هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آنجا که زمان ساکن می‌شود

آنجا که زمان ساکن می‌شود



ایرسا| سیزدهم دی ماه سالروز رویش هفته نامه ایست که اولین قدم خود را در عرصه خبر شروع کرد. اول راه بودن با تجربه کم، در عرصه خبر، اما دریغ از اینکه چه در پیش روی این عزیزان فرهنگ دوست است. مشتاقانه شب و روز وقت گذاشتن برای چیزی که ارزش مادی نداشت؛ اما با کمک دستان باد بزن باف مادری هزینه ساخت مغازه و مخارج اولیه شروع شد و شوق پسرانش که همت کردند تا واقعیت های شهرشان را نشان دهند. 
در سال 1377 مدیرمسئول و صاحب امتیاز با توجه به علاقمندی خود تصمیم گرفت حرف دل و رویدادهای شهرش را به گونه ای به مردم، مسئولین و دیگر مخاطبین انتقال دهد تا اینکه اولین انتشار خود را در سیزدهم دی ماه نهایی کرد؛ در ابتدا به صورت 9 پیش شماره آغاز شد، دوستان فرهنگ و خبر همگی، دست در دست هم دادند تا اینکه مجوز هفته نامه افق کویر به صورت هفته نامه ای محلی و با گستره توزیع استان یزد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ شد. مشکلاتی در ابتدای کار وجود داشت، نیاز به امکانات چاپ، رایانه، کمبود کاغذ و نبود هزاران مشکل دیگر در پیش روی این هفته نامه بود. با اینکه ماهنامه تعطیل شده ره آورد بافق و ماهنامه نامنظم داخلی دانشگاه آزاد واحد بافق تازه کار خود را شروع کرده بودند این هفته نامه توانست خودش را خوب در استان نشان دهد. سالیان سال گذشت و با پیشرفت تکنولوژی و همت دوستان و خانواده، هفته نامه از حالت صفحه بندی دستی که کاری طاقت فرسا بود با خرید نرم افزارهای خاص برای اولین بار در شهر، چهره نشریه را دگرگون کند. افراد و مسئولین متعددی با نشریه همکاری کردند، بعضاً دست یاری در دستان آنها گذاشتند و شاید هم از پشت خنجر زدند. افرادی آمدند که در ابتدا دوستدار و بعداً علیه آن ها شدند، به هر حال در جامعه امروزی چیزی بدیهی است و نباید انتظار آن چنانی داشت و این نشریه با 17 سال سابقه کاری خود افرادی را دیده و با چم و خم مطبوعات آشنا شده! آن جا که از نشریه شکایت شد، جز چند نفری از آن دفاع نکردند و به دلیل ترس از دست دادن منافع و پُست خود، پا پس کشیدند؛ ولی با تلاش و اراده مدیرمسئول، هیئت تحریریه و دوستداران بیشمار عرصه فرهنگ و هنر و اطلاع رسانی در برابر همه ناملایمات ایستادند و مقاومت کردند و سربلند بیرون آمدند. نشریه از بسیاری از ارگان ها و افراد خبر منتشر کرد و در جاهایی آن ها را به نقد کشاند، حتی الامکان واقعیت ها را بیان کرده و هرجا که نگفت طبق قانون مطبوعات در بیان مطالب آزاد نبود! افراد متعددی در این نشریه کار خود را در عرصه خبر شروع کردند و الان در شهرمان توانستند خوش بدرخشند و نشریه افتخار می کند که توانسته قدمی در این عرصه بردارد و با وجود مشکلات فراوان نگذاشت "کرکره آن پایین آید" خوشبختانه امروزه به قول یکی از مخالفین قرار نیست بر روی گیشه های مغازه خاک بخورد و طرفدارنی دارد که مشتاقانه دوست دارند تا عصر یکشنبه و به موقع این نشریه را هر هفته بخوانند. بحمدا... این هفته‌نامه توانسته در زمینه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... مخاطبینی داشته باشد. در چند سال اخیر تغییراتی در هفته نامه صورت گرفته و از نظر صفحه آرایی با نشریات رسمی کشور هم خوانی دارد و پیگیری مخاطبین در سطح استان و خارج از استان  قابل تأمل است. اما این نشریه با تمام مشکلاتی که پیش رو دارد عدم وجود امکانات چاپخانه، لیتوگرافی، هزینه های مازاد بر درآمدها، دوست دارد بنویسد از واقعیت های خوشایند و ناخوشایند که اتفاق می افتد که شاید برخی اوقات برایش گران تمام شد و ای کاش می شد تصویر اعضای هیئت تحریریه را هنگام صفحه آرایی دید که زمان از دستشان در رفته و باید سرموقع هفته نامه را به چاپ برسانند؛ متأسفانه گاهی اوقات بازخورد مطالب منتشر شده، در پس از انتشار دردسری دیگر است. 
خوشبختانه شهرمان در عرصه خبر نوشتاری و مجازی حرف برای گفتن دارد، اما محدودیت های فضای مجازی خیلی کمتر است و تا حدودی در بیان مطالب آزادتر هستند. حرفه خبری کاری پردردسر است که کم و بیش با موانعی روبرو هست و علی رغم بودجه های فراوانی که برای شهر در زمینه های مختلفی در نظر گرفته شده هنوز این حرفه نتوانسته از سوی ارگانی حمایت شود و جا دارد برای اشاعه فرهنگ در این زمینه حداقل حمایت هایی صورت بگیرد.