهروندان گفتگویی با هادی یزدانی مسئول برنامه ریزی و امور اقتصادی فرمانداری و دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه های شهرستان بافق انجام داده است که توجه شما خوانندگان عزیز را به آن جلب می‌نماییم.
افق‌کویر: چگونه می‌توان از واریز نقدی یارانه مطلع شد؟
مردم می‌توانند با وارد کردن کد ملی و سریال شناسنامه در سامانه‌ی رفاهی از چهار رقم آخر شماره حساب، نام بانک و اطلاعات واریز از واریز یارانه نقدی خانوارها مطلع شوند.
افق‌کویر: آیا افراد تحت پوشش خانوارهایی که سرپرست از دریافت یارانه‌ی نقدی انصراف داده‌اند، می‌توانند ثبت‌نام نمایند؟
در صورتی که سرپرست خانوار هر یک از زوجین، انصراف خود را از دریافت یارانه نقدی در سامانه‌ی رفاهی ثبت نموده باشد، امکان ثبت‌نام و واریز یارانه نقدی برای اعضای زیر مجموعه وجود ندارد.
افق‌کویر: مواردی که اصلاحیه نیاز دارند و یا در حال حاضر از طریق فرمانداری قابل ویرایش است کدام است؟
این برنامه صرفاً شامل خانوارهایی است که اشتباهاً تعداد اعضای خانوار خود را به تعداد کمتر در سامانه رفاهی ثبت نموده اند می باشد که می‌بایست به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی سرپرست و کلیه‌ی اعضای زیرمجموعه‌ی خود به فرمانداری مراجعه نمایند پس از بررسی مدارک هویتی سرپرست و اعضاء زیرمجموعه، اطلاعات اینگونه خانوارها را در قالب فایل اکسل، به معاونت برنامه‌ریزی و استانداری ارسال و از آنجا نیز پس از تجمیع به سازمان هدفمندی یارانه ها ارسال می‌گردد.
افق‌کویر: در خصوص تولدهای جدید خانوارها چه اقداماتی را می‌بایست انجام دهند؟
قبلاًٌ تولدهای جدید از ناحیه‌ی دفاتر پلیس‌+10 شهرستان‌ها ثبت می‌شد؛ ولی در حال حاضر طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت‌نام تولدهای جدید صرفاً از طریق سامانه‌ی رفاهی و با استعلام از سامانه‌ی ثبت احوال صورت می‌پذیرد و تنها اقداماتی که می‌بایست از ناحیه‌ی متقاضیان صورت پذیرد این است که حتماً نسبت به تهیه‌ی شناسنامه هویتی نوزاد اقدام کرده باشند تا در سامانه‌ی ثبت احوال ثبت گردد.
افق‌کویر: مواردی هست که علیرغم ثبت‌نام بابت دریافتی یارانه‌های نقدی اعلام می‌شود یارانه‌ای به حسابتان واریز نشده است به کجا باید مراجعه نمایند؟
این افراد می‌بایست با در دست داشتن کارت ملی و شماره حساب به بانک مربوطه مراجعه نمایند طبق هماهنگی که با بانک‌های شهرستان صورت پذیرفته است مقرر گردید در مواردی که علیرغم ثبت‌نام در مرحله دوم دریافت یارانه‌های نقدی و همچنین ثبت شماره حساب از طریق بانک، یارانه‌ای به حسابشان واریز شده است. متصدیان محترم بانک، با سیستم E-BANK موضوع را پیگیری و یا با تماس با واحد انفورماتیک بانک در سرپرستی استان به رفع مشکل بپردازند. به عنوان مثال این مشکل ممکن است با ایجاد نواقص یا اشتباهی که در حین ثبت و اعلام شماره حساب صورت پذیرفته باشد، روی داده باشد که مأمورین و متصدیان در بانکها انشاءا... با سعه‌ی صدر به رفع مشکل مذکور می‌پردازند.
افق‌کویر: کدام دسته از خانوارها برای ویرایش و یا اصلاح اطلاعات اقتصادی خود می‌توانند به دفتر پلیس+10 شهرستان مراجعه نمایند؟
صرفاً خانوارهایی که در بازه‌ی زمانی 20 الی 31 فروردین ماه سال جاری یا همان مرحله دوم ثبت نام یارانه‌های نقدی، نسبت به ثبت نام مجدد خود در سامانه‌ی رفاهی اقدام نموده اند، می‌توانند به منظور انجام تغییرات ناشی از وقایع حیاتی نظیر ازدواج، فوت و طلاق به همراه مدارک و مستندات لازم به دفتر پلیس +10 شهرستان مراجعه نمایند؛ البته شایان به ذکر است که موارد طلاق و یا در شرف طلاق‌بودن و هم‌چنین فوت سرپرست قبل از مراجعه به دفتر پلیس+10 می بایست با در دست داشتن مدارک و مستندات به منظور بررسی‌های لازم به فرمانداری مراجعه نمایند تا در موارد خاص با مجوز فرمانداری و از طریق معرفی نامه به پلیس +10 ، تغییرات لازم صورت پذیرد.
