هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اگر این باج خواهی‌ها ادامه یابد قطعاً به مردم اعلام می‌کنیم

اگر این باج خواهی‌ها ادامه یابد قطعاً به مردم اعلام می‌کنیم


محمد صالح جوکار در گفتگو با هفته نامه افق کویر در مورد بعضی از باج خواهی ها گفت:

خبرنگار هفته نامه افق کویر در گفتگویی ویژه با محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی به پرسش های مطرح شده از سوی این هفته نامه پاسخ داد که در ادامه این گفتگو را می خوانید. 
افق کویر: آخرین وضعیت حوزه انتخابیه استان یزد به کجا رسید؟ به نظر شما در این سال آخر احتمال حل شدن این مسئله وجود دارد؟ آخرین پیشنهادها در چه موضوعی بوده است؟ و آخرین پیشنهادی که اعلام شد این بود اردکان، میبد/خاتم ، ابرکوه/ بافق، مهریز و بهاباد/ یزد و صدوق، آیا مورد تأیید نماینده‌ها است یا اینکه در استان با مخالفت‌هایی مواجه هست؟
حوزه انتخابیه هنوز در حد کمیسیون مطرح است و اکثر نمایندگان قبول دارند. 
افق‌کویر: موضوع بودجه که اعتراض داشتید به کجا رسید؟
درآمدها از هشتصد و اندی به هفتصد رسید و کاهش پیدا کرد؛ اما در بودجه‌های عمرانی افزایش داشتیم و کاهشی که بود جبران شد. همچنین مشکلی در مورد ارزش افزوده معادن بود که این موضوع متأسفانه حذف شد.
افق‌کویر: عوارض معادن که قرار بود حذف شود به کجا رسید؟
عوارض سر جای خود باقی است و بخش خصوصی و دولتی دارد.
افق‌کویر: هنگام انتخابات معتقد بودید که معادن نباید بر خام‌فروشی تأکید کنند و باید سازماندهی شود بعد از سه سال چه نتایجی را کسب کردید؟
به نتایج خوبی رسیدیم. امروز در بعضی از مواد خام درصدهای عوارض صادرات بالا برده شده است و برای صادر کننده قابل صرفه نیست.
متأسفانه سامانه‌های فولادی که در کشور داریم بعضی از آنها از خوراک مستقیم معدن نمی‌توانند استفاده کنند.
برای معادنی مانند: چادرملو و سنگ‌آهن بافق، اگر یک مرحله فرآوری وجود داشته باشد و بتوانیم فولادهای خود را در داخل کشور تولید کنیم دیگر نیاز به خام فروشی نیست، در کشور 8 میلیون تن فولاد در نوبت تکمیل داریم اگر این 8 میلیون تن به نتیجه برسد سرمایه خام‌فروشی نخواهیم داشت.
افق‌کویر: تغییر فرمانداران که در حال انجام است آیا با هماهنگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است؟
در مورد هماهنگی با نمایندگان دیگر در جریان نیستم؛ ولی بعضاً هماهنگی‌های با من صورت می‌گیرد.» جوکار هنگام بیان این مطلب تأکید زیادی بر روی بعضاً داشت و تلاش خبرنگار برای یافتن پاسخ این پرسش که آیا وی از این روند راضی هست یا خیر بی نتیجه ماند».
وی افزود:  نظرم این هست اگر مدیریتی به کار گرفته می‌شود مدیریتی با نیت خیر، کاردان، متعهد و فهمیده و متحول باشد وگرنه موضوعیت این تغییر و تحولات زیر سئوال می‌باشد.
نماینده مردم یزد و اشکذر تصریح کرد: تغییر و تحول یک مدیر در هر جایی که می‌خواهد باشد بایستی به گونه‌ای باشد که حرکت را به سمت اهداف سریعتر کند و شتاب را بالا ببرد. اگر به هر دلیلی باعث کندی سرعت نسبت به نیل به سوی اهداف باشد این خلاف قانون است.
جوکار گفت: این نوع نسل نصب مدیریت می‌تواند تبعات بسیار زیادی برای استان داشته باشد. استان یزد هم نیاز به یک انرژی مثبت دارد برای حرکت به جلو ، حرکت در حال حاضر کندمی باشد و با این وضعیت قطعاً نمی‌توانیم به اهداف خودمان دست پیدا کنیم. به هر صورت تحول در داخل کشور خیلی سریع انجام می‌شود. ما باید جلوتر از این تحول حرکت کنیم؛ حتی همسان‌سازی هم برای ما سخت است. اگر جلوتر از این تحول حرکت کنیم می‌توانیم فرصتها‌ و مزیتهایی را برای استان خودمان بسازیم؛ ولی ا گر بخواهیم از این تحولات عقب‌تر باشیم قطعاً مشکلاتی گریبانگیرمان خواهد شد.
