هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اگر از کاربران شبکه های اجتماعی هستید حتما بخوانید

اگر از کاربران شبکه های اجتماعی هستید حتما بخوانید



رئیس پلیس فتا کهگیلویه و بویراحمد ازکاربران فضای مجازی عضو شبکه های اجتماعی خواست به کسانی که در لیست دوستان آنان قرار می گیرند، اعتماد نکنند.
به گزارش سرویس حوادث جام نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ " عبدالمطلب مرتضویان " گفت: بررسی ها نشان می دهد حضور برخی از کاربران ایرانی در فضای شبکه های اجتماعی با مخاطراتی در رابطه با تهدید حریم خصوصی آنان مواجه می شود، اظهار داشت: سهل انگاری این دسته از کاربران، گاه صدمات جدی جبران ناپذیری به آنان وارد می کند.
رئیس پلیس فتا در ادامه با اشاره به اینکه اعتماد به مخاطب یا کسانی است که در لیست دوستان شما قرار می گیرند مهم ترین چالش در شبکه های اجتماعی اینترنتی است، بیان داشت: مطالعه سبک کاربری کاربران ایرانی نشان می دهد که معمولاً کاربران درخواست سایر کاربران برای دوستی را به راحتی می پذیرند و این در حالی است که در شبکه های اجتماعی دوست یابی تنها دوستان و آشنایان در فضای واقعی در این فضا نیز نسبت به اتصال و اشتراک گذاری اطلاعات و محتوا اقدام می کنند.
در پایان سرهنگ مرتضویان از کاربران شبکه های اجتماعی خواست، با رعایت نکات ایمنی ذیل از حریم خصوصی خود در فضای سایبر محافظت نمایند.
مراقب جعل هویت باشید :
یکی از مهمترین موضوعاتی که کاربران را تهدید می کند موضوع جعل هویت بوده به خصوص در زمانی که کاربر در زمینه ای جزو افراد سرشناس و شناخته شده باشد. در صورتی که در حیطه ی کسب و کار یا حوزه ی اجتماعی خود، فرد سرشناسی هستید، ممکن است افراد دیگری با سوء استفاده از محتواها و اطلاعاتی که شما به صورت عمومی به اشتراک گذاشته اید، با نام و هویت جعلی شما و با راه اندازی صفحات مشابه، دست به اخاذی، کلاهبرداری و سایر اقدامات مجرمانه دست بزنند، از این رو هوشیاری در حفظ اطلاعات و محتواهای خصوصی کاملاً اهمیت دارد.
اسرار ملی و سازمانی را افشاء نکنید:
سازمان ها، شرکت یا موسسه ای که در آن کار می کنید، قطعاً اطلاعاتی را در اختیار شما می گذارد که انتظار دارد شما آن ها را به صورت محرمانه نزد خود نگه دارید. برخی از شبکه های اجتماعی نیز طوری طراحی گردیده اند که ناخواسته افراد را به ورطه جاسوسی می کشانند، برای مثال برخی شبکه های اجتماعی مبتنی بر جانمایی، که افراد نام و نشان خیابان ها، اماکن و مراکز مهم و حساس را به اشتراک می گذارند، عملاً کارکرد جاسوسی دارند و به راحتی این امکان را به دشمن می‌دهند که به اطلاعات مکانی مراکز مهم و حساس و حیاتی بدون کمترین زحمتی دسترسی داشته باشند.
مراقب کرم های رایانه ای و تروجان ها باشید:
برخی از خدمات شبکه های اجتماعی مثل اپلیکیشن ها در دل خود، کرم های رایانه ای و تروجان ها را انتشار می دهند، بنابراین در فضای شبکه های اجتماعی، به هر خدمتی که از سوی کاربران دیگر به شما پیشنهاد می شود اعتماد نکنید.
توافق نامه  محرمانگی اطلاعات را مطالعه کنید:
با مطالعه ی توافق نامه سیاست های محرمانگی، متوجه خواهید شد که کدام دسته از اطلاعات که شما در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، ممکن است در معرض خطر قرار گیرد، این کار به شما کمک می کند با دقت بیشتری از این شبکه ها استفاده کنید.
به هر ناشناسی اعتماد نکنید:
فضای شبکه های اجتماعی مملو از کاربرانی است که با هویت های جعلی و برای مقاصد خاص مثل کلاهبرداری، اشاعه مسائل ضد اخلاقی و سایر اقدامات غیرقانونی و مجرمانه نسبت به ارتباط گیری با کاربران اقدام می کنند. از این رو از پذیرفتن افرادی که با هویت، تصاویر و طرح مطالب اغوا کننده سعی در ارتباط گیری و افزودن شما به لیست دوستان یا علاقمندان صفحه ی خود هستند، اجتناب نمائید.
تنظیمات حریم خصوصی را انجام دهید:
تمامی شبکه های اجتماعی، ابزارهایی را در اختیار شما می گذارند که نسبت به تنظیم حوزه ی حریم خصوصی خود اقدام کنید. با استفاده از این ابزارها می توانید با خیال راحت تر نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات با دوستان اقدام کنید و دسترسی دیگران را محدود نمایید.