افق‌کویر: خانوارهای نیروهای مسلح که از طریق خود نیروهای مسلح ثبت نام شده اند برای ثبت وقایع چهارگانه ی حیاتی چه اقدامی باید انجام دهند؟
خانوارهایی که از ناحیه ی یگانهای نیروهای مسلح ثبت نام شده اند می بایست برای انجام تغییرات بعد خانوار و ثبت وقایع چهارگانه ی حیاتی به یگان خدمتی خود مراجعه نمایند تا اقدامات لازم در این خصوص برای ایشان صورت پذیرد.
افق‌کویر: آیا برای خانوارهایی که در مرحله دوم یارانه ها ثبت نام نکرده و یا موفق به ثبت نام صحیح نشده اند امکان ثبت نام مجدد فراهم می باشد؟
طبق اعلام رسمی سازمان هدفمندسازی یارانه ها با عنایت به اینکه، زمان ثبت نام مجدد در سامانه ی رفاهی از 20 الی 31 فروردین ماه سالجاری تعیین گردید؛ لذا ثبت نام نکردن در مهلت مقرر به منزله ی انصراف از دریافت یارانه ی نقدی تلقی شده و خانوار به عنوان منصرف تشخیص داده شده است؛ البته با توجه اینکه سیاست دولت تدبیر و امید ثبت نام از نیازمندان واقعی دریافت یارانه های نقدی بوده و هست، لذا بنده به کرات چه به صورت حضوری در استانداری یزد و چه در قالب گزارش تلفنی و کتبی، موارد خاص نیازمند که موفق به ثبت نام نشده اند را به استانداری اعلام نموده و دغدغه‌ی ایشان را یادآور شده ام، مرجع تصمیم گیری صرفاً سازمان هدفمندسازی یارانه ها می باشد که تاکنون برنامه ای برای ثبت نام جدید ندارد؛ البته امیدوارم تمهیداتی اندیشیده شود تا موارد خاص و نیازمند که در سطح شهرستان چند خانوار هم بیشتر نیستند نیز بتوانند اقدام به ثبت نام نمایند؛ البته لازم به توضیح است در طول زمان ثبت‌نام اطلاع‌رسانی مناسب از طریق رسانه‌های صوتی و تصویری، جراید، نشریات و سایر دستگاه‌های ارتباطی به متقاضیان دریافت یارانه های نقدی صورت پذیرفته بود.
افق‌کویر: مردم در خصوص چه مواردی می بایست مستقیماً به فرمانداری مراجعه نمایند.
آن دسته از خانوارهایی که به دلایل مختلف از جمله (فقدان سرپرست، زندانی بودن سرپرست، مهجور بودن و متواری بودن سرپرست، اعتیاد سرپرست، مفتون بودن متقاضی تغییر سرپرست خانوار خود هستند می‌بایست با در دست داشتن مدارک لازم در ابتدا به فرمانداری مراجعه و پس از تشکیل پرونده در قالب کمیسیون ماده 9 مطابق مفاد شیوه نامه اجرایی دستورالعمل ماده 9 آیین نامه ماده 7 قانون هدفمندکردن یارانه ها و طی مراحل قانونی با ارایه‌ی معرفی‌نامه به پلیس + 10 شهرستان اقدام به ثبت تغییرات نمایند.
لازم به توضیح است که پس از ثبت تغییرات از ناحیه ی دفتر پلیس + 10 متقاضیان حتماً می بایست با مراجعه به بانک، شماره حساب خود را به متصدی مربوطه اعلام تا نسبت به ثبت آن در سامانه‌ی رفاهی سازمان هدفمندسازی اقدام نمایند؛ البته علاوه بر تغییر سرپرست که در بالا ذکر شد، مواردی نیز در قالب تفکیک یارانه‌ی نقدی دیده شده است که به عنوان مثال می‌توان به تفکیک یارانه نقدی افراد در شرف طلاق و یا سایر مواردی که پس از مراجعه به فرمانداری شرایط و صلاحیت لازم  را برای تفکیک داشته باشند، اشاره نمود.
هم چنین همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد موارد طلاق نیز برای بررسی های لازم و جلوگیری از مشکلات بعدی به فرمانداری مراجعه نمایند.