افق‌کویر: حدود هشت ماه است که دولت تدبیر و امید شروع به کار کرده است. در دو سال گذشته دوران خدمت شما با مشکلات مدیریتی که در استان بوده همزمان شده است و شما حداقل ساکت بوده‌اید و حالا این شبهه پیش می‎آید که آیا مد نظر شما افراد خاصی از گروه خاصی هست یا اینکه صحبتهای شما بحث فراجناحی هست و بیشتر بحث استان مدنظر شما هست؟ 
همان زمان اعلام کردم و گفتم: دخالتی در عزل و نصبها نمی‌کنم؛ ولی قطعاً در فرآیند نتایج کار دخالت می‌کنم. نقش نماینده و وظیفه او در جامعه این هست. برای من مهم است که مشکلات اساسی که استان دارد این مشکلات چگونه می‌خواهد حل شود.
وی افزود: در بحثهای امنیت، آب، کشاورزی، صنعت، معدن و فرهنگ دغدغه‌هایی داریم. این دغدغه‌ها را مدیران باید مرتفع کنند.
اگر بتوانند این کار را انجام دهند می‌خواهد دولت دهم باشد می‌خواهد دولت یازدهم؛ برای ما تفاوتی نمی‌کند. هر دو لتی که می‌آید باید به مردم خدمات بدهد و خدمات هم توسط مدیران داده می‌شود اگر مدیران توانمندی داشته باشیم این خدمات با بهترین نحو ارائه خواهد شد و مردم هم رضایت‌مندی دارند.
جوکار ادامه داد: در بخش ادارات بحثی به نام سیستم و سامانه‌های ادارات داریم که یک قسمت آن مدیریت است؛ اگر عناصر مهم را در یک اداره مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهیم یکی از آن‌ها مدیر هست، دوم سامانه‌های اداری هستند که در آنجا می‌باشد، موضوع سوم کارکنان هستند و موضوع چهارم ارباب رجوع که مردم باشند. در این بسته مدیریتی، مدیر و کارکنان جایگاه بسیار مهمی دارند؛ ولی آن فردی که این بسته را مدیریت می‌کند شخص مدیر هست. فرایند شکل‌گیری کار نیز مهم است. به هر صورت بسیاری از بخش‌نامه‌ها دست و پاگیر هست و ادارات ما در یک سیر کاغذبازی افتاده‌اند که این موضوع برای مدیر دست و پاگیر شده است.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس گفت: در جلسه‌ای که با حضور ریاست جمهوری اسلامی داشتیم به این موضوع تأکید شد و وی هم بر آن صحه گذاشتند. ادارات ما چابک نیستند و این کاری به مدیر ندارد؛ ولی انگیزه کارکنان برای خدمت به ارباب رجوع کار مدیریت است. اینکه مدیریت یک فرایند رسیدگی به امورات ما اهل ریسک نباشند و بخواهند که کار را با روزمرگی به پیش بروند به جایی نخواهیم رسید.
وی تصریح کرد: بعضی از کارها که با شتاب‌زدگی انجام می‌شود جواب نمی‌دهد؛ مثل «سبد کالا». سئوال من این هست ما بعد از 35 سال آیا شبکه توزیع با اعتبار در کشور نداریم؟! آیا هنوز افرادی را نداریم که گوش زد کننداین قبیل کارها به کشور صدمه می‌زند؟! آیا ما هنوز نتوانستیم تبعات این نوع کارها را پیش‌بینی کنیم؟! متأسفانه اگر همه این‌ها را متوجه دولت کنیم عده‌ای این کار را انجام دادند و خلاف بود.
وی گفت: برای ما بد هست که رئیس جمهور ما بیاید عذرخواهی کند. نباید دست به این کارها بزنیم. پولی که از بیت‌المال هزینه می‌شود مردم هم باید رضایت‌مندی داشته باشند، این درست نیست. مرحله  دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را داریم این خیلی مهم است. مدیران ما در بوته آزمایش هستند درهر صورت ما بعد از چند سال گذشتن از این مرحله و دغدغه‌ خاطر مردم اگر تصمیم بدی بگیریم خطا کردیم.
جوکار افزود: ما کشوری نیستیم که دائم آزمایش و خطا بکنیم، ما کشوری هستیم که سیر کوپنی، دفترچه‌ای و جنگ را طی کرده ایم. بعد از همه این‌ها اینقدر تجربه داریم که تجربیاتمان را به کشورهای دیگر ارائه کنیم. 
وی با بیان اینکه تغییر و تحولات خوب هست که انجام شود گفت: مدیران بایستی احساس امنیت کنند اگر مدیری بنا است تغییر کند تغیرش بدهیم. اگر مدیر ماندنی هست باید به او بگوییم که تو ماندی و تا این مدت کارت را به جلو ببر تا با برنامه جلو ببرد. در حال حاضر خیلی از جایگاه‌های مدیریتی ما متزلزل هست در خیلی از جاها سرپرست هم نداریم؛ مثلاً مدیر کل ارشاد را عزل می‌کنند و فردی را می‌گذارند سرپرست. نه این سرپرست کارش را انجام می‌دهد و نه مدیر کل! بلافاصله باید جایگزینی‌ها انجام گیرد. 
محمد صالح جوکار افزود: متأسفانه بعضی از باج‌خواهی‌ها صورت می‌گیرد . اگر این روند را بخواهند ادامه بدهند به طور جدی برخورد خواهیم کرد؛ بعضاً می‌خواهند تصمیم‌گیرنده برای کل استان باشند هر کسی باید به اندازه جایگاه خودش حرف بزند. درست هست که نماینده کل استان و کشور هستم؛ ولی در مسائل استان هم باید قدر و سهم خودم را بدانم که کجای کار هستم. زیادی خواهی کردن درست نیست. اگر بخواهند کارهایشان را با تهدید و تطمیع در استان جلو ببرند با آن موافق نیستیم و اگر بخواهند به این روش‌ها ادامه دهند قطعاً به مردم اعلام می‌کنیم.
افق کویر: به نظر شما دغدغه‌های رهبری که در سخنان اوایل سال بیان نمودند چیست؟ و مجلس چه تدبیری قرار است بیندیشد؟
رهبری دو بحث مد نظرشان بود؛ بحث فرهنگ و اقتصاد. که بعد از آن اعلام کردند با تلاش ملی، عزم ملی و روحیه جهادی. جامعه ما جامعه فرهنگی است. استان ما استان فرهنگی است اگر استان یزد فرهنگ خودش را از دست بدهد دیگر استان یزد نیست ماهیت و هویت کشور ما کشور فرهنگی است، نظام ما هم نظام فرهنگی است؛ یعنی آنچه که برچسب ما در دنیا هست برچسب فرهنگی است.
وی ادامه داد: آنچه را که موجب پیروزی‌ها و پیشرفت ما شد موضوع فرهنگ است؛ اگر امروز توانستیم مرزها را جلوتر از مرزهای جغرافیایی ببریم  به خاطر فرهنگ و اعتقاداتمان است و اگر امروز توانستیم تأثیرگذار در عرصه بین‌الملل و عرصه منطقه‌ای باشیم به خاطر فرهنگ‌مان است و هیچ چیز دیگر نیست. 
جوکار افزود: امروز در عرصه دفاعی خیلی رشد پیدا کردیم. در عرصه دفاعی جزء چندین کشور دنیا هستیم و تولید موشک‌های بالستیک را داریم، در عرصه صنعت هسته‌ای، صنعت، هوا و فضا و پزشکی در دنیا حرف برای گفتن داریم؛ ولی هیچکدام از آن‌ها حوزه موفقیت نیست؛ الّا فرهنگ ما. 
محمد صالح جوکار گفت: دشمن به دنبال تخریب این فرهنگ هست متأسفانه در داخل کشور عده‌ای باور ندارند؛ اگر افراد بی‌اعتقاد در عرصه فرهنگ پیدا شوند و بخواهند مدیریت فرهنگی را بر عهده بگیرند کار ما با مشکل مواجه می‌شود؛ یعنی هر چه که عناصر فرهنگی برای ما موفقیت به همراه داشته است امروز از آنها جدا شویم. 
وی تصریح کرد: در آینده کار مدیریت فرهنگی سخت‌تر خواهد شد. هر چقدر فرهنگ معمولمان از فرهنگ مکتوبمان فاصله بگیرد، یعنی تفکرات دینی ما با آن رفتار ما فاصله بگیرد کار مدیریت فرهنگی سخت‌تر می‌شود، کار وی این است که  فرهنگ معمول را منطبق با فرهنگ مکتوب کند. اگر این کار را کرد گفته می‌شود مدیریت موفق است؛ ولی اگر مدیریتی باشد که بخواهد بین فرهنگ معمول و مکتوب ما فاصله بیندازد فاجعه است.
جوکار عنوان کرد: امروز دغدغه‌ خاطره‌هایی در عرصه تولیدات فرهنگی، سینما و دیگر بخش‌ها تأثیرگذار است. امروز احتیاج داریم به تولیداتی که هم  پاسخگو نسل امروزی باشد و هم اثربخشی داشته باشد. 
نماینده مردم یزد و اشکذر افزود: توجه به مراکز آموزشی و مراکز دینی، توجه به تشکل‌های فرهنگی که با عمق جان و دل کار می‌کنند اهمیت دارد. دردو بخش اقتصاد مقاومتی و بخش فرهنگی مجلس می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد و مؤلفه‌هایی که می‌تواند مؤثر باشد را مجلس به قانون تبدیل کند. یکسری قوانینی که داریم که باید در آن اصلاحات انجام دهیم و بستر و فضایی را ایجاد کنیم تا مدیران فرهنگی لایق و توانمند و مؤمن و معتقدی که هستند این فضا برای آنها باز شود که آنها فعالیت‌های فرهنگی را داشته باشند.